7 026 läst · 30 svar
7k läst
30 svar
Ta betalt för hantverkare längre bort
Det är inget nämt i avtalet mer än att jag ringt/mailat en mattläggare med riktnumret till staden jag vill ha hjälp ifrån.
Ingen underentreprenör användes utan deras egna mattläggare
Ingen underentreprenör användes utan deras egna mattläggare
Just det, det man kom överens om gäller. Men du säger att man också kan anta att det blir milersättning från kontoret man ringde till (men bara om man ringde ett kontor som ligger nära, inte långt bort)......R Rejäl skrev:
Min invändning är mot principen att man alltid kan förvänta sig att få hjälp från stället man ringer till. Man behöver komma överens om detta vilket inte gjorts här. Jag håller också med om att företaget får svårt att ta betalt för långväga resor om det blir en tvist, helt enkelt för att det kunden kunde förvänta sig väger väldigt tungt i konsumenträtten.
Vart har jag pratat om milersättning?MathiasS skrev:
Du rör till detta någ så fruktansvärt så jag kan inte längre hänga med om vad du menar..
Ja man kan förvänta sig att få hjälp av den avdelningen man ringer till inte den som ligger timmar ifrån, är det så ska företaget upplysa om detta!MathiasS skrev:Min invändning är mot principen att man alltid kan förvänta sig att få hjälp från stället man ringer till. Man behöver komma överens om detta vilket inte gjorts här. Jag håller också med om att företaget får svårt att ta betalt för långväga resor om det blir en tvist, helt enkelt för att det kunden kunde förvänta sig väger väldigt tungt i konsumenträtten.
TS har kommit överens om detta skriver han i sitt första inlägg:
”Har tagit in ett företag som lägger våtrummsmatta.
Företaget ligger cirka 20 minuter bort från mig.”
Så det är du som rör till det med fiktiva händelser och inte håller dig till TS situation..
Denna tråd handlar om milersättning och restid.R Rejäl skrev:
Du läser inte vad jag skriver eller vill inte förstå.R Rejäl skrev:Ja man kan förvänta sig att få hjälp av den avdelningen man ringer till inte den som ligger timmar ifrån, är det så ska företaget upplysa om detta!
TS har kommit överens om detta skriver han i sitt första inlägg:
”Har tagit in ett företag som lägger våtrummsmatta.
Företaget ligger cirka 20 minuter bort från mig.”
Så det är du som rör till det med fiktiva händelser och inte håller dig till TS situation..
TS har enligt egen utsaga inte kommit överens om något alls med företaget rörande detta, MEN han har ringt till ett företag i närheten.
Att anta att hantverkarna kommer från samma kontor är en chansning vilket också verkligheten i detta fall visar. Man ska skriva det i avtalet. Det gör alla andra som säljer tjänster så varför skulle inte hantverkare göra det?
Jag undrar fortfarande vilken restid jag ska förvänta mig om jag ringer företagets filial 40 mil bort men de har hantverkare i min närhet som gör jobbet. Din princip baseras på antaganden och det blir aldrig bra.
Nej det är ingen chansning ringer man ett lokalt kontor så kan man givetvis inte räkna med något annat än att hantverkarna utgår därifrån, om det inte är så är företaget skyldigt att meddela detta innan avtal muntligt eller skriftligt ingås..MathiasS skrev:Denna tråd handlar om milersättning och restid.
Du läser inte vad jag skriver eller vill inte förstå.
TS har enligt egen utsaga inte kommit överens om något alls med företaget rörande detta, MEN han har ringt till ett företag i närheten.
Att anta att hantverkarna kommer från samma kontor är en chansning vilket också verkligheten i detta fall visar. Man ska skriva det i avtalet. Det gör alla andra som säljer tjänster så varför skulle inte hantverkare göra det?
Jag undrar fortfarande vilken restid jag ska förvänta mig om jag ringer företagets filial 40 mil bort men de har hantverkare i min närhet som gör jobbet. Din princip baseras på antaganden och det blir aldrig bra.
Det är uppenbart att du bara vill jiddra och inte läser vad jag skriver!
Ja tråden handlar om det men du skrev i inlägg #18MathiasS skrev:
” Men du säger att man också kan anta att det blir milersättning från kontoret man ringde till (men bara om man ringde ett kontor som ligger nära, inte långt bort)......”
Vart har jag påståt detta, jag hävdar att du bara hittar på som så ofta och snurrar in dig i dina egna fiktiva händelser.
Det får du gärna göra men dra inte in mig i dom..
Det här är väl en bedömningsfråga.
Skulle jag anlita elektrikern som bor 4 km från mig och har firman ung 10 km bort så skulle jag acceptera max 20 minuter enkel väg + ev ställtid. Allt avrundat uppåt till timme. I det här exemplet hade jag accepterat 1,5 timmar max.
Men jag bor långt ute på landet.
I Stockholms län är det en annan sak. Där kan det hända att restid från t ex Haninge till norra Vallentuna kan vara 1 timme under högtrafik. Och typiskt kan situationen då vara så att firman jag anlitar har flera arbetsplatser där de utgår ifrån. Så även om jag avtalar med kontoret i t ex Täby (som är relativt nära) så kan det vara rimligt att ge uppdraget till en anställd som utgår ifrån Haninge. Då skulle jag acceptera 2,5 timmar, men inte med glad min kanske om jag inte upplysts om det i förväg.
Skulle jag anlita elektrikern som bor 4 km från mig och har firman ung 10 km bort så skulle jag acceptera max 20 minuter enkel väg + ev ställtid. Allt avrundat uppåt till timme. I det här exemplet hade jag accepterat 1,5 timmar max.
Men jag bor långt ute på landet.
I Stockholms län är det en annan sak. Där kan det hända att restid från t ex Haninge till norra Vallentuna kan vara 1 timme under högtrafik. Och typiskt kan situationen då vara så att firman jag anlitar har flera arbetsplatser där de utgår ifrån. Så även om jag avtalar med kontoret i t ex Täby (som är relativt nära) så kan det vara rimligt att ge uppdraget till en anställd som utgår ifrån Haninge. Då skulle jag acceptera 2,5 timmar, men inte med glad min kanske om jag inte upplysts om det i förväg.
Jag råkade ut för samma sak. Det kom 15 byggarbetare en förmiddag istället för de 2 som var avtalade och alla fick 60 minuter restid tur och retur samt en halvtimme för att plocka ihop sin utrustning. Med fikapaus fick jag alltså en overheadkostnad om 2 timmar per gubbe och fick ut 3 timmars arbete på plats.Brandshultarn skrev:Har tagit in ett företag som lägger våtrummsmatta.
Företaget ligger cirka 20 minuter bort från mig.
Nu har de tagit hjälp av entreprenörer från deras kontor som ligger en timme bort.
Jag har valt att ta det med löpande pris men de sa inget om att de skulle skicka folk med mycket längre restid.
Kan de ta betalt för den extra restiden?
Jag räknade om fakturan och tog bort ALL overhead för de 13 extra personerna som firman hade valt att skicka till mig den där förmiddagen. Det blev över 15000 kr totalt som jag bestred. Blev inte populär men firman vågade inte gå till Tingsrätten för att få debiteringen provad.
Jag skulle rekommendera dig att göra detsamma. Godkänn debitering från deras närmaste kontor, resten är deras huvudvärk.
Låt oss säga att kontraktet eller offerten inkluderar restid med sedvanlig formulering och du bor i t ex Stockholm och hantverkaren har sin "arbetsplats"/utgångspunkt 5 mil från dig. Skulle du mena att om han utgår från t ex Göteborg och debiterar restid därifrån då är det helt ok?R Rejäl skrev:
(Finns många ursäkter för det från hantverkarens sida, t ex han har uppdrag där etc.)
Moderator
· Stockholm
· 52 830 inlägg
Där tycker jag att du kanske var lite väl hård. Om du fick ut 3h faktiskt produktivt arbete av var och en, så utfördes trots allt 45h arbete åt dig. Och förutsatt att 45h var en skälig tid för det som gjordes. Så skulle du ju ha fått betala för ca 4 dagar x 2 om de bara hade varit två.S StefanCalmar skrev:Jag råkade ut för samma sak. Det kom 15 byggarbetare en förmiddag istället för de 2 som var avtalade och alla fick 60 minuter restid tur och retur samt en halvtimme för att plocka ihop sin utrustning. Med fikapaus fick jag alltså en overheadkostnad om 2 timmar per gubbe och fick ut 3 timmars arbete på plats.
Jag räknade om fakturan och tog bort ALL overhead för de 13 extra personerna som firman hade valt att skicka till mig den där förmiddagen. Det blev över 15000 kr totalt som jag bestred. Blev inte populär men firman vågade inte gå till Tingsrätten för att få debiteringen provad.
Jag skulle rekommendera dig att göra detsamma. Godkänn debitering från deras närmaste kontor, resten är deras huvudvärk.
Jag förstår inte vad du menar?H hempularen skrev:
Jag betalade arbetstiden som du skriver. Men jag drog av restiden + plocktiden för de 13 extra personerna.
För de extra 13 personerna var det alltså 39 (13x3) tim produktiv tid som jag betalade och 19,5 (1,5x13) timr restid/plocktid som jag inte betalade.
De två som var avtalade fick betalt för sin restid och hela arbetsdagen. Det vill säga 6,5 tim produktiv tid och 1,5 tim restid + plocktid. 8 tim var alltså som sig bör.