MultiMan
Jag har en kompis som bor i ett hus med plåtfasad. Var bytt innan han flyttade in och han har bott där i minst 25 år och det var inte nygjort då heller. Inte en färgflaga någonstans efter typ 40 år (kanske mer), färgen sitter fortfarande utan missfärgningar och han slipper måla om vart 10:e år. Jag är väldigt avundsjuk av den anledningen även om det inte är lika "levande" yta som trä.
 
S SueCia skrev:
Kan tänka mig en anledning och det är väl att det är trist att bo i en ful container?
Gå in på streetview google och sök upp Formbrödsvägen Sköndal. Och sedan talar du om för mig hur många av dessa som ser ut som containrar. Ett fleratal av dessa har faktiskt plåtfasad.
 
A Annaviola76 skrev:
Du skrev att det tagit lång tid. Vad rör det sig om? Antar ni mest jobbat kvällar o helger? Ett år?
Vi började riva plåten i februari ungefär och var klara med det i april om jag minns rätt. Med tanke på mörker och väder tog det ju lite tid när man jobbar heltid :sweat: sen skrapa och börja måla i maj. Målat tre lager linoljefärg och läktat på drygt två månader, en gavel kvar att måla sista lagret på. Hade varit klara om vädret varit stadigare, vågar inte chansa :) Jobbat kvällar och helger förutom sista två veckorna som vi haft semester. Tagit pauser ibland när vi tröttnat, annars slitit på.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Alla har vi varit nybörjare. Att man är okunnig behöver inte innebära att man måste ”ha hjälp med allt” man lär sig, tar reda på hur man gör, frågar och prövar sig fram. När det gället din fasad är det säkert mycket ni kan göra själva. Ta ner plåten klarar ni säkert. Antagligen finner ni att träfasaden sitter kvar, flagnande färg och kanske i dåligt skick men den kan också vara fin. Byte av panel kan man få yrkesmän till och sen kan man måla själv. Man måste dock ta höjd för kostnaden innan man startar och sätta av ordentligt med egen tid. Men allt behöver inte göras på en sommar.
Kloka ord! Vi var totala nybörjare när vi började men har växt massor och det är så roligt att jobba på huset. Känn efter om du har lusten och tiden, och ekonomin för eventuella överraskningar.
 
Appropå dom som hävdar att det inte är en estetiskt skillnad mellan trä och plåt, så är det det på vårat hus iaf, om jag får säga min mening :)
Husfasad med kombination av träpanel och vågig plåt, grönmålade fönster och rött taktegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit träfasad på hus med tegeltak jämfört med rödmålat plåttak på tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har en kompis som bor i ett hus med plåtfasad. Var bytt innan han flyttade in och han har bott där i minst 25 år och det var inte nygjort då heller. Inte en färgflaga någonstans efter typ 40 år (kanske mer), färgen sitter fortfarande utan missfärgningar och han slipper måla om vart 10:e år. Jag är väldigt avundsjuk av den anledningen även om det inte är lika "levande" yta som trä.
men även en plåtfasad har väl också en viss livslängd? Den här sattes upp 1977, så antar man njutit av att slippa underhålla fasaden i 40 år. Men nu, om vi köper, kanske vi måste underhålla även denna gamla plåtfasad eller?
 
Plåtfasad tar man om man vill och tvättar med vatten och borste o om det är nödvändigt kan man sprutmåla den ganska snabbt och enkelt.

Våran plåtfasad som är gul har börjat bli blek men eftersom en sida är bytt mot trä kommer resten av huset också få ny panel.

Hade det inte varit för att vi byggde ut/om så hade jag nog behållit den men målat den
 
L Linnea86 skrev:
Appropå dom som hävdar att det inte är en estetiskt skillnad mellan trä och plåt, så är det det på vårat hus iaf, om jag får säga min mening :)
[bild] [bild]
Självklart är det skillnad om man byter mellan olika profiler och ändrar foder mm. Just att få till det snyggare runt fönster är en av sakerna som skulle kunna få mig att byta men då vårat hus redan från början har dessa smala foder som original så blir det lite konstigt att byta ut till modernare.
Det jag ifrågasätter är tvånget att byta bara för att det är plåt. Självklart finns det nackdelar med plåt både ut seende mässigt, lagning av skador och tålighet från yttre våld.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Självklart är det skillnad om man byter mellan olika profiler och ändrar foder mm. Just att få till det snyggare runt fönster är en av sakerna som skulle kunna få mig att byta men då vårat hus redan från början har dessa smala foder som original så blir det lite konstigt att byta ut till modernare.
Det jag ifrågasätter är tvånget att byta bara för att det är plåt. Självklart finns det nackdelar med plåt både ut seende mässigt, lagning av skador och tålighet från yttre våld.
Ja, man får ju se från hus till hus helt enkelt. De gamla fodren satt kvar under våran plåt, och husets stil passar inte i modern(are) plåtutseende.
 
S
snuttjulle snuttjulle skrev:
Gå in på streetview google och sök upp Formbrödsvägen Sköndal. Och sedan talar du om för mig hur många av dessa som ser ut som containrar. Ett fleratal av dessa har faktiskt plåtfasad.
ok, stryk ful, fortfarande inte spec. Kul att bo i en plåtcontainer oavsett om den är snygg eller inte.
 
Tittade du alls på dessa bilder? Vilket av dessa hus ser ut som en plåtcontainer?
Vissa har en fasad som jag aldrig sett som trä. Men flera har en profil som liknar de vanliga träprofilerna och många blir förvånade när man går runt i området och man råkar komma in på att många av dessa hus har plåtfasad.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tittade du alls på dessa bilder? Vilket av dessa hus ser ut som en plåtcontainer?
Vissa har en fasad som jag aldrig sett som trä. Men flera har en profil som liknar de vanliga träprofilerna och många blir förvånade när man går runt i området och man råkar komma in på att många av dessa hus har plåtfasad.
Ja, det är skillnad på plåtfasad och plåtfasad, men dessa som sattes upp när folk inte orkade måla om ser ut som containerplåt. Detta bedrövliga exempel får illustrera:
Ett hus med ljusgrå plåtfasad och röd taktegel, som liknar containerplåt, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det är skillnad på plåtfasad och plåtfasad, men dessa som sattes upp när folk inte orkade måla om ser ut som containerplåt. Detta bedrövliga exempel får illustrera:
[bild]
Precis så där ser vårt sommarhus ut (på två sidor). Inte vackert alls. Tror ni man skulle kunna göra något åt fönsterfodren för att göra huset lite vackrare till det år vi kommer till att fixa fasaden? Funkar det att sätta träfoder utanpå plåtfasaden?
 
Har ett hus med plåtfasad, under sitter frigolit. Om jag tar bort plåt o frigolit tappar det isolering eller kan jag sätta panel ovanpå frigoliten?
 
Klart du tappar isolering om du tar bort cellplasten. Behåll isoleringen och byt bara ut plåten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.