Har ett värmesystem där säkerhetsventilen måste bytas pga läckage. Är rätt säker på att även expansionskärlet behöver bytas, men skulle önska någon annans åsikt

Expansionskärlet är kanske 8 år gammalt och borde ej vara slut, men tycker trycket svänger överdrivet lätt. Provade pysa "däckventilen" på undersidan och inget hände. Skruvade då av den försiktigt och det ser ut så här

Rött expansionskärl med synlig ventil på undersidan, närbild som visar ytan med några små vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av botten på ett expansionskärl med en trasig ventil, där gummit trycks mot ventilöppningen, vilket indikerar en kollapsad blåsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gummi är tryckt tätt mot ventilöppningen och ventilen har ingen funktion. Gissar att blåsan kollapsat MEN jag kan för lite om dessa konstruktioner. Finns det någon orsak att det skulle se ut som ovan? Kan det finnas någon typ av expansionskärl med en konstruktion där blåsan inte är kopplad till ventilen (ventilen har då alltså ingen funktion, men sitter kvar ändå). Tex som om hålet för ventilen till blåsan inte är upptaget från fabrik
 
Kan vara så att (bil)ventilen har stått å pyst ut all luft.
- Skruva dit ventilen igen
- stäng av pannan & cirkulationspumpen
- släpp ut vatten ur värmesystemet, tills det slutar rinna (typ inte många droppar eftersom expansionskärlet är tom på luft), håll ventilen öppen
- pumpa i luft i expansionskärlet till det är ett tryck på 0,5 bar
- kontrollera med såpvatten (läcksökspray) om luftventilen läcker
- fyll på systemet till 1-1,5 bar.
 
  • Gilla
ylletröja
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kan vara så att (bil)ventilen har stått å pyst ut all luft.
- Skruva dit ventilen igen
- stäng av pannan & cirkulationspumpen
- släpp ut vatten ur värmesystemet, tills det slutar rinna (typ inte många droppar eftersom expansionskärlet är tom på luft), håll ventilen öppen
- pumpa i luft i expansionskärlet till det är ett tryck på 0,5 bar
- kontrollera med såpvatten (läcksökspray) om luftventilen läcker
- fyll på systemet till 1-1,5 bar.
Redan provat. Gick inte få in någon luft. Provade blåsa med 4 bars tryck och det lyfte inte membranet. Tänker att detta kanske är undersidan blåsan på något sätt. Som om där inne finns en gummicylinder eller gummiboll, limmad mot botten på behållaren.
 
Hur har du konstaterat att säkerhetsventilen är trasig / läcker igenom?

Eftersom expansionskärlet är tomt på luft och att vatten är okompimerbart så kommer trycket i systemet snabbt att gå upp, över vad säkerhetsventilen är inställd på, när vattnet värms.

Ju varmare framledningstemperaturen är ju större volym tar specifik vattenmängd, det är denna volymändring expansionskärlet ska ta hand om, men eftersom det är tomt på luft så kan inte volymen ändras utan då ändras (höjs) trycket. Å trycket går snabbt upp över vad säkerhetsventilen är inställd på å då öppnar den å släpper ut lite vatten.
 
  • Gilla
cotillion
  • Laddar…
Y ylletröja skrev:
Redan provat. Gick inte få in någon luft. Provade blåsa med 4 bars tryck och det lyfte inte membranet. Tänker att detta kanske är undersidan blåsan på något sätt. Som om där inne finns en gummicylinder eller gummiboll, limmad mot botten på behållaren.
Hade du värmesystemet öppet?

Illustration av olika expansionskärl för värmesystem, visar öppet och slutet system med blå och röd behållare samt trycknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd och svart expansionskärl för värmesystem med synlig tryckplatta och etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ylletröja
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur har du konstaterat att säkerhetsventilen är trasig / läcker igenom?

Eftersom expansionskärlet är tomt på luft och att vatten är okompimerbart så kommer trycket i systemet snabbt att gå upp, över vad säkerhetsventilen är inställd på, när vattnet värms.

Ju varmare framledningstemperaturen är ju större volym tar specifik vattenmängd, det är denna volymändring expansionskärlet ska ta hand om, men eftersom det är tomt på luft så kan inte volymen ändras utan då ändras (höjs) trycket. Å trycket går snabbt upp över vad säkerhetsventilen är inställd på å då öppnar den å släpper ut lite vatten.
Ja den är helkass. Droppar oavsett tryck

För att vara tydligare. Gissar att om konstruktionen ser ut så här
Illustration av en genomskuren röd tryckbehållare med en svart, sammanfallen blåsa inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är det på något sätt bara botten på blåsan jag ser och från fabrik finns inget hål upptaget.

Om konstruktionen är som denna Snittbild av en expansionskärl, visar inre delar med kollapsad blåsa. Röd yttre behållare, svart och grå insida, metallisk bottensektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då har nog blåsan kollapsat (vänt sig in och ut) och lagt sig på botten, men då borde jag kunna lyfta den med tryckluft.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hade du värmesystemet öppet?

[bild]

[bild]
Ja. Eller tömt till 0 bar.
 
Ha värmesystemet öppet på någon högre punkt och sätt en vakt där att ta hand om utströmmande vatten medans du för-fyller blåsan lagom mycket. Annars är det helt stumt!
Stäng sedan och öka till 1 bar.
 
  • Gilla
ylletröja
  • Laddar…
Låter rimligt om det är en blåsa som behöver fyllas upp igen. Jag borde dock ha fått en omedelbar reaktion på systemets manometer när jag lade 4 bar på bilventilen. Den rörde sig inte.
 
Y ylletröja skrev:
Låter rimligt om det är en blåsa som behöver fyllas upp igen. Jag borde dock ha fått en omedelbar reaktion på systemets manometer när jag lade 4 bar på bilventilen. Den rörde sig inte.
Inte om du har systemet "stängt" för vatten är stumt. Du behöver en luftblåsa MED LUFT för att bygga upp tryck i ditt system.
 
Nu är jag inte hemma och kan prova, men om vi antar hypotesen att blåsan har vänt sig ut och in och ligger på botten. Menar du att ett 4 bars tryck på ena sidan membranet inte skulle öka trycket motsvarande (-kvarvarande vattenpelare) på andra sidan membranet? Trycket bryr sig inte om vatten är kompressibelt eller ej.

Får nog leja bort detta till en vvs-are. Blir ju lagom svårt att hitta en innan jul 😀 . Var annars inne på att fixa det själv men verkar svårt att hitta en butik som säljer grejerna till privatpersoner.
 
Det ser helt normalt ut med vatten på ena sidan och lufttomt på andra sidan. Har gummit legat så länge kan det som du säger ha limmat fast och då kan det vara svårt att få att släppa. I början är ju ytan som tryckluften verkar emot så liten. Blås hårdare eller tryck med mjukt rundad pinne för att få gummimembranet att släppa.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Y ylletröja skrev:
Ja den är helkass. Droppar oavsett tryck

För att vara tydligare. Gissar att om konstruktionen ser ut så här
[bild]
Då är det på något sätt bara botten på blåsan jag ser och från fabrik finns inget hål upptaget.

Om konstruktionen är som denna[bild]
Då har nog blåsan kollapsat (vänt sig in och ut) och lagt sig på botten, men då borde jag kunna lyfta den med tryckluft.
Gällande övre bilden så sitter luft-/bilventilen under den svarta platlocket på ovansidan.

Men eftersom ditt kärl har en "krans" runt mitten (midjan) så är ditt kärl som nedre bilden. Så ska kärlet se ut när det är fullt på luft samt påfyllt system (vattnet har komprimerat luften lite).
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det ser helt normalt ut med vatten på ena sidan och lufttomt på andra sidan. Har gummit legat så länge kan det som du säger ha limmat fast och då kan det vara svårt att få att släppa. I början är ju ytan som tryckluften verkar emot så liten. Blås hårdare eller tryck med mjukt rundad pinne för att få gummimembranet att släppa.
Så är det nog. Provade trycka försiktigt med en pinne igår och det kändes verkligen limmat mot botten av kärlet (utan tryck i systemet).
 
Y ylletröja skrev:
Så är det nog. Provade trycka försiktigt med en pinne igår och det kändes verkligen limmat mot botten av kärlet (utan tryck i systemet).
Det med klistrad blåsa kan vara svårt att få loss, det finns dom pressat in 6 bar, sen så kan det ha rostat bra i den delen som ska vara luft i och då kan rostflagor skada blåsan.
Att byta kärl är ingen månresa och se bara till att tappa ur vatten och manometern står på noll. Gå in till en rörfirma, så kanske du kan hämta ett på en grossist direkt.
Dom är gängade och ditt kanske hänger i röret. Men pass på det är tungt, lika många kilo som liter vatten i.
Det kan klucka ut vatten på anslutningen, men går bra att någon håller handen för, inget tryck och vattnet hänger sig.
PS Kärlen brukar vara med ett förtryck på ca 1,5 bar, åk förbi macken och justera till 0,5 -0,6 bar.
LIN och tätpassta, ingen gängtejp.
 
  • Gilla
ylletröja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.