Håller själv på att konvertera just nu, och så här kopplar jag mina som kommer genom golvet.

förstår inte alls varför de valt att koppla in på sidan.

Nedfallen pappersnäsduk framför radiatorkoppling och eluttag på mörkt trägolv mot mörkblå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hhallden och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Håller själv på att konvertera just nu, och så här kopplar jag mina som kommer genom golvet.

förstår inte alls varför de valt att koppla in på sidan.

[bild]
Anledningen till att de gått in från sidan är pga omständigheter på undervåningen. Men man borde kunnat göra genomföringen och rördragningen bättre..

P
K Kennster skrev:
T.ex en sådan här: [länk]

FTX-gubbarna hade som sagt något liknande och de satte en del i taket på undervåningen och sedan gick med en sändare på övervåningen och visste sedan exakt var de skulle borra för att träffa rätt. Och det var ju stora ventilationsrör som skulle igenom så det var inte tal om att provborra där..
Och priset verkar inte vara jättehögt, 11-13 tusen + moms, så det är ren dum-snålhet att inte ha modern utrustning.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Pratat med dem nu och de kände inte till hålsökare och verkade inte heller speciellt intresserade av att skaffa en.

Gällande lösningen nedan så sa de att det inte gick att göra annorlunda eftersom det är grövre rör, som synes, som sedan blir smalare. Möjligtvis hade de kunnat korta rören från radiatorn ett par cm men citat "det finns en gräns för vad vi kan göra om och ändra här nu".

Som tillägg så ska sägas att de har inte heller någon grovdammsugare utan låter allt damm från borrning i lättbetong och gips ligga. Jag hade missat att ta undan ett par av barnens jackor innan de började borra i hallen och när de var klara så var luvorna på jackorna fulla av lättbetongdamm.
Jobbade hemifrån den dagen och det hade tagit dem 30 sekunder att gå och säga till mig innan så att jag hade plockat bort jackorna.
Detta har inget med rördragningen att göra men ger en bild av vad det är för gubbar som är här.
Ventilationsfirman som jag refererat till tidigare hade alltid grovdammsugaren framme och grovstädade efter varje håltagning. En grej som tar minimalt med tid men som ger stor skillnad för "upplevelsen".

• Väggmonterad radiator med kopparledningar och avstängningsventil, installerad ovanför trägolv och mot vit vägg.
    Skapa konto
  • Ledsen
Peter787
  • Laddar…
K Kennster skrev:
Ingen lösning är avtalad.
Jag var naiv nog att tro att rördragning längs list och inkoppling underifrån i princip bara kunde göras s på ett sätt med hjälp av standardprylar (likt första fotot) eftersom detta skulle vara en rätt vanlig lösning där man tvingas till synlig rördragning vid renovering etc.

Här i ett annat rum sitter elementen 2 cm högre och här har man gått in underifrån vilket blir enligt mig är snyggare.
Varför sitter elementet 2cm högre här? Kom de på att det inte blev så snyggt i de andra rummen eller?

T Tompafix skrev:
Varför sitter elementet 2cm högre här? Kom de på att det inte blev så snyggt i de andra rummen eller?
Jag hade bett om inkoppling underifrån här efter att ha sett hur det blev vid den fula genomföringen i på ovanvåningen. Och då sa de att de behövde höja dem lite för att komma åt.
Nu när de är på plats så tycker åtminstone jag att de hade lätt fått plats att ha dem 2 cm lägre. Men det är klart att ju större yta man har att jobba med desto enklare blir jobbet...

J jonaserik skrev:
En Hiltiprodukt finns säkert andra med, men mycket intressant. Står inget om vilken tjocklek på bjälklag den klarar. Får ringa Hilti och fråga, den är säkert inte något av en billighetsgrej..
500mm ~+/- nån % och priset 860€ ish

K Kennster skrev:
Pratat med dem nu och de kände inte till hålsökare och verkade inte heller speciellt intresserade av att skaffa en.

Gällande lösningen nedan så sa de att det inte gick att göra annorlunda eftersom det är grövre rör, som synes, som sedan blir smalare. Möjligtvis hade de kunnat korta rören från radiatorn ett par cm men citat "det finns en gräns för vad vi kan göra om och ändra här nu".

Som tillägg så ska sägas att de har inte heller någon grovdammsugare utan låter allt damm från borrning i lättbetong och gips ligga. Jag hade missat att ta undan ett par av barnens jackor innan de började borra i hallen och när de var klara så var luvorna på jackorna fulla av lättbetongdamm.
Jobbade hemifrån den dagen och det hade tagit dem 30 sekunder att gå och säga till mig innan så att jag hade plockat bort jackorna.
Detta har inget med rördragningen att göra men ger en bild av vad det är för gubbar som är här.
Ventilationsfirman som jag refererat till tidigare hade alltid grovdammsugaren framme och grovstädade efter varje håltagning. En grej som tar minimalt med tid men som ger stor skillnad för "upplevelsen".
visst att rören är grövre, men 90-gradarna behöver ju inte vara 4km långa för det.

provade vad ”minimum” är för att hålla cc40 med min bocknyckel som referens.

(tar man bort avstängningsventilerna så kommer hörnen 5,5cm närmare radiatorn.
Vägguttag, radiatorrör, element, mörkt trägolv, grå vägg, elsladd ansluten.
Skapa konto

• Gilla
guggen
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Installation av klåpare, lider med dig. Ser för djävligt ut, helt i onödan. En kompetent yrkesman lämnar inte detta efter sig.
Hittade lite installationsexempel i broschyr.
[länk]
Tack för omtanken! Hittar dock inte något konkret exempel på hur det borde sett ut i mitt fall.
Jag tycker som sagt fortfarande att det är konstigt att det inte? finns något standardsätt för Thermopanel att koppla in radiatorerna när rören går under. TP Rak 4 finns ju men då behöver de ju gå högre på väggen vilket jag inte vill.
Radiatorerna har ju ett visst mått och ska sitta en viss höjd över golvet och rören har en viss dimension så jag tycker som sagt att det borde finnas ett givet sett att koppla detta utan att det är upp till rörläggarens dagsform och kompetens..

K Kennster skrev:
Tack för omtanken! Hittar dock inte något konkret exempel på hur det borde sett ut i mitt fall.
Jag tycker som sagt fortfarande att det är konstigt att det inte? finns något standardsätt för Thermopanel att koppla in radiatorerna när rören går under. TP Rak 4 finns ju men då behöver de ju gå högre på väggen vilket jag inte vill.
Radiatorerna har ju ett visst mått och ska sitta en viss höjd över golvet och rören har en viss dimension så jag tycker som sagt att det borde finnas ett givet sett att koppla detta utan att det är upp till rörläggarens dagsform och kompetens..
Nja, fönster sitter på olika höjd och det som finns är rekommenderad lägstahöjd från golvet.

därav får man välja radiatorhöjd och inkopplingsmetod efter vad som fungerar bäst.

• Gilla
Kennster
  • Laddar…
K Kennster skrev:

Tycker nog man hittar lite i broschyren. På sidan 19 finns exempel på rak rördragning bakom radiatorer. Även tvillingkoppel på sidan 14 kanske hade varit användbart.

Varför har man dragit upp två anslutningar på bild i inlägg tre i tråden, borde väl fungerat med en matning från undre våning?

C Cerb skrev:
Nja, fönster sitter på olika höjd och det som finns är rekommenderad lägstahöjd från golvet.

därav får man välja radiatorhöjd och inkopplingsmetod efter vad som fungerar bäst.
Jo, det är jag med på. Men i och med att ingångarna under radiatorn alltid sitter med ett givet mått från väggen (så länge du hängt upp dem med Thermopanels konsoler etc) och rör med en viss dimension alltid bygger ut från väggen ett visst avstånd så vore det logiskt att det fanns någon färdig koppling som hanterade detta så länge elementen sitter minimimåttet ovan golvet. Vill man ha underkanten 30-40-50 cm upp så får man bara skarva på med ett rakt rör på det avståndet som behöver förlängas.
Jag syftar då på inkopplingen som jag har i inlägg #7. Här har man använt två T-kopplingar och sedan böjt rör så att de passar. Thermopanel har som sagt tillbehöret TP Rak 4 men då behövr rören gå bakom elementet och högre upp på väggen vilket inte är lika snyggt som att ha dem längs listerna.
Typ en sådan här om jag har tolkat den rätt: https://www.lksystems.se/sv/produkt...lingar/lk-presspex-radiatorfordelare-77766591

Någon annan som gjort en liknande konvertering med synlig rördragning (och snyggare lösningar) får gärna dela med sig av bilder i tråden. Inte för att det hjälper mig (även om jag teoretiskt skulle kunna ta hit en annan firma som får fixa till vissa av lösningarna) men kanske hjälper det någon annan som ska göra samma konvertering.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.