Har googlat runt lite men inte riktigt blivit klok, tänkte att någon här kanske har en bra lösning.

Ska dra en nolla från vägguttag/väggdosa för att sätta in dimmer och blir plötsligt osäker på fas vs nolla.
Det är en vit och en svart, utgår från att vit är fas då även vit går in i lampknapp och tändtråd ut är grön.

I alla tre uttag där jag kan nalla nolla är det svart och vit tråd, dessa är icke jordade.
Hur kan jag på bästa och enklaste sätt se vad som är fas och nolla?

hittade ett annat uttag där både vit och svart går på L och blå och svart går på N. Därav blev jag osäker. Se bild.

På uttag där de är två fas och två noll antar jag att jag kommer behöva nalla nollan i kopplingsdosan? Eller kan ”X” användas?

Tacksam för svar.
 
  • Hand som håller ett öppet vägguttag med osäkra elanslutningar, osäkert på fas och nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en öppen väggdosa med en vit och en svart elkabel samt en grön jordkabel inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vägguttag med en vit och svart elektrisk trådanslutning, märkt med L och N för fas och nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på elledningar inuti en väggdosa med vita, svarta och gröna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett elektriskt vägguttag med synliga trådar; vit, svart och blå anslutna till olika terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får mäta. Du behöver hitta sann jord, t.ex. ett jordat vägguttag. Mellan jordblecket och fas ska det vara cirka 230V. Mellan nolla och jordblecket 0V. Jag kan också gissa vad som är nolla respektive jord i din anläggning men jag kan inte veta säkert av den info jag har. Normalt bryts fas i strömställare men även brytning av nolla förekommer.
 
Av det du visar på bilderna har du precis som du skriver svart nolla i originalinstallationen. Tar du ut nolla till dimmern från någon av de ställena använder du den svarta. Och som du ser där det är lagt vidare med den lite senare färgkodningen med fas svart och nolla blå stämmer det där också om man översätter gamla mot nya dragningen.

Om du har rör mellan där du ska ha nollan och uttaget bör den redan ligga med bakom brytaren där du ska sätta dimmern annars blir det eller är det en konstig rördragning du utnyttjar. Ta en bild där du ska sätta dimmern så kanske det syns vad du har att jobba med. Och eventuellt är fas och nolla skiftade sen gammalt men din koppling blir lika ändå och du kan knappast göra om så du får det mer riktiga att fasen bryts om det är så.
 
GK100 GK100 skrev:
Av det du visar på bilderna har du precis som du skriver svart nolla i originalinstallationen. Tar du ut nolla till dimmern från någon av de ställena använder du den svarta. Och som du ser där det är lagt vidare med den lite senare färgkodningen med fas svart och nolla blå stämmer det där också om man översätter gamla mot nya dragningen.

Om du har rör mellan där du ska ha nollan och uttaget bör den redan ligga med bakom brytaren där du ska sätta dimmern annars blir det eller är det en konstig rördragning du utnyttjar. Ta en bild där du ska sätta dimmern så kanske det syns vad du har att jobba med. Och eventuellt är fas och nolla skiftade sen gammalt men din koppling blir lika ändå och du kan knappast göra om så du får det mer riktiga att fasen bryts om det är så.
Tanken är att sätta in plejd och det är i dosorna på bild två samt bild 4. I rum tre är vägguttaget på andra sidan väggen men fas/nolla går igenom den dosan med.
Tanken är att nalla nolla från vägguttag och dra i samma rör upp till dimmerpuck.
 
Låter som att du tänker ta nollan från annat ställe än fas. Detta är inte enligt regler och ska undvikas.
Kan vara jag som inte förstår din förklaring oxå. Vilken som är vilken vid inkoppling till plejd spelar ju ingen roll utan det viktiga är ju att du har 230V ständigt. Inte som på en vanlig mekanisk brytare som bara har fas och tändtråd.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Du ska nalla nollan, men ska du inte ha fas till pucken också?
I normalfallet så ska fas och nolla följas åt.
Nolla och fas måste tillhöra samma grupp, inte nallas hit och dit till andra grupper.

Protte
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Tanken var att dra en nolla från vägguttaget nedanför lampknappen tillbaka till pucken. Fas har jag ju redan i befintlig lampknapp.

om inte det är möjligt bör jag isf vänta och dra om hela övervåningen korrekt först förmodar jag.
 
J Jotre skrev:
Tanken är att sätta in plejd och det är i dosorna på bild två samt bild 4. I rum tre är vägguttaget på andra sidan väggen men fas/nolla går igenom den dosan med.
Tanken är att nalla nolla från vägguttag och dra i samma rör upp till dimmerpuck.
Som du visar på bild 2 och 4 ser man att den svarta redan passerar dosorna med brytarna den kan du använda där direkt. Kolla bara att den svarta verkligen är nolla och går till uttag som du tänkt dig. Sen klipper du den svarta i dosan och grenar av till pucken med tex en Wago med minst tre anslutningar det blir ett bra och normalt nallande av nollan.
 
Kommer fasen från det uttaget så är det och att ta nollan från samma ställe. Annars så tar du nollan på det stället där fas och nolla delar sig till lampan.
 
GK100 GK100 skrev:
Som du visar på bild 2 och 4 ser man att den svarta redan passerar dosorna med brytarna den kan du använda där direkt. Kolla bara att den svarta verkligen är nolla och går till uttag som du tänkt dig. Sen klipper du den svarta i dosan och grenar av till pucken med tex en Wago med minst tre anslutningar det blir ett bra och normalt nallande av nollan.
frågan är bara hur jag ska mäta att svart verkligen är nollan. Har inga jordade uttag på övervåningen
 
J Jotre skrev:
frågan är bara hur jag ska mäta att svart verkligen är nollan. Har inga jordade uttag på övervåningen
Du behöver inte mäta du verkar kunna följa trådarna enkelt där och säkerställa att vita till din brytare är samma som vita till uttaget då följer naturligt att du kan utnyttja svart som nolla. Sen kan det vara skiftat längre bort i anläggningen så fas och nolla ligger omvänt det kan du normalt inte göra om och det har ingen betydelse för funktionen på din nya koppling. Nu pekar det mesta du visat på att det ligger rätt även i denna mer formella teoretiska mening, det har som Johan skrev sin betydelse och ska följas som praxis men du kan bortse från det till dess du renoverar mer om det nu ligger fel.
 
  • Gilla
Jotre
  • Laddar…
Finns ju tråd på löpmeter, bara dra en tråd i trappen.

Protte
 
J Jotre skrev:
... om inte det är möjligt bör jag isf vänta och dra om hela övervåningen korrekt först förmodar jag.
Det är inte möjligt juridiskt om jag förstår dig rätt.

Strömbrytare till lampor kan ibland ha både fas och nolla i sig, sedan två tändtrådar fram och tillbaka till lampan. Men ofta är det bara fas till strömbrytaren och en tändtråd vidare till lampan, sedan är det nolla uppe i lamputtaget, alltså fas i strömbrytaren och nolla i lamputtaget och en ensam tändtråd däremellan..

Jag hade i det senare fallet dragit i en nolla från lamputtaget, i samma rör som tändtråden, "tillbaka" till strömbrytaren. Men det är utanför vad man får göra med nödig kännedom. Till det behövs elektriker.
 
M multix skrev:
Det är inte möjligt juridiskt om jag förstår dig rätt.

Strömbrytare till lampor kan ibland ha både fas och nolla i sig, sedan två tändtrådar till lampan. Men ofta är det bara fas till strömbrytaren och en tändtråd till lampan, sedan är det nolla uppe i lamputtaget, alltså fas i strömbrytaren och nolla i lamputtaget och en ensam tändtråd däremellan..

Jag hade i det senare fallet dragit i en nolla från lamputtaget in samma rör som tändtråden "tillbaka" till strömbrytaren. Men det är utanför vad man får göra med nödig kännedom. Till det behövs elektriker.
i mina är det bara fas och tändtråd. Även på nedervåningen där elen är omdragen av tidigare ägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.