7 012 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
Ta en fas från spisuttaget till 1 nytt utanpåliggande 230-uttag?
Att L3-stiftet är borta i hällens Perilex-hane är väl OK, men låt uttaget vara fullkopplat. Att "isolera" en fas i uttaget låter som ett säkert sätt att skapa problem i framtiden.gStAv skrev:
Jag skulle personligen låta det vara fullkopplat. Men att en fas saknas är inget så stort problem, eller farligt att jag tycker man måste ändra på sakerna i efterhand.
Men det finns många elektriker, och säkert olika åsikter om just detta.
Det viktigaste är att både nolla och jord är inkopplat som de ska. För annars blir det med nästan säkerhet någon tråkighet någon gång i framtiden.
I stickproppsändan är det dock fritt fram för vilken koppling man vill (eller ska jag skriva vilken koppling ansluten apparat vill ha ... ).
Men det finns många elektriker, och säkert olika åsikter om just detta.
Det viktigaste är att både nolla och jord är inkopplat som de ska. För annars blir det med nästan säkerhet någon tråkighet någon gång i framtiden.
I stickproppsändan är det dock fritt fram för vilken koppling man vill (eller ska jag skriva vilken koppling ansluten apparat vill ha ... ).
Isolering av L3 i uttaget förhindrar bakmatning från en spis, så det höjde kanske säkerheten något när man inte hade jordfelsbrytare och trepoliga säkringar.gStAv skrev:
Eftersom du har det som krävs för en "blandad" grupp tycker jag att uttaget ska vara fullkopplat.
Liknande trådar
-
Skärmtak från fasad - hur fästa i mark
Altan & Uteplats -
Räckesstolpar ända nerifrån plint, eller separata fästa i bärlinan?
Altan & Uteplats -
radhuslänga där 2 av 15 grannfastigheter blir utan varmvatten till och från
Vatten & Avlopp -
Tilläggsisolera hus utåt, ny fasad, luftspalt, vindskydd hus från 1934, rätt sätt?
Isolering -
Koppla ur armatur/fast installation från tak
El