Inget svar här, så testar mig fram. Nils har åkt iväg på batteribyte också, så det blir väl som i princip en ny klippare snart här...
Hursomhelst - jag kopplade in två guideslingor igårkväll med, och ni som följt min "bloggtråd" här vet ju att jag har en MMB (MagicMowerBox) inkopplad, så jag har två separata arbetsområden som styrs med timer vilken yta som skall klippas. Vilket ju ställer till det lite för guideslingorna, så jag kopplade in den ena guideslingan till det ena arbetsområdet och en annan guideslinga till det andra arbetsområdet. Känns som om det borde kunna funka ju... Återkommer med resultat när jag vet mer och fått tillbaka Nils från batteribytet...
 
  • Gilla
Brainy
  • Laddar…
En fastighet i vår närhet såldes för några år sen och nu i år har byggprojektet dragit igång. Ska bli kul att följa och ligger längs den dagliga hundpromenaden så om ert intresse finns så kommer det återkommande bilder…
Byggprojekt vid vattnet med grävmaskin och tom mark omgiven av träd och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats vid vattnet med entreprenadmaskiner och materialhögar vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med maskiner vid solnedgång längs kusten, indikerar starten på ett nytt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Ja det hade varit kul att se :)
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ja det hade varit kul att se :)
Din önskan blir min lag... :)
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Dom som bygger kanske vill skriva här på forumet?
 
Men vi börjar med lite historik tänkte jag...
Ett övervuxet hus och tomt vid en gata så som det såldes innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg det ut i våras innan man rev huset och röjde upp tomten, alltså i det skick som det såldes för några år sen för 5.650.000 sek.
Satellitbild över fastigheten Storskärken 7 i Karlskrona före rivning, med grön omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flygbild över ett bostadsområde vid vattnet före rivning och röjning av en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Dom som bygger kanske vill skriva här på forumet?
Det hade varit extra roligt om det är/blir så. Min rapportering blir ju bara extern och som betraktare, men jag har på känn att det kan bli något extraordinärt bygge...
 
rampante rampante skrev:
Det hade varit extra roligt om det är/blir så. Min rapportering blir ju bara extern och som betraktare, men jag har på känn att det kan bli något extraordinärt bygge...
Rejäl tomt och perfekt läge :D
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Förstår mig inte riktigt på många som bygger idag. Man skalar av hela tomten (nästan) och fyller sedan upp allt med grus/bergkross för att sedan bygga på en mycket mindre yta än den uppfyllda. Sedan när bygget är klart så läggar man snabbt ut ett tunt jordlager över den kvarvarande utfyllnaden och hoppas att gräs/buskar eller annan plantering skall trivas och växa i detta???
Visst, det är lätt att transportera fram material och bygga ställning om hela tomten är upp/utfylld med stenmaterial men efter bygget är ju det inte längre något positivt. sedan har man många gånger förändrat tomtens naturliga topografi och skapat en plan och tråkig tomt istället för den naturligt lutande eller hur den nu såg ut innan bygget. Det är många som anpassar sin tomt till det hus man bygger istället för att anpassa huset till den tomt man har. Det senare tycker jag är en bättre och finare lösning än många av dessa "utplattade" gräsmattetomter som man ser på många ställen.

Edit: Justerat stavfel
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Sen finns det ju ett kommande projekt till i närheten som vi kommer ha lite "koll" på, då det ligger tvärs över viken hemifrån oss... Ligger ute till salu just nu: https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-knoso-karlskrona-kommun-knosovagen-96-17838720

Villa vid vatten med brygga och parkerad motorbåt, Knösövägen 96, till salu-annons.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy av en villa med gult tegeltak, omgiven av grönska och med en vik i bakgrunden, tagen från gatuperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satellitbild av en potentiell byggplats markerad med röd rektangel vid en vik.
 
R roli skrev:
Förstår mig inte riktigt på många som bygger idag. Man skalar av hela tomten (nästan) och fyller sedan upp allt med grus/bergkross för att sedan bygga på en mycket mindre yta än den uppfyllda. Sedan när bygget är klart så läggar man snabbt ut ett tunt jordlager över den kvarvarande utfyllnaden och hoppas att gräs/buskar eller annan plantering skall trivas och växa i detta???
Visst, det är lätt att transportera fram material och bygga ställning om hela tomten är upp/utfylld med stenmateial men efter bygget är ju det inte längre något positivt.
instämmer - dock i detta fallet har jag på känn att stor del av tomten kommer att bebyggas på något sätt...
 
rampante rampante skrev:
instämmer - dock i detta fallet har jag på känn att stor del av tomten kommer att bebyggas på något sätt...
Ja, du får fortsätta och rapportera så vi får se vad som kommer upp. Ser fram emot kommande bilder.
 
helt orelaterat - jag kommer om några veckor att sätta vit liggande panel i in carport för att städa upp det lite trista utseendet. Skulle nog dock behöva nån bänk eller skåp på nån meters bredd eller nåt sånt längst in för att kunna ställa in lite biltvättgrejer och sånt. Nån som har nåt tips eller idéer om hur nåt sånt skulle kunna vara?
 
Dagens bild. Platt och packat. Byggarbetsplats vid vattnet med packade grusytor och entreprenadmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Förstörd tomt! Vart tog alla träden vägen... det blir väl en stor kantig kloss i två våningar med platt tak och stora fönster mot vattnet som hamnar där.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.