Staffans2000
Espen64 Espen64 skrev:
Jag har en fråga. Hur tog ni ned Etternitplåten utan att dom går sönder. Någon tång ni kan rekommendera för att dra ut spiken dom är festad med?
Det är svårt.
Först så pillade jag med en sidavbitare, men det visade dig strax vara lönlöst. Så fram kom kofoten och då gick det undan. Fick ner samtliga väggar på en dag.
Mina spika var rostfria smala Ankarsrum. Spara dom, då de är bra att ha.

Staffans

Espen64 Espen64 skrev:
Jag har en fråga. Hur tog ni ned Etternitplåten utan att dom går sönder. Någon tång ni kan rekommendera för att dra ut spiken dom är festad med?
Jag testade olika hovtänger och spikutdrivare för ändamålet, men det som funkade bäst var ett minibräckjärn från hultafors, 2 st är nog användbart.

Rödfärgat minibräckjärn från Hultafors, modell 108 Mini, 190 mm, rekommenderat för att dra ut spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börja med översta plattan på väggen. Kommer man inte under spikarna så kan man bända försiktigt i underkant på plattan så den släpper lite så blir spikarna lättare att få ur. När du fått loss översta plattan så blir det lätt att komma in underliggande plattor, rucka lite på dom, och sen dra ut spiken.

Jag tycker att jag lyckades utan allt för mycket brutna plattor på detta vis. Tippen tar oftast emot plattorna(beroende på kommun), men slå in i tjockare plast som inte går att göra hål i med tummen. Det finns i min kommun också begränsning i paketets storlek, nån arm sate ska väl flytta på det, så packa inte för tungt.

Hoppas det är till hjälp!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi rev några skivor (typ 5 st, 250x50 cm) i somras och det lättaste sättet vi kunde komma på var att köra in ett mini-bräckjärn i underkant och jobba oss uppåt. Därefter la vi dem i byggplast och tejpade ordentligt. Jag blev förvånad över hur bra skivorna höll, av ett drygt 50-tal spik sprack det bara på tre ställen och de var alla runt fönster där spikarna satt som berget.

När vi kom till ÅVC i Varberg fick vi beröm för att vi plastat in dem ordentligt men gnäll för att paketen var stora. På frågan om han tyckte att vi skulle knäckt skivorna innan paketering fick jag inget svar och jag förstår inte heller vad det spelar för roll när det var vi själva som fick slänga dem i avsedd container. Enligt gubben på åvc skulle containern senare köras till en deponi någonstans i Småland och innehållet begravas och det är ju knappast så att de lastar ur sådana containers för hand...

O OTGI skrev:
Jag testade olika hovtänger och spikutdrivare för ändamålet, men det som funkade bäst var ett minibräckjärn från hultafors, 2 st är nog användbart.

[bild]

Börja med översta plattan på väggen. Kommer man inte under spikarna så kan man bända försiktigt i underkant på plattan så den släpper lite så blir spikarna lättare att få ur. När du fått loss översta plattan så blir det lätt att komma in underliggande plattor, rucka lite på dom, och sen dra ut spiken.

Jag tycker att jag lyckades utan allt för mycket brutna plattor på detta vis. Tippen tar oftast emot plattorna(beroende på kommun), men slå in i tjockare plast som inte går att göra hål i med tummen. Det finns i min kommun också begränsning i paketets storlek, nån arm sate ska väl flytta på det, så packa inte för tungt.

Hoppas det är till hjälp!
Tusen tack för bra svar.

O OTGI skrev:

[bild]

Jag tycker att jag lyckades utan allt för mycket brutna plattor på detta vis. Tippen tar oftast emot plattorna(beroende på kommun), men slå in i tjockare plast som inte går att göra hål i med tummen. Det finns i min kommun också begränsning i paketets storlek, nån arm sate ska väl flytta på det, så packa inte för tuag
Tusen tack för bra svar. Jag ska nog börja att ersätta några brutna plåt. Sedan till nästa år ska jag demontera en hel vägg för att efter isolera och slå på träpanel Har du någon erfarenhet med just den biten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.