raveper raveper skrev:
Pyssel Klas plockar ner gammalt tak.
Flitig kille men det såg väldigt snålt ut med säkerheten. Rätt höga höjder och han kryper runt på löst/trasigt underlag utan nån som helst fallskydd.

Även i TS fall är detta något att understryka: Slarva inte med sele.
Mycket snack om riskerna med asbest nu, men gör man en riskbedömning för detta projekt så är risken för att TS dör av asbesten väldigt liten i förhållande till risken att TS trillar ner från taket och bryter nacken.

• Gilla
Eken0 och 3 till
  • Laddar…
Många har frågat om taket har ett bekräftat läckage, nej det har det inte. Takläggaren som varit här tittade över taket och sa att detta klarar kanske inte vintern (försäljningsknep??). Taket har dock två ordentliga sprickor varar en är ”lagad” med fog och papp. I övrigt väldigt slitet. Se bilder.

Jag väntar mer än gärna till våren med takbyte om möjligt. Ska ha hit några fler takläggare och samla ihop bedömningen från flera entreprenörer.

• Närbild på skadat takrör av betong, över ett svart stöd mot takpannor. Spindelnät och smuts synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster på tegeltak, röd markering runt potentiell skada eller föremål.
    Skapa konto
  • Väderbiten plåttak med rost och skador nära kanten, mossbildning, behov av underhåll eller utbyte.
    Skapa konto
  • Äldre takpannor med mossa, slitage och vit fläckig beläggning. Enstaka spik synlig. Behöver eventuellt underhåll.
    Skapa konto
Redigerat:
S Spikrätaren skrev:
Om du kikar invändigt vid kattvindar eller genom vindslucka ser du direkt vad undertaket består av.
Det är viktigt att innan arbetet påbörjas att det inte råder några tveksamheter om arbetsfördelning eller val av material till under och yttertak.
Det kan ofta vara bättre att skynda långsamt och låta besluten mogna fram.
Enstaka sprickor går ju bra att provisoriskt täta med någon bra fogmassa.
Ofta spricker dessa pannor i överrylan, du kan isf be en plåtslagare klippa till välvda (som passar sinusvågen) plåtremsor ca5cm längre än pannans blottade längd och föra under ovanliggande panna för att täcka sprickan. Fäst med bygglim.
Jag gjorde själv så när jag hjälpte en bekant för ett par år sedan. Där sprickorna var för breda för att täta. Sitter kvar än😎
Jag bifogar bilder från kattvinden, finns en spricka precis vid luckan i undertaket. Ser ut som internit va? Innebär asbest och att detta också måste saneras innan takläggarfirman sätter igång?

• Inomhus, sprucken takbeklädnad, träram i förgrunden, möjlig vattenskada eller strukturellt problem.
    Skapa konto
  • Närbild på en skadad, öppen vägg med synlig isolering och konstruktion. Röd pil visar skadan.
    Skapa konto
F Flippomir skrev:
Låt eterniten ligga kvar och lägg nytt tak ovanpå bara?
Och få framtida köpare att kolla efter ett annat hus....

• Gilla
Isbr
  • Laddar…
B
Ja det där ser ut som internit, inte masonit.

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Isbr Isbr skrev:
Jag bifogar bilder från kattvinden, finns en spricka precis vid luckan i undertaket. Ser ut som internit va? Innebär asbest och att detta också måste saneras innan takläggarfirman sätter igång?
Det där lär vara inernit.
Eternit, är en cementskiva med asbest.
Internit, är en typ av gipsskiva med asbest.

Ingick nedmontering och bortforsling av undertaket också i 100tkr offerten? Jag skulle nog känna att det var helt ok i så fall (även om det är mycket pengar).

Isbr Isbr skrev:
Japp det är internit. Men det är ingen katastrof, det går hyfsat smidigt att plocka ner. Väljer du sen råspont som undertak så har du en lösning livet ut samt att husets värde ökar👍

Tog ner vårat eterniten själv.
Kapade spikskallarna och lyfte av plattorna.
Hade masonit som undertak.
Jag bytte till plast/väv som undertak och sandat plåttak 👌

D Dublin skrev:
Ingick nedmontering och bortforsling av undertaket också i 100tkr offerten? Jag skulle nog känna att det var helt ok i så fall (även om det är mycket pengar)
400-450kr/kvm + 25 000 för undertaket + moms på det. Blir nästan 150 000kr. Räknar på takyta 230kvm. Då är inte ställning inräknad.

S Spikrätaren skrev:
Japp det är internit. Men det är ingen katastrof, det går hyfsat smidigt att plocka ner. Väljer du sen råspont som undertak så har du en lösning livet ut samt att husets värde ökar👍
Okej. Takläggaren sa att takstolarna kan bli sneda om man plockar bort allt som ligger på (yttertak, bär-/ströläkt och undertak).. stämmer det verkligen? Och isåfall får man väl gå upp på vinden och spika upp reglar mellan takstolarna?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
God idé särskilt i X som man alltid gör vid ett rese av takstolar tills man får upp råspont eller läkt.

Isbr Isbr skrev:
Okej. Takläggaren sa att takstolarna kan bli sneda om man plockar bort allt som ligger på (yttertak, bär-/ströläkt och undertak).. stämmer det verkligen? Och isåfall får man väl gå upp på vinden och spika upp reglar mellan takstolarna?
Så länge man tar en taksida i taget uppstår inget problem, dvs när första sidan demonterats spikar man fast råspont, papp, strö och bärläkt innan man plockar av nästa sida.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Isbr Isbr skrev:
Hur plockas undertaket ner utan att bryta taket. Verkar vara 2x4m plattor spikade med nubb. Lutar väl åt att man måste knäcka dom?

Ja, dom är spikade med pappspik. Annars brukar det vara plattor runt 130cm x 250cm. Oavsett får man räkna med att plattorna delas i varierande storlek samt små brytbitar ifrån kofoten. I takt med att åsarna (spikreglarna) avlägsnas bänder man loss skivornas fästpunkter. Och man börjar ju självklart uppifrån och samtidigt fäster ihoprullade presseningar som man kan rulla ner efter hand.
Isbr Isbr skrev:
Hur plockas undertaket ner utan att bryta taket. Verkar vara 2x4m plattor spikade med nubb. Lutar väl åt att man måste knäcka dom?

• Gilla
Isbr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.