Vilket är bäst ekonomiskt, att två syskon får en lantbruksfastighet som gåva tillsammans och sedan får begära klyvning hos Lantmäteriet, eller att pappan i detta fallet gör en avstyckning först och sedan ger som gåva?

Eftersom man inte vet om man får klyva fastigheten är det väl bäst att börja med det...

/ATW

• Gilla
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Eftersom man inte vet om man får klyva fastigheten är det väl bäst att börja med det...

/ATW
Om jag förstått rätt måste syskonen först få fastigheten som gåva innan klyvning kan ske, det är ju en snabbare process. Men kan klyvning ske procentuellt eller blir det 50% var?

Om avstyckning först skall ske tar det ca ett år innan Lantmäteriet är klar med det ärendet och först därefter kan gåvan fullbordas. I det fallet betalar pappan Lantmäteriet, vid eventuellt klyvning betalar syskonen. Några tips?

• Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Tvivlar på att totaltiden blir så annorlunda mellan alternativen. Men om det är viktigt att ändra ägarskapet snabbare så är nog alternativet först gåva sedan klyvning snabbare.

Men man behöver ha med i beräkningen att det inte är säkert att ni får varken stycka av eller klyva fastigheten. Ni behöver ha en plan B.

Är det bara fastigheten som är inblandad, eller gäller det en hel lantbruksrörelse? Det är ju möjligt att det gör skillnad om det även gäller maskiner, ev. resultatsfonder och annat som inte strikt hör till fastigheten.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
En aspekt kan ju vara ifall någon har möjlighet att dra av avstyckningskostnaden i någon bokföring. Ett lantbruksföretag borde ju kunna dra av denna kostnad.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hur stor är fastigheten? Ni behöver troligen minst 50 ha vardera om det ska gå att avstycka/dela. Klyvning kan vara enda möjligheten vid mindre fastigheter.

Pappan är gammal och inte helt frisk, har väntat alldeles för länge innan skifte sker. Båda syskonen driver eget företag, den ena äger redan en skogsgård. De kommer först att få var sin lantbruksfastighet som gåva, frågan gäller den tredje fastigheten, en skogsgård på ca 110 ha. Den har gräns intill båda fastigheterna som är första gåvan.

Tror inte att avstyckningskostnaden går att dra av i nuläget, går nog först den dagen man säljer.

RoTe
Finns det inte folk som jobbar med generationsskiften i jordbruk?

• Gilla
S7200
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det gör det visst, men jag har tidigare fått mycket bra svar här. Är inte detta forum till för frågor av detta slaget?
Ser att du presenterar dig som "Besserwisser" och bor i lägenhet, du får gärna svara och ge mig råd.
Svaret du gav var väl inte riktigt det som efterfrågades.

• Gilla
Pontus juthstrand
  • Laddar…
RoTe
B Birgitta64 skrev:
Det gör det visst, men jag har tidigare fått mycket bra svar här. Är inte detta forum till för frågor av detta slaget?
Ser att du presenterar dig som "Besserwisser" och bor i lägenhet, du får gärna svara och ge mig råd.
Svaret du gav var väl inte riktigt det som efterfrågades.
Haha ursäkta jag tänkte att detta nog bör hanteras av proffs men, lyssna inte på mig.

B Birgitta64 skrev:
Pappan är gammal och inte helt frisk, har väntat alldeles för länge innan skifte sker. Båda syskonen driver eget företag, den ena äger redan en skogsgård. De kommer först att få var sin lantbruksfastighet som gåva, frågan gäller den tredje fastigheten, en skogsgård på ca 110 ha. Den har gräns intill båda fastigheterna som är första gåvan.

Tror inte att avstyckningskostnaden går att dra av i nuläget, går nog först den dagen man säljer.
Då bör man ju även kunna lägga till var del till respektive fastighet fastigheten ni delar anses vara för lite för att få bilda 2 fastigheter.
Det kallas sammanläggning och det är även billigare. För en fastighetsreglering behöver man inte betala lagfart.
Det tål att räkna på vad som blir mest intressant. Ska far reglera? Ska ni få lagfart på var sin fastighet och sedan sammanläggning av var del av fastighet 3 eller ska fastighet 3 styckas (då behöver ni betala lagfart på fastighet 3 också).
Lantmäteriet bör kunna svara på vad kostnaderna blir.

J J Vos skrev:
Då bör man ju även kunna lägga till var del till respektive fastighet fastigheten ni delar anses vara för lite för att få bilda 2 fastigheter.
Det kallas sammanläggning och det är även billigare. För en fastighetsreglering behöver man inte betala lagfart.
Det tål att räkna på vad som blir mest intressant. Ska far reglera? Ska ni få lagfart på var sin fastighet och sedan sammanläggning av var del av fastighet 3 eller ska fastighet 3 styckas (då behöver ni betala lagfart på fastighet 3 också).
Lantmäteriet bör kunna svara på vad kostnaderna blir.
Vid denna tyg av gåva skulle det inte bli någon lagfartskostnad för gåvorna, däremot om jag fattat rätt blir det en kostnad för den tredje fastigheten gällande avstyckning eller klyvning, summan blir då troligtvis likartad vid antingen det ena eller det andra.
Som du skriver tål det nog att räknas på vilket som blir mest förmånligt, om reglering bör ske före eller efter?

B Birgitta64 skrev:
Vid denna tyg av gåva skulle det inte bli någon lagfartskostnad för gåvorna, däremot om jag fattat rätt blir det en kostnad för den tredje fastigheten gällande avstyckning eller klyvning, summan blir då troligtvis likartad vid antingen det ena eller det andra.
Som du skriver tål det nog att räknas på vilket som blir mest förmånligt, om reglering bör ske före eller efter?
Just det, det var skönt för er!

RoTe RoTe skrev:
jo gå till ludvig å company så blir du lurad upp på väggen och därefter skinnad
kommer därifrån med ingenting

• Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
returen returen skrev:
jo gå till ludvig å company så blir du lurad upp på väggen och därefter skinnad
kommer därifrån med ingenting
Jag känner bara till Kjell&Compani, så utveckla gärna. Jag vill lära mig.
/W

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.