BirgitS
S Stefan1972 skrev:
man behöver ju inte utöka ytan heller. Ett inbyggt skåp, skoställ, hänga kläder eller vad som lär väl platsa där. Det är ju inte direkt utrymme för ett extra sovrum.......
När man mäter boyta mäter man hela ytan som är innanför ytterväggar och lägenhetsskiljande väggar samt drar bort ytan för ställen där väggar är ovanligt tjocka (kanske 40 cm, kommer inte ihåg) så på det sättet är det en utökning av boytan att inkorporera ett utrymme som för tillfället befinner sig på andra sidan av en lägenhetsskiljande vägg.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om de alls mätte då. De kanske bara adderade de två lägenheternas gamla siffror. Jag tror att det är så det har gått till i min förening vid en gammal lägenhetsihopslagning. Verkar inte finnas några nya papper från ombyggnationen utan det faller tillbaka på den ursprungliga upplåtelsen.
Javisst kan det vara så. Men i och med att det verkade vara gjort exakt likadant ovanför fick jag känslan av att det vid hopslagningen var hyresrätter och att orsaken var att det inte längre fungerade att hyra ut ettor utan dusch. Men det är ju bara en gissning.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låter rimligt!

Det viktiga är väl just det där att lista ut hur lägenheten uppläts och med vilka yttre väggar.

Om man t ex har en bostadsrättslägenhet på 56 kvadratmeter och bygger på den vinklade ytterväggen vid en köksrenovering med en ny rak vägg så att 2 kvadratmeter förloras så har man i praktiken en lägenhet som kan mätas till 54 kvadratmeter men man disponerar fortfarande en lägenhet är upplåten som 56 kvadratmeter.

Vice versa: Om lägenheten uppläts med den där raka väggen från en köksinstallation så uppstår en osäkerhet om den uppläts som 56 kvadratmeter eller 54 kvadratmeter. Det specificeras för allas skull enklast i upplåtelseavtalet så att man vet var den upplåtna lägenheten slutar och föreningens yttre underhållsansvar tar vid. Tyvärr är det nog inte alltid gjort när äldre ombyggda hus har upplåtits med bostadsrätt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag pratade med ordföranden igen och hon sa att jag behöver få ett formellt okej för att riva väggen och eventuellt att föreningen skulle kunna bekosta en ”teknisk utredning” av någon byggnadsexpert. Styrelsen ska ta upp frågan i nästa möte 18 juni och hon flaggade för att det även kan behövas ett beslut på nästa föreningsstämma också, så detta projekt kan alltså dra ut på tiden eller inte bli av alls! Tack för alla inlägg. Jag ska se till att uppdatera längre fram oavsett hur det går!

Redigerat:
  • Gilla
kioskdavid och 3 till
  • Laddar…
Hur gick det med det här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.