33 525 läst · 199 svar
34k läst
199 svar
Synpunkter på uteplats
Hade mätt fel. Yttermåtten var 10,41 men det spelar inte så stor roll iofsbuspojken skrev:
Du beskriver min första tanke
Jag försökte hitta med färdiga längder men det kanske är en " investering " att lägga 500kr på spill för att slippa problem med sprickor etc
Betydligt lättare att hålla sig i samma längder på alla brädor.
Helt klart värt de extra kronorna för att slippa skarvar, du får ändå spill om du kör synliga skarvar. Ja har 140 kvm altan och inte en enda synlig ände, förutom på överliggare på räcken, så kör med fris, du kommer inte ångra dig
Santbuspojken skrev:
Gott. Nu är det bara att få undan grushögen där virket ska lossas så man kan beställa
Tack för hjälpen
Nu är offertförfrågan ivägskickad. Hoppas på att det gör lite på priset iaf
Nedan är vad som räknades på.
La på lite marginal. Tänkte att det inte gjorde så enormt mycket eftersom trallen ska byggas vidare sen. Dvs man kör på tills det tar slut.
Tror jag har franska skruv alt kan få tag på det. Balkskor har jag. Metallplattor har jag. Plattor att ställa bärlinor har jag.
Vad kan saknas?
Varit inne på en ny skruvdragare i runt 1000kr klassen.
Dim/längd
Antal
45x195
5,4
34 st
28X120
5,4
130st
Vinkel MF 70x70x2x55mm
92
Ankarskruv 5x40 corrseal 250st
5
Trallskruv 4,5X55 Corrseal 250 ST
8
Nu är offertförfrågan ivägskickad. Hoppas på att det gör lite på priset iaf
Nedan är vad som räknades på.
La på lite marginal. Tänkte att det inte gjorde så enormt mycket eftersom trallen ska byggas vidare sen. Dvs man kör på tills det tar slut.
Tror jag har franska skruv alt kan få tag på det. Balkskor har jag. Metallplattor har jag. Plattor att ställa bärlinor har jag.
Vad kan saknas?
Varit inne på en ny skruvdragare i runt 1000kr klassen.
Dim/längd
Antal
45x195
5,4
34 st
28X120
5,4
130st
Vinkel MF 70x70x2x55mm
92
Ankarskruv 5x40 corrseal 250st
5
Trallskruv 4,5X55 Corrseal 250 ST
8
Produkter som diskuteras: "Ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Har du kap/gersåg och cirkelsåg eller sänksåg?
Jag vet inte hur bra skruvdragare man får för 1000kr, kanske finns nån som duger.
Men ska du skruva 3-4000 skruv så är det ett måste med en riktigt bra för att det ska bli roligt.
Jag vet inte hur bra skruvdragare man får för 1000kr, kanske finns nån som duger.
Men ska du skruva 3-4000 skruv så är det ett måste med en riktigt bra för att det ska bli roligt.
Jag ska ha kap/gir samt cirkelsåg. Får kolla av skicket på de så de inte är i bristningsgränsen sen husbyggetmaah skrev:
Lycka till med bygget!
Kapsågen kommer vara din bästa vän under bygget så den är viktigt att är i god form och funktion.
Jag har precis startat ett 80m2 altanbygge åt svärfar. Efter tips här på forumet så beställde jag skruv och lite diverse härifrån https://www.proffsproduktershop.se/skruv-infastning-beslag/ då får du en väldigt kompetent skruvdragare https://www.proffsproduktershop.se/...-plus-galler-vid-kop-av-skru-spik-beslag.html för ca tusenlappen om du köper skruv/beslag för 2000kr plus moms. Det beloppet kommer man snabbt upp i om det är en lite större yta du ska bygga.
Kapsågen kommer vara din bästa vän under bygget så den är viktigt att är i god form och funktion.
Jag har precis startat ett 80m2 altanbygge åt svärfar. Efter tips här på forumet så beställde jag skruv och lite diverse härifrån https://www.proffsproduktershop.se/skruv-infastning-beslag/ då får du en väldigt kompetent skruvdragare https://www.proffsproduktershop.se/...-plus-galler-vid-kop-av-skru-spik-beslag.html för ca tusenlappen om du köper skruv/beslag för 2000kr plus moms. Det beloppet kommer man snabbt upp i om det är en lite större yta du ska bygga.
Beroende på hur bekväm man är av sig finns det saker som underlättar, t ex långa bits för att få bättre vinkel när du sätter ankarskruv nära regel, hyra rotationslaser med mottagare för snabbare och mer pålitlig invägning, se till att han något långt och rakt att använda vid skruvning och kapning (jag använde en aluminiumstege, det gick helt okej och jag slapp köpa snörslå). Finns säkert mer. Angående skruvdragare behövs det inget vidunder för att skruva trallskruv men se till att hitta en som är balanserad så du slipper kämpa för att hålla den riktad nedåt.
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Ett vettigt måttband är fint, ja köpte ett
Milwaukee på swedol med livstidsgaranti för 200 spänn, ruggigt nöjd med de !
Köp lång träskruv 100 eller 120 mm. Och köp vettig skruv, ja körde essve på första altan, helt klockren, nu när den byggdes ut 40 kvm körde ja billigare grejer från byggmax, dock A2 klassad, men sjuk skillnad, ankarskruven gick knappt dra i, åt sönder bitsen. Gjorde av med 3 st Dewalt impact t20 bits på 40 kvm, med essve skruven körde ja 140 kvm med en och samma bits och den är fin fortfarande.
Snörslå med vit krita
Bra vattenpass är aldrig fel, ja köpte ett stanley fatmax på Clas i sjön nyligen, köp inte de, rena dyngan, så satsa på hultsfors om pengen finns.
Köp lång träskruv 100 eller 120 mm. Och köp vettig skruv, ja körde essve på första altan, helt klockren, nu när den byggdes ut 40 kvm körde ja billigare grejer från byggmax, dock A2 klassad, men sjuk skillnad, ankarskruven gick knappt dra i, åt sönder bitsen. Gjorde av med 3 st Dewalt impact t20 bits på 40 kvm, med essve skruven körde ja 140 kvm med en och samma bits och den är fin fortfarande.
Snörslå med vit krita
Bra vattenpass är aldrig fel, ja köpte ett stanley fatmax på Clas i sjön nyligen, köp inte de, rena dyngan, så satsa på hultsfors om pengen finns.
Varför vit krita?buspojken skrev:Ett vettigt måttband är fint, ja köpte ett
Snörslå med vit krita
Jag har ägt mitt hus i snart 13 år, och har gjort många misstag. Men det största är att jag byggde trätrall överallt. För att hålla den snygg (träfärgad, utan sprickor och stickor) så rullar det flera tusen per år. Mitt råd är att stenlägga så mycket det bara går, är inte mycket dyrare. Du har tjänat in det på 3-4 år, om du nu inte vill ha en sprucken silvergrå altan. Så innan du bestämmer dig gör en kalkyl på båda alternativen. Med trä minst 2 inoljningar per år med kvalitetsolja och slipning var 4:e år alt byta trall efter 6-7 år.
Första gångne på två år jag ser någon tipsa om sten istället för trall. Precis det jag tänkte skriva. När du har så nära mark från dörrarna skulle jag aldrig lägga trätrall. Dels pga det Kojak skriver samt att vid heta dagar, inte många i detta långkalsong till land men ändå, blir det ruskigt hett med trä jämfört med sten. Sten håller och är nästintill underhållsfritt och skulle passa bra i på er tomt.
Sten är jättefint och många fördelar som underhåll,körbart etc
Har varit inne på det samt betongplatta.
Det föll på marken sluttar nedåt från muren till huset och för att komma i en plan nivå alt litet fall utåt från huset så skulle jag behöva lägga nivån strax under dörren. Tror jag iaf
Har varit inne på det samt betongplatta.
Det föll på marken sluttar nedåt från muren till huset och för att komma i en plan nivå alt litet fall utåt från huset så skulle jag behöva lägga nivån strax under dörren. Tror jag iaf