6 994 läst · 30 svar
7k läst
30 svar
Ta betalt för hantverkare längre bort
Sida 1 av 3
Har tagit in ett företag som lägger våtrummsmatta.
Företaget ligger cirka 20 minuter bort från mig.
Nu har de tagit hjälp av entreprenörer från deras kontor som ligger en timme bort.
Jag har valt att ta det med löpande pris men de sa inget om att de skulle skicka folk med mycket längre restid.
Kan de ta betalt för den extra restiden?
Företaget ligger cirka 20 minuter bort från mig.
Nu har de tagit hjälp av entreprenörer från deras kontor som ligger en timme bort.
Jag har valt att ta det med löpande pris men de sa inget om att de skulle skicka folk med mycket längre restid.
Kan de ta betalt för den extra restiden?
….så om jag, i Stockholm, pratar med ett företag i Göteborg som skickar hantverkare från Stockholmskontoret så ska jag betala restid baserat på var jag tecknat avtalet, dvs 40mil bort?R Rejäl skrev:
Jag föreslår att man reglerar restid baserat på vad det står i avtalet, inte baserat på var den som skriver under avtalet bor.
Moderator
· Stockholm
· 52 825 inlägg
Frågan är lite knepig tycker jag. Grundprincipen måste ju vara att restid räknas från firmans närmaste "kontor". OM de ex. har snickare i min stad, men av resursskäl väljer firman att skicka dit personal från ett annat kontor, kanske10 mil bort.
Men man kan ju också tänka sig att firman har snickare nära mig, men så anlitar de en underentreprenör för VVS, som finns 10 mil bort. Då är frågan inte lika uppenbar, tycker jag. Eller om firman själv har VVSare, men inte på den lokala avdelningen.
Men man kan ju också tänka sig att firman har snickare nära mig, men så anlitar de en underentreprenör för VVS, som finns 10 mil bort. Då är frågan inte lika uppenbar, tycker jag. Eller om firman själv har VVSare, men inte på den lokala avdelningen.
Grundprincipen måste ändå vara att man följer avtalet och har man klantat till det och inte skrivit något avtal så blir det, som vanligt, väldigt otydligt, men det är ju då inte orimligt att luta sig mot att man pratade med lokala firman och då kan förvänta sig att de inte hyr in folk från Danmark.
Nu vet jag inte hur du läser..MathiasS skrev:….så om jag, i Stockholm, pratar med ett företag i Göteborg som skickar hantverkare från Stockholmskontoret så ska jag betala restid baserat på var jag tecknat avtalet, dvs 40mil bort?
Jag föreslår att man reglerar restid baserat på vad det står i avtalet, inte baserat på var den som skriver under avtalet bor.
Ligger företaget 20 minuter ifrån TS som TS har avtalat arbetet med så gäller den distansen och inte att dom skickar folk ifrån en annan avdelning, det får dom givetvis göra men den diferansen får företaget stå för..
Nej muntligt avtal gäller likväl som skriftligt och ett företag har en upplysningsskyldighet när det gäller kostnader..MathiasS skrev:
Bara för TS att stå på sig..
Det är, som sagt, inte knepigt när det gäller mattläggningen (i det här fallet). Har man tecknat ett avtal om mattläggning, med en mattläggare 20min bort. Då är det 20 minuter som gäller.H hempularen skrev:Frågan är lite knepig tycker jag. Grundprincipen måste ju vara att restid räknas från firmans närmaste "kontor". OM de ex. har snickare i min stad, men av resursskäl väljer firman att skicka dit personal från ett annat kontor, kanske10 mil bort.
Om det sedan tillkommer arbeten från underentreprenörer, så måste ju kunden informeras om vilken prissättning, och/eller, vilkor som gäller för den entreprenören. Om arbetet utförs på löpande räkning, vill säga.
Detsamma kan naturligtvis även gälla för grundarbetet. Alltså om man tecknar avtal med en firna 20minuter bort. Men företaget avser skicka hantverkare från sitt dotterbolag, 1 timme bort. Även då måste de informera kunden om att restiden/-kostnaden kommer att bli högre.
Har man inte blivit informerad om dessa saker, så betalar man för 20 minuters resväg, och bestrider resten.
Det är alltså 2 olika "kontor" inom samma företag vi pratar om? Inte en underentreprenör?
Jag tog bara det omvända exemplet när företaget jag pratat med ligger längre bort än vad hantverkarna kommer ifrån, för att visa på otydligheten i din princip.R Rejäl skrev:
Det finns inga otydligheter i den det man kommer överens om oavsett muntligt avtal eller skriftligt är det som gäller, andras förutsättningarna så behöver man ta upp det och få godkännande på det ifrån företagets sida..MathiasS skrev: