En fråga- är det inte firmans sak att ta fram dosorna??? Du ha anlitat dem, de har gjort fel - de fixar.
 
  • Gilla
Legere och 2 till
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Väggytor vid duschplats eller motsvarande och en meter utanför dessa.
Hur fungerar duschväggar? Om man har en duschvägg på 0,5 meter som är högre än duschmunstycket, motsvarar det 1 meter "löpvägg"?
 
Som det står i bkr pdf:en (som jag länkat till, dvs man kan klicka på den om man vill läsa mer....)

"När badkar/duschplats på någon sidaomges av skärmvägg, som ska plattsättas,
ingår väggyta mot bad/dusch, inkl gavel, i
våtzon 1."

Jag tolkar det som att det blir 0.5m + gaveln.
 
D09
Inte testat detta själv men om man kör in varmluft i röret och sedan mäter med värmekamera kanske man kan få ett hum.

Eller apparat som mäter efter elkablar
Typ regelsökare

Eller knacka och lyssna efter annorlunda ljud

Eller en vajer att mata in och sedan en stark magnet på utsidan

Gamla foton och sedan mäta sig fram

Öppna väggen från andra hållet

Edit

Gjorde ett test på mitt trätak i sovrummet. Jag monterade 3 lådor för spotlights i taket men ångrade den i mitten och sket i att såga upp hålet för lampan där. Jag kunde se vart lådan var bakom träpanelen med hjälp av värmekameran

Om detta funkar på kakel vet jag inte.
 
Redigerat:
D09 skrev:
Inte testat detta själv men om man kör in varmluft i röret och sedan mäter med värmekamera kanske man kan få ett hum.
Ska du ha in varmluft så måste du samtidigt kunna evakuera luften. Finns det bara ett rör till dosan så måste du in med en slang att spruta in varmluften i, annars kommer luftströmmen bara studsa i mynningen.

Jag kan tänka mig en nanomagnet (?) i spetsen på en dragfjäder. Men det är ju firmans problem, inte TS.
 
å andra sidan kan man ju hjälpa till om man råkar ha rätt grejer hemma... sen kan man ju tipsa firman om hur man kan göra...

men visst är det firmans jobb / problem att få fram dosan
 
nino skrev:
å andra sidan kan man ju hjälpa till om man råkar ha rätt grejer hemma... sen kan man ju tipsa firman om hur man kan göra...

men visst är det firmans jobb / problem att få fram dosan
Absolut, antingen slår man sina kloka huvuden ihop eller så får man klara sig utan tvättmaskin och dusch ett tag till medan firman fixar till ytterligare misstag. :)
 
pelle242, våtzoner för "bygg" och för el är helt olika saker och ska inte blandas ihop.
 
D09
D09 skrev:
Inte testat detta själv men om man kör in varmluft i röret och sedan mäter med värmekamera kanske man kan få ett hum.

Eller apparat som mäter efter elkablar
Typ regelsökare

Eller knacka och lyssna efter annorlunda ljud

Eller en vajer att mata in och sedan en stark magnet på utsidan

Gamla foton och sedan mäta sig fram

Öppna väggen från andra hållet

Edit

Gjorde ett test på mitt trätak i sovrummet. Jag monterade 3 lådor för spotlights i taket men ångrade den i mitten och sket i att såga upp hålet för lampan där. Jag kunde se vart lådan var bakom träpanelen med hjälp av värmekameran

Om detta funkar på kakel vet jag inte.
Så här såg det ut med ett snabbt testskott. Undrar hur det skulle se ut om man matade i en värmekabel i elröret, borde man kunna följa det som en golvslinga?

FLIR0447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR0373.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har värmekamera, prova varmluft utifrån... Borde bli varmt snabbare där kaklet inte kyls av en vägg.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
elmont skrev:
pelle242, våtzoner för "bygg" och för el är helt olika saker och ska inte blandas ihop.
Var kan jag läsa om våtzoner för el?
 
A
Spännande! Här lär man sig massor av nya saker! Firman lyckades hitta dosorna inne i väggen när jag var på jobbet. Vad jag kan se så måste de ha hittat dem utan större dramatik, eftersom kaklet fortfarande sitter snyggt.

Jag pratade med plattsättaren om att dosorna hade försvunnit och ungefär var jag såg dem sist. Enligt honom kunde man, när kaklet är någorlunda nysatt, också få bort enstaka plattor genom att gå in via fogen och sedan lyfta ur kakelplattan. Sedan kan man sätta dit en ny platta efter att man gjort rent och kontrollerat att tätskiktet är OK. Men det ser inte ut som att de gjort så.

Däremot har jag lagt pannan i djupa veck angående avståndet mellan eldosorna och duschhuvudet. Detta kommer att vara en dusch som man håller i handen så avståndet kan komma att bli väldigt kort. Om duschhuvudet sätts fast på duschstången så är det längre än 120 cm mellan eldosor och duschhuvud. Men mellan golvbrunnen och eldosorna är det ca 115 cm om man mäter mellan centrum av dosor och brunn.

Kanske går det att haka på någon plåt på maskinerna som man kan skjuta mot väggen för att skydda uttagen mot inspolning från sidan? Maskinerna har i alla fall rätt kapslingsklass har jag kollat upp.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
T
Ja, plattorna sitter väldigt löst dagen efter man har kaklat, bara som sagt att sticka in en mejsel i fogen ocj vicka loss plattan. Väntar man 2-3 dagar så är det inte så lätt att ta bort en platta:p

Du ska väl ha någon sort draperi eller duschdörrar till duschen? Eller kanske en fast glasvägg?
 
A
Det ska vara duschdraperi, så det ger ju ett visst skydd. De har monterat ett infällt uttag nu, med plats för två stickproppar, men det har tyvärr inte blivit bra. Väggen är inte rak efter kaklingen. En kakelplatta sticker ut mer från väggen, så det är nu en glipa mellan vägg och uttag, där den utstickande kakelplattan är. Det är väl spännet som blev som gjort att plattan sticker ut mer?

De har ställt in tvättstapeln i sitt hörn, och uttaget är bakom tvättstapeln, så jag ser bara hur det ser ut från ena hållet (därifrån som det kan komma vatten från duschen). Räcker det att täta glipan med silikon, tro?

Den nyinstallerade jordfelsbrytaren verkar fungera, för den har redan brutit strömmen... (Tydligen något jordfel i förrådet, som måste felsökas.)
 
T
Men om du nu har duschdraperi samt att uttaget är bakom maskinerna förstår jag verkligen inte hur du tror att det ska komma in vatten där?? Nej, detta är ett ickeproblem......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.