Jag har försökt åskådliggöra detta i denna bild.
En PEN-plint underst och en PE-plint överst. Båda JFBerna matas med en blå N-ledare från PEN-plinten. En liten vidareutveckling av detta är en tredje N-plint som kan vara bra för grupper som ska ligga utanför alla JFBer.

El_0(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
thorsken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Många moderna centraler är redan förberedda bra för detta.
Dom har en första kort bit av PE-skenan med endast någon enstaka anslutning, och samma med nollskenan.

Har man in TN-S 5-ledarsystem så ansluter man PE resp N här.
Tar bort byglingen till resten av N-skenan ifall man ska ha JFB.

Har man TN-C 4-ledarsystem så ansluter man PEN till denna korta bit av PE-skenan.
Sen därifrån till den korta biten nollskena, och sen JFB på samma sätt som ovan.

Jag tycker att den där plinten du visar är aningens olämplig. Den kan förvirra en del.

edit igen:
Ähh, egentligen vet jag inte om det är något speciellt tokigt att använda den där plinten om något sådant behövs. Vad ska man annars använda som är bättre?

Redigerat:
  • Gilla
thorsken
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jag har försökt åskådliggöra detta i denna bild.
En PEN-plint underst och en PE-plint överst. Båda JFBerna matas med en blå N-ledare från PEN-plinten. En liten vidareutveckling av detta är en tredje N-plint som kan vara bra för grupper som ska ligga utanför alla JFBer.

[bild]
Bo: Jag såg att du döper PE och PEN olika. Även fast dom är sammankopplade. Är det för att Nollan "ligger kvar" på PEN-plinten?

Mikael_L
Om du har 4-ledarsystem så benämns den kombinerade skyddsjorden och nollan PEN
(PE + N = Protective Earth + Neutral).

Denna ledare skall delas upp så fort som möjligt i en central och sen fortsatt hållas åtskilda.

Så ledaren heter PEN, och första kopplingsplinten kan också benämnas PEN, men har man ingen separat PEN-plint så kopplar man PEN till PE-plinten, som nog fortfarande får heta PE då det är dess huvudsakliga uppgift.
Har man en separat PEN-plint så delas det därifrån upp till PE och N, och heter alltså så direkt från den punkten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
thorsken skrev:
Vill man ha en kopplingsplint för PEN bara för att centralen ska se mer städad ut? Eller det något med utjämning av krets?
Ja, mycket handlar om ordning o reda. Som nämnts så har PEN en viktig funktion som bör handskas varligt, och då är det bra om den kan hållas till en (1) plint istället för två.

Skillnaden mellan PEN- och PE-plinten är att alla nollor tas ut från PEN-plinten medan PE-plinten enbart har skyddsledare. Frånvaron av N-ledare på den övre plinten gör att den kan klassas som en PE-plint. En klenare area på ledaren som förbinder PEN- och PE-plinten tillåts också eftersom det är en PE-ledare, inte PEN-ledare. En ledare kan alltså byta funktion då den lämnar PEN-plinten - vilken funktion beror på var den andra änden kopplas.

Men gränsen kan vara hårfin för när en ledare byter funktion, eller plint för den delen. En och samma plint kan inte byta funktion om man får tro elektriska nämnden:
http://www.elektriskanamnden.nu/information/faktablad_2/anslutning-av-utgaende-pen-ledare
Där tillåts att en PEN-ledare tas ut efter den punkt där PEN-plinten synbarligen delats upp i PE och N (fall 4a i bilden). Det är ju helt rätt, PEN-plinten byter inte funktion bara för att en N-ledare tas ut vid en viss punkt på den. Men så som det är ritat tycker jag det är en dålig ide. Bättre att samla alla PEN-ledare nära "ingången" på plinten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.