Status
Tråden går ej att kommentera.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är helt överens. Mina inlägg kring detta rör tankarna från mickef om att man skulle låtit Ryssland bli medlem i NATO när de ville och hur de ville så hade inte detta krig brutit ut.
Jo men hela tanken är ju helt otänkbar...

Tysklands Energiewende är det helt avgörande för situationen och att Putin kunde bygga upp sin krigsmakt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende

Sen kom då viktiga händelser som Krim-2014, Trump, en svag Biden, Merkel pension, Österns länder pratade ihop sig och allt rasade ihop.
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Gnället på Trump är något märkligt när vi diskuterar krigets elende. Obama "den gode" drog in USA i fyra krig. Trump, "den tokige" gjorde vad han lovade och höll USA utanför ytterligare krig. Kanske det var så att fredspristagaren Obama bara dödar elaka civila medans Putin dödar snälla civila? Är det så jag skall uppfatta ert resonemang?

Minnie
Mer att de starka världsledarna Obama samt Merkel inte gjorde något åt situationen med annekteringen av Krim-2014. Gasen var viktigare för Merkel.

Sen angående Trump så skapade han sannolikt djup misstro till USA bland jordens länder och vad som kan hända i en amerikansk demokrati. Mycket olyckligt och troligen starkt bidragande till att det ser ut som det gör nu.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Mer att de starka världsledarna Obama samt Merkel inte gjorde något åt situationen med annekteringen av Krim-2014. Gasen var viktigare för Merkel.

Sen angående Trump så skapade han sannolikt djup misstro till USA bland jordens länder och vad som kan hända i en amerikansk demokrati. Mycket olyckligt och troligen starkt bidragande till att det ser ut som det gör nu.
Säga vad man vill om Trump men Ukrainakriget hade aldrig hänt med honom vid makten. De som tror att jag sitter med insidesuppgifter i frågan måste jag göra besvikna, det är bara en gissning.
 
  • Haha
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Säga vad man vill om Trump men Ukrainakriget hade aldrig hänt med honom vid makten. De som tror att jag sitter med insidesuppgifter i frågan måste jag göra besvikna, det är bara en gissning.
Jo men nu är allt det här större än Putin och Ukraina.
Trump skapade stor misstro överallt i världen som skapade förutsättningar för ett sammanbrott.
Kina har ju öppet nu använt orden "The new world order"...
 
P paralun skrev:
Jo men nu är allt det här större än Putin och Ukraina.
Trump skapade stor misstro överallt i världen som skapade förutsättningar för ett sammanbrott.
Kina har ju öppet nu använt orden "The new world order"...
"misstro överallt i världen" Kan du utveckla det?
 
Fairlane
M mickef skrev:
Säga vad man vill om Trump men Ukrainakriget hade aldrig hänt med honom vid makten. De som tror att jag sitter med insidesuppgifter i frågan måste jag göra besvikna, det är bara en gissning.
Min gissning är att Ryssland inte tvekat det minsta att ge sig på Ukraina även om Trump suttit kvar. Det hade nog till och med varit lättare eftersom Trump hade lämnat Ukraina till sitt öde.
 
  • Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Gnället på Trump är något märkligt när vi diskuterar krigets elende. Obama "den gode" drog in USA i fyra krig. Trump, "den tokige" gjorde vad han lovade och höll USA utanför ytterligare krig. Kanske det var så att fredspristagaren Obama bara dödar elaka civila medans Putin dödar snälla civila? Är det så jag skall uppfatta ert resonemang?

Minnie
Att norrmännen åter utsåg en nobelpristagare innan de visat något resultat är uppenbart och galet.
Det förändrar ju inte det faktum att Trump är en narcissistik person som saknar verklighetsuppfattning i många lägen.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
"misstro överallt i världen" Kan du utveckla det?
Jo det är väl enkelt att googla på Trump och alla uttalanden han gjort inkl alla polariserande Twitterinlägg innan han blev avstängd. Det här skapade djup misstro jorden runt.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Att starta krig eller bli krigad
M mickef skrev:
Säga vad man vill om Trump men Ukrainakriget hade aldrig hänt med honom vid makten. De som tror att jag sitter med insidesuppgifter i frågan måste jag göra besvikna, det är bara en gissning.
Han hade väl skrivit på avtalet som gav Ukraina till Ryssland mot lite hjälp med deklarationen?

Som Darth Putin skrev: I like the Trump tax returns, but they were better in the original Russian.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Sen angående "world order" så kan man läsa det här från New York Times. (kan försvinna bakom betalväggen)

China’s Role in Iran-Saudi Arabia Deal Shows Xi’s Global Goals
Brokering a rapprochement between the Middle Eastern rivals underscores the Chinese leader’s ambition of offering an alternative to a U.S.-led world order.
https://www.nytimes.com/2023/03/11/world/asia/china-saudi-arabia-iran-us.html

Så där är vi och komplicerar det för Ukrainas sak....
 
P paralun skrev:
Jo det är väl enkelt att googla på Trump och alla uttalanden han gjort inkl alla polariserande Twitterinlägg innan han blev avstängd. Det här skapade djup misstro jorden runt.
Det är klart att man kan hitta misstro hos meningsmotståndare men att påstå att "Trump skapade stor misstro överallt i världen som skapade förutsättningar för ett sammanbrott" kanske borde underbyggas med mer än att Googla!
 
M mickef skrev:
Det är klart att man kan hitta misstro hos meningsmotståndare men att påstå att "Trump skapade stor misstro överallt i världen som skapade förutsättningar för ett sammanbrott" kanske borde underbyggas med mer än att Googla!
Jo men det är ju tonvis med uttalanden som ingen lyckats med tidigare inkl att det provocerade ledare jorden runt, både i väst och östern. Man beter sig inte som Trump på den politiska arenan.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Min gissning är att Ryssland inte tvekat det minsta att ge sig på Ukraina även om Trump suttit kvar. Det hade nog till och med varit lättare eftersom Trump hade lämnat Ukraina till sitt öde.
Det får vi nog aldrig veta, möjligtvis om Trump kommer tillbaka och styr upp allting får vi en aning om hur det skulle kunna ha utvecklats med Trump vid makten.
 
  • Haha
  • Wow
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det är ju tonvis med uttalanden som ingen lyckats med tidigare inkl att det provocerade ledare jorden runt, både i väst och östern. Man beter sig inte som Trump på den politiska arenan.
Jag tänker närmast på när han krävde att övriga Natoländer skulle finansiera pakten i större utsträckning annars skulle USA dra ner på sitt "bidrag". Jag tror inte att alla tyckte att det var obefogat och att det väckte misstro hos medlemmarna. Däremot väckte det misstro hos tyskarna när Trump ifrågasatte gasberoendet underställt Putins välvilja. Men vad misstron i övriga världen var och hur spridd den var är lite svårt att googla så jag tänkte att du hade ett patentsvar.
 
M mickef skrev:
Jag tänker närmast på när han krävde att övriga Natoländer skulle finansiera pakten i större utsträckning annars skulle USA dra ner på sitt "bidrag". Jag tror inte att alla tyckte att det var obefogat och att det väckte misstro hos medlemmarna. Däremot väckte det misstro hos tyskarna när Trump ifrågasatte gasberoendet underställt Putins välvilja. Men vad misstron i övriga världen var och hur spridd den var är lite svårt att googla så jag tänkte att du hade ett patentsvar.
Jo Trump ifrågasatte med all rätt Tysklands gasberoende men det mesta blev ju sedan galet eftersom det mesta här i världen är "diplomati" för att få det att fungera. Nu vet jag inte om han även "twittrade" budskapet till Tyskland? Sen är det då Obama/Merkel som 2014 borde ha löst den frågan och inte litat på Putin.
Men en röra är det och det vete tusan hur vi ska ta oss ur det här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.