Mikael_L skrev:
Själv skulle jag kanske bytt plats på spis och disk, för att ge den som står vid spisen lite mer kontakt med omgivningen och fått en fantastisk arbetsyta vid spisen som också är jättelämplig om fler ska hjälpa till med tillredning.
Bra idé, håller med om att det är trist att stirra in i väggen när man står vid spisen.
Det är avloppet till diskhon som styrt men det kanske inte är några problem att dra det under sockeln, totalt ca 3m?

Mikael_L skrev:
Men en sak funderar jag på, jag antar att ni tänker ha matbord i andra delen som har en massa fönster.
Är det tillräckligt stort? Det ser lite på gnällen ut..
Utrymmet är drygt 4m brett, kanske på gränsen men då får vi hitta på något... I köket hamnar ett mindre "vardagsmatbord".

Tack för synpunkterna!!

Jag känner igen det, det är rätt likt vårt. Vi är väldigt nöjda med det.
I er lösning skulle jag fundera på att ta bort skåpet ovanför diskbänken eller t.o.m. göra ett fönster där.
Det ser väldigt tråkigt ut att behöva stå där och diska.
Vi gillar vår lösningen med diskbänken i en bardisk, så det rekommenderar jag också. Men då måste ni nog flytta efter spisen också, annars blir det för långt emellan.

Bottenvaning_2008-06-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kok_2007-12-13_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktigt snyggt gjort måste jag säga.

• Gilla
pinebar
  • Laddar…
Mikael_L
jtl skrev:
Utrymmet är drygt 4m brett, kanske på gränsen men då får vi hitta på något... I köket hamnar ett mindre "vardagsmatbord".
4m gånger x ...?

Mikael_L skrev:
4m gånger x ...?
Utbyggnaden är 4,3x3,1. Med väggen till höger blir det 4,3x4,3m

Mikael_L
jtl skrev:
Utbyggnaden är 4,3x3,1. Med väggen till höger blir det 4,3x4,3m
Ja 4x4m räcker ju långt. :)

I stort sett ser jag alltså inga stora problem med den kökslösningen då.
Själv skulle jag som sagt vara sugen på att byta plats på spis och vask.

Jag skulle också gärna skippa något enstaka väggskåp för att ge det hela ett luftigare intryck.

Fundera lite på var ni tänker ha tallrikar, glas, koppar och bestick. Och hur mycket ni kommer behöva bära runt på detta vid dukning, vid diskning och efter diskning.
(Vi har allt typ max ett steg bort ;))
edit: Här kan ju flytt av vask ev ge vissa nackdelar?

Passagen mellan halvö och bänkskåp är aningen trång.
Korta ön lite? Vänd bänkskåpet så det öppnas mot matplatsen?

Redigerat:
Har inte läst alla svar så ursäkta om du får andra svar igen.

Jag planerar nu mitt andra kök som ska byggas under vinterledigheten (första var i vår lägenhet och nu i vårt hus) och detta kommer vi ha i minst 15år.
Vi var hos en inredningssnickare och fick bra tips som jag tog till mig och ändrade funktionen i köket.
Vi gjorde vissa fel i det första som jag gärna delar med mig av.
Här kommer det viktigaste av vad jag lärt mig och gjort fel tidigare.

1. Den arbetsytan man använder mest, läs endast, är mellan spis och ho. Där bör vara minst en meter.
2. Kan man få upp ugnen från golvet till ett högskåp så kommer din rygg tacka dig när du blir äldre.
3. Kan man göra eventuell bänkskivan som gränsar mot vägg djupare än standard 620mm (plus 50-100mm) så blir bänken smidigare att jobba på eftersom man kan ha ingredienserna längs väggen utan att de är i väggen vid användning.
4. En fristående fläkt som inte är inbyggd bör ha fritt utrymme på var sida så den går att torka av. Fett kommer in mellan annars.
5. Har du råd med stenskiva så köp det! Granit är att föredra. Laminat håller inte för vardaglig användning.
6. En ho ska ALLTID vara plan- eller under-limmad.
7. Handtag bör placeras så de inte slår i nästa skåp och gör märke när det öppnas fullt. Om de är hängda åt samma håll dvs.
8. Diskmaskin ska vara intill vasken.

Jag säger inte vilka vi gjorde fel och vilka vi blivit tipsade om men tror att om man följer detta blir köket trevligt och användbart.
Mvh Thure :)

PS. Får man inte plats i köket för man har för få förvaringsutrymmen så är oftast felet att man har för mycket skräp som aldrig används.

Redigerat:
Jag har aldrig tyckt att det är trist att diska in i väggen. :) Nåväl, jag som använder min ugn mycket undrar hur nära det är att ställa i från sig något man tar ut ur ugnen, typ för att ösa en stek, täcka en form etc. Går det lätt att bara vända sig om och ställa ifrån sig bakom ryggen? Annars är det något att tänka på.

Mikael_L
Och jag kan inte förstå förtjusningen med ett fönster vid diskhon ...

När jag ska diska står jag och koncentrerat fyller diskmaskinen lite nedhukad i 10 minuter, sen i med lite medel och slå igång.
Ett fönster just där skulle jag aldrig kasta en blick genom när jag jobbar vid det avsnittet i köket.

Jag skulle kunna tänka mig ett fönster bakom spisen, men det blir väl för flottigt där?

• Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Alltså, det där med laminat och fanerade bänkskivor.

Sist jag besökte mina föräldrar kunde jag bara inte låta bli att tänka på bänkskivan i köket, den har legat där i 40 år, och den är fortfarande som ny, ja närapå i alla fall. Det är så jag har go lust att knycka den av dom ;)

Det är en fanerad skiva som är lackad. På den har vi gjort allsköns kökssysslor, julbak, köttstyckning och malning och ja, allt man gör på en köksbänk, i 40 år.

Så nog finns det laminat/faner-skivor som håller altid ;)

Mikael_L skrev:
Och jag kan inte förstå förtjusningen med ett fönster vid diskhon ...

När jag ska diska står jag och koncentrerat fyller diskmaskinen lite nedhukad i 10 minuter, sen i med lite medel och slå igång.
Ett fönster just där skulle jag aldrig kasta en blick genom när jag jobbar vid det avsnittet i köket.

Jag skulle kunna tänka mig ett fönster bakom spisen, men det blir väl för flottigt där?
Nej, jag står heller aldrig vid diskhon. Men min sambo vill ha ett fönster vid diskhon, så då får hon diskhon vid fönstret, jag e inte omöjlig ;)

Mikael_L
I vårt fall blev det enkelt.
Fönsterplaceringarna bestämdes helt efter husets yttre arkitektoniska framtoning.
Och diskho och allt annat i köket bestämdes av funktionella krav. Vi offrade inte vettig köksplanering genom en låsning till fönster och vi offrade inte heller utsidans strikta symmetri med någon låsning till en fönsterplacering mot diskho.

Så fönstret hamnade till sist ovan arbetsytan mellan diskho och spis. punkt. :)
Det känns helt OK idag.

Hemmakatten
Att ha arbetsytan vid ett fönster måste vara den mest optimala placeringen eftersom det är vid arbetsytan man står mesta tiden i ett kök (hackar, blander, bakar, skivar mm), Har lite svårt att förstå hur man kan kan stå länge vid diskhon. Allt utom nån enstaka vas och gjutjärnspannor åker in i diskmaskinen hos oss.

thure1982 skrev:
[...]
Vi gjorde vissa fel i det första som jag gärna delar med mig av.
Här kommer det viktigaste av vad jag lärt mig och gjort fel tidigare.
[...]
Tackar för synpunkter! Det känns bra att jag kan sätta en bock vid alla punkter i din lista, det finns alltså förutsättningar för att lyckas :)

TorpSara skrev:
[...] Nåväl, jag som använder min ugn mycket undrar hur nära det är att ställa i från sig något man tar ut ur ugnen, typ för att ösa en stek, täcka en form etc. Går det lätt att bara vända sig om och ställa ifrån sig bakom ryggen? Annars är det något att tänka på.
Sant! Jag hoppas att avståndet mellan ugnen och bänken till höger om spisen är ok. Från början hade vi inbyggnadsskåpet placerat till höger om spisen och sedan en mindre bänkyta mellan den och spisen. Det kändes lite väl trångt och inte så "luftigt".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.