P PerOF skrev:
Hej igen Johannes! Jag har tänkt stänga av bergvärmen på sommaren. Och köra i gång tappvatten pumpen istället. Så de samsas aldrig om vattnet , men de behöver såklart rymmas bägge i samma hål.
Jag har dricksvatten och bergvärme i samma borrhål. Fungerar utmärkt. Ca 150m djup med två kollektorslangar 40mm vardera. U-böj med tyngd i botten. På ca 45m hänger pumpen och är kopplad med en PEM32mm.

• Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
@PerOF Hur många hushåll rör det sig om? och vilken typ av hushåll?
lägenheter? radhus?

Vatten för 40k per är en grymt massa vatten.
om det kostar 20kr/m3 ... då blir det 2000m3 vatten.
om varje hushåll gör av med 200m3/år (vilket är väldigt mycket per hushåll) så är ni 10 hushåll.
Ser inte hur det kan vara en ekonomisk katastrof med vatten för 4tusen per hushåll & år.
Visst kan det vara trevligt att minska utgifterna ... men en katastrof kan det inte vara.

Är ni färre ... då är det dags att kolla om det läcker nånstans och går rätt ned i avloppet.
Det är svårt att göra av med över 200m3 / hushåll & år , speciellt om det lägenheter.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
hsd
M Mekaniker skrev:
Typ 2.5 miljoner av Sveriges befolkning har egen brunn eller är anlutna till en gemensam brunn. Mao inget konstigt med det. Och kommunalt vatten är inte utan problem. I oktober var ex. hela nordöstra Kalmar län rådda till att koka vattnet. Dessutom är det inte kreosot utan etanol i slangarna till borr ärmen. Mkt bättre än läckande kommunalt avlopp!!
Fake news, bor i nordöstra Kalmar

Det är förbjudet att ta dricksvatten ur energiborrhål så därmed kan frågan släckas. Du kommer aldrig få ett godkännande på det.

Den primära anledningen är att du har en sprit / antifrys medel i kollektor krets och detta får inte ens vara i närheten av en dricksvatten brunn. Norm är att Vatten och energiborrhål ska ha minst 20 meter från varandra , i dag kan det även lösas med vinklade borrhål

Men teknisk så skulle det vara svårt av de anledningar som redan beskrivits i tråden

• Gilla
NyByggareSthlm och 2 till
  • Laddar…
N
tommib tommib skrev:
Jag tror inte att det kommer fungera. För att få upp tappvattnet så behöver du en pump i hålet och slang upp. Den ryms inte tillsammans med kollektorslangen för bergvärmen. Även om du skulle borra ett större hål för att få plats med bägge så får du broblem med varierande vattennivå i hålet när du pumpar och med det risk att hålet fryser. Den risken har du iofs ändå vid höga effektuttag.

Jag tror att det är en skitdålig idé för att vara ärlig.

Däremot låter det absolut som att du bör ordna värmen på något sätt så fort som möjligt.

Hur mycket kostar egentligen vattnet?
Hej. Sätter du en injektorpump så ska du få plats med 2 slangar till, -ev. möjligt. beroende på hur mycket vatten hålet ger så får du ju omsättning på vattnet och det tillför värme från omkringliggande berg. men som du säger, för säkerhetsskull drick kommunalt vatten:cool:

M Mekaniker skrev:
I oktober var ex. hela nordöstra Kalmar län rådda till att koka vattnet!
Tur att vi som bor i länet inte visste om det :rofl:

• Haha
EvertL
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Fake news, bor i nordöstra Kalmar
Oavsett så händer det ju då och då att man måste koka sitt kommunala vatten.

TS har ju aldrig haft som plan att ta dricksvatten ur borrhålet så den diskussionen är tämligen irrelevant.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
TS har ju aldrig haft som plan att ta dricksvatten ur borrhålet så den diskussionen är tämligen irrelevant.
Kan inte se hur man ska kunna dela det som TS skriver "Alltså tappa brunnsvatten till tvätt, bevattning och varmvatten. Dricksvattnet har jag tänkt ta kommunalt även fortsättningsvis."

Mitt svar o kommentar var mot att ta tappvatten ur energibrunn generellt så håller inte med om att det är irrelevant.

P PerOF skrev:
Förutsättning: Ett K-märkt gammalt hus med direktverkande el och vattentaxa i högkostnadskommun. Kostnad el+vatten = 100.000 kr per år= ekonomisk katastrof. Det här leder då till tanken på nyinstallation av bergvärme. 1) Men om man ändå håller på. Går det att ta tappvatten ur samma hål? Alltså tappa brunnsvatten till tvätt, bevattning och varmvatten. Dricksvattnet har jag tänkt ta kommunalt även fortsättningsvis.2) Läser då och då på forum om nyinstallation av kopparrör i uppvärmingssystem. Är inte det lite läskigt med kopparrör. Och säkrare med järnrör?
Jag har tagit fram en ny typ av bergvärmepump. den värmer inte vatten utan gasen värmer luften direkt = hög verkningsgrad. maskinen är som en större kylbäg & du kan koppla spirorör på den för spridning till olika rum.
dessutom kostar den 1/3 av en vanlig bergvärmepump. dock så får du inget varmt tappvatten från den.

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
O olotor skrev:
Kanske kan vara en idé att borra ett hål till? Kan inte bli så dyrt när maskinen är på plats.
Jag hade i ett tidigare hus en grävd brunn som gav urkasst vatten och ejektorpumpen funkade inte heller bra.
När vi bestämde oss för att sätta in bergvärme så tog jag offert på två hål.
Sparade en rejäl slant på att borren var etablerad och personalen ändå var på plats.
Kommer inte ihåg helt, men tror det var en 30-40 tusen billigare.
Jag tror man ska söka enkla lösningar som är beprövade.
Inte laborera med "delade hål som troligtvis blir kanonbra"
Nästa spekulant på huset kanske blir skeptisk även om du är helnöjd.

P PerOF skrev:
Förutsättning: Ett K-märkt gammalt hus med direktverkande el och vattentaxa i högkostnadskommun. Kostnad el+vatten = 100.000 kr per år= ekonomisk katastrof. Det här leder då till tanken på nyinstallation av bergvärme. 1) Men om man ändå håller på. Går det att ta tappvatten ur samma hål? Alltså tappa brunnsvatten till tvätt, bevattning och varmvatten. Dricksvattnet har jag tänkt ta kommunalt även fortsättningsvis.2) Läser då och då på forum om nyinstallation av kopparrör i uppvärmingssystem. Är inte det lite läskigt med kopparrör. Och säkrare med järnrör?
Det går bra att ta vatten från samma brunnshål som man har till bergvärme. Har haft det sedan 2001. Dock bara för trädgårdsbevattning p.g.a att vattnet i borrhålet fryser på vintern. Det betyder att man inte kan ha någon bottenventil i vattenpumpens sugledning. Men till trädgårdsbevattning går det bra att använda en självsugande pump. som man startar när man vill vattna. Det blir dessutom en en bättre verkningsgrad på bergvärmen eftersom man pumpar fram lite lite varmare vatten till bergvärmen.

Hej.En sugpump förutsätter ju att vattennivån i borrhålet är nära markytan.Max 7 m ner till vatten.Skall du ha vatten från borrhålet så BORRA Ett större hål så att både 75 mm pump och 2 x 40 mm slangar får plats.Jag har en pump i ett normalt borrhål,där går inte en 75 mm pump ner.Jag hittade en i Kina som bara är 50 mm i diameter.Pumpar från max ca 20 m ner.Vi pumpar mot vattentankar o har sedan en tryckstegringspump,fungerar utmärkt.Vi har bara vattnet till bevattning.Skall du ha vatten året om så se till att borra så djupt så att du inte får minusgrader i borrhålet.Blir bra ekonomi då.

Göran.W
Normalt borrar man bergvärmehål 5 tum och då får det plats en djupvatten pump på 75 mm men som jag nämnde tidigare i tråden så måste det vara en med mjukstart så den inte gnager itu köldbärar slangarna.
Det går oftast att få borraren att borr 6 tums hål med.

R Rollerörkrök skrev:
Hej.En sugpump förutsätter ju att vattennivån i borrhålet är nära markytan.Max 7 m ner till vatten.Skall du ha vatten från borrhålet så BORRA Ett större hål så att både 75 mm pump och 2 x 40 mm slangar får plats.Jag har en pump i ett normalt borrhål,där går inte en 75 mm pump ner.Jag hittade en i Kina som bara är 50 mm i diameter.Pumpar från max ca 20 m ner.Vi pumpar mot vattentankar o har sedan en tryckstegringspump,fungerar utmärkt.Vi har bara vattnet till bevattning.Skall du ha vatten året om så se till att borra så djupt så att du inte får minusgrader i borrhålet.Blir bra ekonomi då.

Jätte spännande, vi har länge funderat på detta. Vi har ett mycket aktivt hål, med massor av vatten när vi borrade. Så mycket att maskinerna bara klarade 102m ner. Du har ingen bild eller skiss, som förklarar för en lekman, som en annan, att göra detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.