Nog för att man vill sina barn väl men det är ett täcke vi pratar om, till en sjuåring. Gå in i första bästa affär och kläm på några olika täcken i rimlig prisklass och ta något som känns bra.

Fördelarna med duntäcken är enligt mig försumbara i en hemmamiljö så jag förespråkar att man köper syntet. Kalla mig fånig om ni vill men jag tycker inte man ska köpa dun bara för att reklambladen säger att det är lyxigare när syntet går minst lika bra.

Som redan nämnts så är det viktigaste med täcken hur varma de är.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
A _ametist_ skrev:
Jag är lite orolig att syntettäcken inte andas... Han är väldigt varm av sig. Därför tänkte jag att dun kunde ventilera lite bättre!??
Inga täcken andas, ventilerar, etc, det förekommer så mycket "maknadsföringsord".
Använder dun/fjäder i fritidshuset och idag syntet i bostaden, båda fungerar. Jag tjocka tyngre täcken och min fru tunna lättare.
Så det finns inget svar utan prova dig fram och som förälder köp inte all marknadsföring, barn är inga konstiga varelser som behöver något extra vilket gäller i de flesta fall.
 
  • Gilla
Mitokondrien
  • Laddar…
MultiMan
Jag är väldigt varmblodig och vill därför har relativt tunna täcken. Köpte IKEA:s dyraste, tunna, syntettäcke för 7-8 år sedan kanske. Syntet pga katter och vilja att kunna tvätta riktigt varmt för att få död på kvalster och liknande. Fortfarande nöjd och blir inte svettig utan precis lagom varm.

Använde alltid dun tidigare men valde bort pga problemen med att tvättningen vid högre temperaturer. Det i kombination med att man ska använda enzymfria tvättmedel (precis som ull och silke) gör att det inte blir lika rent. Efter att jag köpte bra kvalitet på syntet så saknar jag inte dunet längre.
 
Vad är egentligen standardlängd på täcke?

Alla täcken på Jysk är 210. Men jag insåg att alla mina påslakan är 200.
Kollade Ikea, och där var alla täcken 200.
Men nu kollade jag Mio, och även deras täcken är 210....

Vad gäller?
Eller vad gäller för framtiden? Fram till nu har de flesta uppenbart varit 200 och påslakanen därtill. Men ändras detta nu?
 
  • Gilla
Bygg hagberg
  • Laddar…
Ikea har som standard 200 cm på täcken och påslakan. Typ alla (säkert något undantag) andra företag har 210 cm. Dock är extra långt täcke på 220 cm på lite framväxt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
nikasp
De där niten har jag gått på och tog ca 15 år innan jag googlade. Sjukt irriterande särskilt om täcket är för långt så det knölar sig.
 
Hur ska man tänka här....?? Köpa ett 210 cm för att det verkar vara "framtiden" eller ett 200 cm för att alla dina påslakan passar i det nu (men om jag köper nya verkar även de vara för 210cm)....???
 
Jag fattar liksom inte att täckena ska vara längre än själva sängen.... Svårt när man bäddar när de hänger över kanten. Man har ju täcket under huvudet när man sover, så där försvinner ju en del centimeter. Av den anledningen behöver ju täcken inte ens vara 200 cm...
 
Det är ju ingen investering utan köp det du behöver idag.
Men samtidigt börjar jag tro att du driver med oss, för sådana problem kan det inte vara att köpa ett täcke . ;)
 
Jag är väl noggrann. Hellre köpa ett dyrare täcke som är bra, än bara köpa ett billigt som man blir missnöjd med och sedan ändå går iväg och köper ett till senare.
Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det var så svårt att köpa täcken....
 
Det är nog lite personberoende;)
För tänk om du köper ett dyrt som sedan inte blir bra;)
 
A _ametist_ skrev:
Jag är väl noggrann. Hellre köpa ett dyrare täcke som är bra, än bara köpa ett billigt som man blir missnöjd med och sedan ändå går iväg och köper ett till senare.
Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det var så svårt att köpa täcken....
Man kan också vända på det och säga att man kan börja med ett billigare täcke tills man upptäcker vilka täckpreferenser man har. Och även om man nu har en stark preferens för ett visst täcke så törs jag påstå att en sjuåring hinner ändra den preferenser flera gånger innan han blir gammal nog att, på riktigt, bry sig om vilket täcke han har.


Angående längden på täckena så tycker jag att 200 cm ibland är för kort för mig som är 190 cm lång. Kalla dagar vill jag ha täcket ~runt fötterna samt lite halvt ihopknycklat som en boll vid halsen, det blir varmt och gosigt.
210-täcke i ett 200-påslakan är ett ickeproblem om man frågar mig. Visst, när man lägger täcket i påslakanet kan man se att det sticker ut liiite nedtill, men de allra flesta pålakan har ju idag någon sorts stängmekanism (knappar eller dragkedja) som gör att det blir osynligt. Även om man inte kan stänga påslakanet tycker jag det inte blir ett problem när man skakat ner täcket lite.

Skulle man göra ett blindtest tror jag mycket starkt att ingen skulle kunna avgöra om det var ett 210-täcke eller inte i ett 200-lakan. Men någon får gärna motbevisa mig.
 
Jag är uppvuxen med duntäcken eftersom mina föräldrar gillar sådana, och deras hus är ganska kallt.
När jag flyttade hemifrån fortsatte jag på den linjen, eftersom det var så jag "trodde" att täcken skulle vara: tjocka, fluffiga och tunga.
Efter att jag flyttade in i en etta där det aldrig var kallare än 26 grader insåg jag att ett tjockt duntäcke inte var det rätta, och jag köpte mitt första syntet.

Nu, många år senare, bor jag med familjen i en normalvarm bostad, och använder ett syntettäcke av normal tjocklek. I gästrummet finns både dun- och syntettäcke för gäster att välja mellan, men de flesta verkar föredra Ikeas syntettäcke faktiskt.

Till barn skulle jag definitivt köpa ett förmånligt syntettäcke. Ser täcken som förbrukningsvaror, inte investeringar. Skönt att ha några olika så man kan byta under året också; ett tunnare på sommaren och ett varmare på vintern.
Visar det sig att barnet är missnöjt med täcket är det väl bara att flytta det till något annat ställe i huset eller använda det själv. Knappast en katastrof.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.