1 905 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Ta emot betalning som freelancer
Det är de jag har varit inne på, jag har komlat på lagarna och så länge jag har tjänat mindre än 20000 i år så är de inga problem att inte skatta.C cpalm skrev:Precis, och för att sammanfatta det så hänger det på avsaknaden av godkännande för F-skatt.
Om det gäller småsummor och TS kan betrakta det som icke näringsmässig hobbyverksamhet skulle jag dock luta åt att det är uppdragsgivarens problem. Med en momspliktig omsättning på under 30 000 är det frivilligt att vara momsregistrerad så det är i sig inget problem, bara att skicka en faktura utan moms.
När du utför arbete mot ersättning är du anställd eller företagare. I båda fallen betalar du skatt, och någon betalar arbetsgivaravgifter.Isak EKlund skrev:
Det enklaste för dig är att be din uppdragsgivare att betala ut det som lön. De kommer dra arbetsgivaravgifter (ca 10% om du är mellan 15-18) och preliminärskatt (30% typ). Om du inte tjänar mer pengar så får du tillbaka skatten i aug 2023.
Jag fattar att du inte hade räknat med skatten, med det är något du får ta med dig till nästa diskussion om ersättning.
Om han redan har tjänat 20000 i år, så är bara 10000 till momspliktighet.C cpalm skrev:Precis, och för att sammanfatta det så hänger det på avsaknaden av godkännande för F-skatt.
Om det gäller småsummor och TS kan betrakta det som icke näringsmässig hobbyverksamhet skulle jag dock luta åt att det är uppdragsgivarens problem. Med en momspliktig omsättning på under 30 000 är det frivilligt att vara momsregistrerad så det är i sig inget problem, bara att skicka en faktura utan moms.
Liknande trådar
-
Elektisk eller vattenburen golvvärme? (återbetalningstid)
Värme allmänt -
Hur löser jag plåtskarvar emot befintligt tak i 90 graders innerhörn?
Tak & Vind -
Remotekontrollen får ingen kontakt med markismotorn
Villalarm & Hemautomation -
Faktura, betalningsvillkor
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Worxen har fått fel språk över vintern - och vill inte ta emot lösenordet
Robotgräsklippare