HEM2121: Diskuterade lite igår om ditt vägg exempel, vet inte om jag helt förstår men vi känner att om man gör en vägg ut från keddyn så tar man bort att man ser spisen från matberedningsdelen. Vi funderar på att tapetsera väggen som är synlig och sätta en glasskiva över tapeten.

H
Så ni vill se Keddyn från köket. :) Som det ser ut nu på bilderna så skymmer kyl och frys Keddyn och det tycker jag är synd, därför föreslog jag väggen så att Keddyn kommer till sin rätt sett från matplatsen. När jag tittar på era andra bilder så förstår jag vad ni menar, det är nog bättre att ha kyl och frys där ni har dem idag. På de senare bilderna ser det inte ut som väggen skulle få plats, väggen får plats men det skulle bli trångt i köket, och se konstigt ut i och ned den utskjutande väggen, det är svårt att se bara på bilderna hur det ser ut i verkligheten.
Jag tycker att er nuvarande placering av spis, diskbänk, diskmaskin är bra. Däremot så tycker jag att micron och ugnen kan vara i ett inbyggnadskåp till vänster om spisen. Så röstar jag för köksö mindre med hjul. :) Har ni någon ritat skiss med mått så jag lättare kan se så kan jag försöka tänka till.

Redigerat:
IMG_2271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2263.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har ett kök med valnötsskivor och vita luckor. Golvet är också valnöt. Även vi har en köksö. Vi är nöjda fortfarande efter 7 år. Jag har bifogat några bilder. De är tagna för att visa barnen, inte köket - men det ska gå att bilda en uppfattning. Jag tyckte att det fanns så många likheter i val av färger och lösningar, att det kanske kan vara intressant att se ett annat kök som är så lik. Bilderna är gamla från tiden när vi var nyinflyttade.

Redigerat:
Blir det inte lite kämpigt för kompressorn i kyl/frys när man eldar i kaminen ett par decimeter bredvid?

H
MartinP666 skrev:
Blir det inte lite kämpigt för kompressorn i kyl/frys när man eldar i kaminen ett par decimeter bredvid?
Hur varmt blir det utanpå murstocken? Det stålar förmodligen ut en hel del värme från Keddyn
I så fall får man isolera så det inte blir så varmt om det är möjligt. Kompressorns brukar ju lägga av på sommaren för att kompressorns får arbeta hårdare. Tror att man får tänka helt om, rita en enkel skiss med mått. Finns det någon möjlig tanke att sätta igen dörren? Vi har satt diskmaskin och spis bredvid varandra. Dock med en täckskiva emellan, vet inte om det behövs men vi gjorde det. Det är svårt med kök det skall både vara snyggt och funktionellt, man får vända och vrida på tankarna men det brukar ramla på plats. :)
Såg nu att ni lagt upp en skiss :) Har ni tänkt tanken att flytta kyl och frys till andra väggen, där kaffekokaren står, ett grytskåp därefter sedan spis och diskmaskin, man får då flytta diskbänken till höger också, bara ett förslag. På andra sidan intill Keddyn får ni en lång arbetsbänk med underskåp ev. överskåp också. Bara ett förslag och kanske väcker det nya idéer hos er också. :)

Redigerat:
Det ser ut som att kyl/frys-dörrarna är vända mot varandra? Tänk på att det är väldigt opraktiskt att behöva "runda" kylskåpsdörren, under matlagning. Det är också smart att vända dörren mot arbetsbänken bredvid, så blir det enklare vid i- och urlastning. Avställningsyta bredvid kyl o frys glöms ofta bort!

H
Anne-Marie skrev:
Det ser ut som att kyl/frys-dörrarna är vända mot varandra? Tänk på att det är väldigt opraktiskt att behöva "runda" kylskåpsdörren, under matlagning. Det är också smart att vända dörren mot arbetsbänken bredvid, så blir det enklare vid i- och urlastning. Avställningsyta bredvid kyl o frys glöms ofta bort!
Oftas går det att byta sida på dörren så att den kommer på "rätt" sätt, det kollar man lätt kolla via ett telefonsamtal med tillverkare.

D09
Har inte läst alla inlägg men noterade att ni har köksön mot kylfrys?

Kan bli ett irritationsmoment om ni ska in/ut ur kyl/frys samtidigt som man stänger av passagen

Jag hade försökt att placera frys och kyl en bit från öppna spisen. Det kommer att läcka in värme i dessa som ska pumpas ut vilket gör att de får gå mer. F.ö. är det svårt att ha åsikter om utseendet. För funktionen kan man kolla om det är bra att dra vaten/avlopp till en köksö eller om diskhon kan placeras där det redan är rör dragna.

Jag hade flyttat bänkskåpet som är bredvid kyl/frys till andra sidan om dessa istället (mot Keddyn) för att få närmare till kyl/frys. Sedan hade jag satt ungen under hällen istället för att få så mycket bänkyta som bara går på långsidan.

Även diskmaskinen hade jag satt bredvid diskhon, tror inte det är mer praktiskt att ha den så som ni tänkt faktiskt.

Bakar man eller något sånt så håller man sig ju på de stora bänkytorna och då blir det en vridmanöver för att stoppa i maskinen. Sen med den lilla hon som ni tänkt så skulle jag satt maskinen så att den nästan hamnar under denna fast åt andra hållet, då blir det inte jobbigare än att springandet/sträckandet som blir av att stå vid spisen och skölja av för att sedan vrida sig närpå 180grader åt höger.

Fördelen med att ha ugnen under hällen är ju även att man får utrymme för ytterligare ett överskåp. Förvaring och bänkyta är oftast det man behöver mest :)

Lycka till!

Mina två ören:

Jag köper inte argumentet att man måste ha spisen på köksön för att få en social pose matberedning. Om man funderar över vilka moment som tar lång tid är mis-en-place:andet det överlägset mest tidskrävande momentet. Till det behöver man en stor bänkskiva, och kanske en diskho. Ergo, bort med spisen från ön. Som bonus får ni möjlighet att installera en fläkt på ett sätt som faktiskt fångar upp oset!

På köksön återstår då ev. ho och diskmaskin. Min första fråga är hur ni tänkt er dra dit vatten? Ingen i tråden har nämnt det så vitt jag kan se. Borrar ni er upp från källaren, eller ska ni lägga nytt golv?

Ang diskmaskinen så instämmer jag i Gissemisses kommentar kring arbetsflödet vid disk. Efter att ha bott med upphöjd diskmaskin var det med stor sorg jag fick slå tanken på den lösningen ur hågen vid den nyss avslutade köksrenoveringen. Upphöjd ugn i all ära, men om man funderar lite kring faktisk användning av saker och ting är det uppenbart: det är diskmaskinen som ska upp!

Tänk på att ni måste dra vatten och avlopp till diskmaskinen, el till köksön och vatten till frysen om den ska leverera is/kallt vatten. Vilket innebär att ni måste lägga om golvet i halva köket.

Jag har spisen i en köksö och jag hade gärna haft en uppstickande kant baktill på spisen. Eftersom jag har småbarn är jag ständigt orolig att de ska klättra upp på spisen eller välta en pastakastrull över sig.

Det är trevligt att ha spisen på köksön men det är också otroligt störande att ha en sån fläkt med hörn. Vi har bott här i 18 månader och har fortfarande inte vant oss, och slår sedermera ansiktet i fläktkåpan då och då, inklusive exakt alla våra gäster som inte är vana alls. När vi bytte fläkt tog vi därför en med mjuka kanter, så man iallafall inte slår sönder något ögonbryn eller så. Kan ju vara att ta i beaktning vid val av fläkt! :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.