Kan jag förbikoppla termostaten? dvs koppla ihop ingående och utgående kablar med en sockerbit och då se om det fungerar? Jag är eg. säker på att termostaten är hel men för säkerhets skull.

T terencegbg skrev:
Kan jag förbikoppla termostaten? dvs koppla ihop ingående och utgående kablar med en sockerbit och då se om det fungerar? Jag är eg. säker på att termostaten är hel men för säkerhets skull.
Går bra men inga fingrar med spänningen vid om kopplingen. Blir då direktkoppling och är kabeln hel så kommer värmen kanske om ett par timmar.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
Då har jag förbikopplat termostaten, väntar några timmar och återkommer med feedback :)

Har golvet känst varmt tidigare?

Om slingan håller 104 ohm, det ger en värmeeffekt på ca 500 W. Hur stort är rummet?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har golvet känst varmt tidigare?

Om slingan håller 104 ohm, det ger en värmeeffekt på ca 500 W. Hur stort är rummet?
Vad jag minns så har vi aldrig använt värmen i golvet sedan vi flyttade in.

Rummet är ca 18 kvadrat, klinkersgolv.

I ett rum på 18m2 behöver man min ca 1000 W för komfortvärme, men ofta lägger man ca 100W/m2.
Så du skulle ha ca 1800W i slingan. Och cirka 30 ohm om golvvärmen ska värma rummet själv.
I badrum brukar man i bland bara lägga värmekabeln på dom ytor som man kan tänkas gå på, men då finns det även någon annan uppvärmning i rummet.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
Låter rätt klent med 500W på den ytan. Tror inte att du skall räkna med att det går att få så bra värme, om det är enda värmekällan.

Rent hypotetiskt skulle det ju kunna vara så att du har med än en slinga i golvet, och en slinga är trasig.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter rätt klent med 500W på den ytan. Tror inte att du skall räkna med att det går att få så bra värme, om det är enda värmekällan.

Rent hypotetiskt skulle det ju kunna vara så att du har med än en slinga i golvet, och en slinga är trasig.
Om det är 2 slingor och endast som synes 1 som är kopplad till termostaten och inga andra ihoppkopplingar i dosan
Hur skulle du då koppla ihop 2 slingor och var skulle den kopplingen placeras.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
Nu har slingan varit igång 16h cirka och temperaturen har inte förändrats i rummet och golvet känns iskallt. Slingan är alltså direktkopplad på 230V. Inga andra ideer vad det kan vara? Kan slingan trots allt vara sönder?

T terencegbg skrev:
Nu har slingan varit igång 16h cirka och temperaturen har inte förändrats i rummet och golvet känns iskallt. Slingan är alltså direktkopplad på 230V. Inga andra ideer vad det kan vara? Kan slingan trots allt vara sönder?
För att vara helt säker på slingans status/funktion så behöver du mäta strömmen som går i den.
Kör förbi ex. jula och köp en tångamperemeter och kläm den runt en av slingans ledare.
Ca 2 A ska gå i slingan.

https://www.jula.se/catalog/el-och-...nstrument/multimetrar/tangamperemeter-405049/

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
För att vara helt säker på slingans status/funktion så behöver du mäta strömmen som går i den.
Kör förbi ex. jula och köp en tångamperemeter och kläm den runt en av slingans ledare.
Ca 2 A ska gå i slingan.

[länk]
Nu mäter jag på ena slingan. Tången är inställd på 2A. Filmen blev för stor så fick korta ner den. Pendlar väldigt och är stundtals på noll några sekunder för att sedan pendla igen. Behöver visst manikyr.. ber om ursäkt!

Edit: filmen accepterades inte. Den toppar på .040 och sjunker sedan till 0 och åker efter en stund upp till .035 typ och sen ner igen. Några ggr toppar den på tex .035 och går ner till 0 för att stanna där...

• Digital tångamperemeter inställd på 2A visar 0.040 A med slinga kopplad, person håller verktyget medan mätning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T terencegbg skrev:
Nu mäter jag på ena slingan. Tången är inställd på 2A. Filmen blev för stor så fick korta ner den. Pendlar väldigt och är stundtals på noll några sekunder för att sedan pendla igen. Behöver visst manikyr.. ber om ursäkt!

Edit: filmen accepterades inte. Den toppar på .040 och sjunker sedan till 0 och åker efter en stund upp till .035 typ och sen ner igen. Några ggr toppar den på tex .035 och går ner till 0 för att stanna där...
Du gör fel. Kabeln ska gå helt fritt igenom "hålet" i tången.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
T terencegbg skrev:

Du skall inte nypa på kabeln, den skall gå inuti öppningen i tången.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
Pinsamt... nåväl försöker ha den helt fri och inte röra tången men får inget utslag alls... Är det så känsligt att hålla den rätt. Är ju rätt trångt och mkt kablar.

Har du tråden genom "hålet" och rätt inställning (jag skulle sätta den till 20A) och den visar 0 så är det avbrott i slingan.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.