11 460 läst · 18 svar
11k läst
18 svar
Ta tjänstledigt för att bygga till - vad tänka på?
Det är klart att bygger man till så måste man bo mitt i bygget, vilket knappast leder till någon större effektivitet. I vårt fall bygger vi nytt, så jag är ensam på bygget. Enda problemet är att man längtar hem, men det gör man ju från jobbet också!
Här funkar det rätt bra.. äldsta dottern ska "pjälpa" till med allt.. Annars blir hon tokig om hon inte får vara med pappa o snickra, sätta klinkers eller vad än de kan va.. Visst det tar lite längre tid men det är det värt för mig ivarjefall..bubbert skrev:Är det inte någon som reflekterat på tanken att ha småbarn hemma medans man skall jobba....om någon tror att det är effektivt så ber jag vederbörande att tänka om..
Det är frukost, mellis, lunch, mellis, toabesök, fääääärdig.. osv samt att de små liven inte gärna sysselsätter sig själva speciellt länge, så precis när man skall fästa något, så får man avbryta...och dessutom skall familjen bo i detta under tiden, snabbare sätt att få konflikter, bråk etc är svårt att uppbringa...-" Det blir ju aldrig klart!!", hör man hustrun i huset säga....så kontentan är;
- Barnen´blir sura för att det aldrig finns tid att umgås med dem
- Hustrun lackar ur för att behöva leva på ett bygge
- Du själv som skall bygga lessnar för att du aldrig kommer nånstans och blir störd hela tiden...
Är det värt det?
Trevligt att så många svarar och engagerar sig
Kort om min plan:
Tillbygge på ca 90m2 med platta på mark.
Har tänkt att leja bort följande moment:
- grävandet
- gjuta plattan (bygger formen själv med L-element)
- resa stomme och få det tätt (här planerar jag att vara "behjälplig")
- lägga taket (bandtäckt plåt)
Så... Vad är kvar... Resten... Och det tror jag att jag fixar själv
Visst är det trevligt med barnen och när de vill hjälpa till men det får vara i mycket måttliga mängder. Annars kommer man ingen vart. Och sedan får man hela tiden oroa sig för farliga verktyg och annat som ligger framme.
Kort om min plan:
Tillbygge på ca 90m2 med platta på mark.
Har tänkt att leja bort följande moment:
- grävandet
- gjuta plattan (bygger formen själv med L-element)
- resa stomme och få det tätt (här planerar jag att vara "behjälplig")
- lägga taket (bandtäckt plåt)
Så... Vad är kvar... Resten... Och det tror jag att jag fixar själv
Visst är det trevligt med barnen och när de vill hjälpa till men det får vara i mycket måttliga mängder. Annars kommer man ingen vart. Och sedan får man hela tiden oroa sig för farliga verktyg och annat som ligger framme.
Liknande trådar
-
Reparation i badrum - vem ansvarar för avstängning av vatten i BRF?
Vatten & Avlopp -
Vad är detta för koppling på IBC tank?
Trädgård allmänt -
Köpt min första bostadsrätt behöver tips med bolån
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur borde jag regla för innertak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta tjänstledigt för att renovera?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.