Kollade i centralen som har både JFB och trepolig säkring så det är ju isf bra.

L3 stiftet är borttaget från kontakthuvudet och L3 I perilex uttaget är isolerat innuti. :)

gStAv gStAv skrev:
Kollade i centralen som har både JFB och trepolig säkring så det är ju isf bra.

L3 stiftet är borttaget från kontakthuvudet och L3 I perilex uttaget är isolerat innuti. :)
Att L3-stiftet är borta i hällens Perilex-hane är väl OK, men låt uttaget vara fullkopplat. Att "isolera" en fas i uttaget låter som ett säkert sätt att skapa problem i framtiden.

Tycker du ändå att perilex-uttaget ska vara fullkopplat trots att L3 ska lånas till eget uttag?
Har för mig att min elgubbe sa att han isolerat L3 men så kanske man gjorde på farfars tid :'D

Mikael_L
Jag skulle personligen låta det vara fullkopplat. Men att en fas saknas är inget så stort problem, eller farligt att jag tycker man måste ändra på sakerna i efterhand.

Men det finns många elektriker, och säkert olika åsikter om just detta.

Det viktigaste är att både nolla och jord är inkopplat som de ska. För annars blir det med nästan säkerhet någon tråkighet någon gång i framtiden.

I stickproppsändan är det dock fritt fram för vilken koppling man vill (eller ska jag skriva vilken koppling ansluten apparat vill ha ... :)).

• Gilla
gStAv
  • Laddar…
gStAv gStAv skrev:
Tycker du ändå att perilex-uttaget ska vara fullkopplat trots att L3 ska lånas till eget uttag?
Har för mig att min elgubbe sa att han isolerat L3 men så kanske man gjorde på farfars tid :'D
Isolering av L3 i uttaget förhindrar bakmatning från en spis, så det höjde kanske säkerheten något när man inte hade jordfelsbrytare och trepoliga säkringar.
Eftersom du har det som krävs för en "blandad" grupp tycker jag att uttaget ska vara fullkopplat.

• Gilla
Tobbe_3 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.