Hej!

Golvet blir inte varmt. Har liknande setup i ett annat rum som fungerar.
Tog fungerande termostat från det andra rummet och provade i det felande rummet, samma problem, ingen värme.

Jag har mätt ingående = 230V samt även utgående i slingan = 230V.
Har provat att sätta termostaten att använda rumsgivare = fortfarande kallt.

Kan jag felsöka, mäta slingan med en vanlig multimeter?
Hur kan jag kolla golvgivaren, kabeln. Oklar med Ohm.

Tack på förhand!

• Termostat på väggen med inställningsratt och två indikatorlampor, en röd och en grön, i anslutning till diskussion om utebliven golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutningsdosa med flera färgade kablar monterade, relaterad till en termostatinstallation och golvvärmeproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Det ser lite illa ut med så mycket naken koppar så fixa det snyggare när du är klar :)

2. Du kan mäta resistansen över värmeslingan. På bilden ser det ut som att tråden är brun som sitter på OUT? Mellan den och den blåa som kommer från värmeslingan bör du ha en rimlig resistans. Det handlar om kanske 25-150 Ohm. Har du mycket högre än så har du troligen avbrott i slingan.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
Bara mäta på slingans tampar som ska hänga i lufte. Kontakt ohm går att räkna på, då det är 230 V blir effekten, avbrott, OP på instrumentet är lika med avbrott i kabeln.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
Ja det går att ohmmäta värmeslingan. Den bör ha ett lågt resistansvärde på ca 50-100 ohm.
Sensorns resistans lär ligga runt ca. 1-10 kiloohm.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
Det ser ut som att den röda lampan lyser, vilket tyder på att termostaten tycker det är kallt och försöker köra värmen. Alltså borde inte det vara något problem med sensorn. Om den röda LED är släckt hela tiden betyder det att termostaten tycker det är varmare än vad den är inställd på och stänger slingan.

Men oavsett, givaren kan man också kolla genom att resistansmäta den. Däremot kan detta variera väldigt mkt beroende på vilken givare man har så där kan man inte säga så mycket utan att veta lite mer om den.

Har du någon aning om vilken effekt denna slinga ska ha?

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
1. Det ser lite illa ut med så mycket naken koppar så fixa det snyggare när du är klar :)

2. Du kan mäta resistansen över värmeslingan. På bilden ser det ut som att tråden är brun som sitter på OUT? Mellan den och den blåa som kommer från värmeslingan bör du ha en rimlig resistans. Det handlar om kanske 25-150 Ohm. Har du mycket högre än så har du troligen avbrott i slingan.
Hej, ska fixa med kablarna när jag är klar :)

Den är brun och blå som sitter på "out". Ska jag mäta resistansen på när strömmen är på eller av?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det ser ut som att den röda lampan lyser, vilket tyder på att termostaten tycker det är kallt och försöker köra värmen. Alltså borde inte det vara något problem med sensorn. Om den röda LED är släckt hela tiden betyder det att termostaten tycker det är varmare än vad den är inställd på och stänger slingan.

Men oavsett, givaren kan man också kolla genom att resistansmäta den. Däremot kan detta variera väldigt mkt beroende på vilken givare man har så där kan man inte säga så mycket utan att veta lite mer om den.

Har du någon aning om vilken effekt denna slinga ska ha?
Hej, oavsett hur länge den är på så blir det inte varmt. Den är helt grön fram till läga 2 ca då blir den röd, är alltid så så säger inte så mycket.

Har tyvärr ingen info om värmegolvet.

Stäng av strömmen, skruva loss värmekablarna från termostaten och ohmmät dessa.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
T terencegbg skrev:
Hej, ska fixa med kablarna när jag är klar :)

Den är brun och blå som sitter på "out". Ska jag mäta resistansen på när strömmen är på eller av?
När det är AV. Helst plocka ut trådarna men bör väl räcka att stänga av termostaten så att relät är avstängt.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja det går att ohmmäta värmeslingan. Den bör ha ett lågt resistansvärde på ca 50-100 ohm.
Sensorns resistans lär ligga runt ca. 1-10 kiloohm
E etompau skrev:
Sensorns resistans lär ligga runt ca. 1-10 kiloohm.
Jag bryter strömmen, tar ut blå/brun som går till slingan och ohm mäter?

T terencegbg skrev:
Ska jag mäta resistansen på när strömmen är på eller av?
ALDRIG mäta resistans på någon krets som är spänningssatt. I bästa fall blir det fel mätvärde, men skapligt stor risk att instrumentet går sönder, ev. med en rejäl smäll.

Du har om jag läser rätt mätt att du har 230V till utgående. Då bör termostaten vara OK. Mät resistans på slingan.

Har golvet blivit märkbart varmt tidigare? Jag menar, det är inte bara att du inte tycker att golvet känns varmt, för det är inte säkert att det skall kännas.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag har mätt slingan och den ligger på 104ohm

Och du har mätt tidigare att du har spänning till slingan? Då borde det bli varmt.

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
Skaffa en TÅNGAMPEREMÄTARE (några hundringar hos tex Jula) koppla loss trådarna från termostaten, koppla ihop inkommande matning med värmekabeln mät om och hur mycket ström den drar.
Drar den inget är den trasig drar den några ampere är det fel på termostaten (rätt vanligt).

• Gilla
terencegbg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och du har mätt tidigare att du har spänning till slingan? Då borde det bli varmt.
Yes det är spänning till slingan, men det blir inte varmt. Förstår att varmt är en defination men mäter även temp i rummet och den förändras inte. Kallt, 14-15 grader 🙄 är en groventre men vill ha det lite varmare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.