Tycker mig se en hel del ekollon på dina bilder. Det är inte så att det finns viltsvin i området? De kan ju böka och riva en hel del i marken om det är något som smakar bra/doftar....
 
R roli skrev:
Tycker mig se en hel del ekollon på dina bilder. Det är inte så att det finns viltsvin i området? De kan ju böka och riva en hel del i marken om det är något som smakar bra/doftar....
Nä, det har vi tack och lov inte. Då hade jag varit ordentligt olycklig...
 
rampante rampante skrev:
ca 40 meter förlängningssladd är nu utlagd i trädgården, längs slingan som fått flera avbitna brott... To be continued...

Nästa dilemma här hemma... Köpte tidigare i höst en ny Ryobi häcksax i deras One+-sortiment, komplett med batteri och laddare, och har sen dess budat på lite olika Ryobi-enheter på ebay, i vanlig ordning för att bygga vidare på mitt sortiment av prylar i samma serie eftersom jag nu bestämt mig för att det är Ryobi jag satsar på.

Fick idag hem två stycken borrmaskiner/skruvdragare - en använd och en i stort sett oanvänd. Glad i hågen tills dess jag upptäcker att mitt batteri inte passar - mitt batteris "stång" är för lång... Tänker dock att det kanske borde finnas nån adapter eller nåt annat smart sätt, eller vad säger ni? Nån som vet?
Ang Ryobi - hittade denna filmen... får gå ner i källaren och kolla om det är liknande problem, och isåfall en möjlig lösning
 
Har aldrig sett någon 14,4 V Ryobi, och då har jag en hel del Ryobi själv och har även blandat och gett med släkt och vänners maskiner. Du har nog haft otur som snubblat över en sån gammal sak.
 
Jahapp, så gick det med det. Den svarta kabeln var tydligen oxå god. Ingen ström som gått, däremot var sladden utdragen, förmodligen för att djuret dragit iväg med sladden och eftersom inget kadaver är funnet så gjorde djuret nog det först innan den började mumsa på kabeln...
Svart elsladd skadad av djur med synliga kablar på jordad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart elsladd på marken med lövverk, delvis utdragen och naggad tros att ha blivit tuggad av ett djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabelvinda på gräsmatta med utdragen svart kabel och löv, inga tecken på skadat djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart kabel med tandskador ligger i gräset omgiven av löv, antyder gnagskador av djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beskadigad svart kabel i gräset med synliga trådar, omgiven av torra löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det borde väl smällt rejält i käken på djuret annars menar jag?!
 
Hittade även dessa spår på stranden. Något men inte mycket större än Cavalierens tassar, men med långa klor. kan det vara räven som vi vet finns härikring som fått smak för mina kablar?
Hundtass nära misstänkta rävspår i sanden, med löv och småstenar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Djurspår med långa klor i sanden, misstänks vara rävspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rampante rampante skrev:
Jahapp, så gick det med det. Den svarta kabeln var tydligen oxå god. Ingen ström som gått, däremot var sladden utdragen, förmodligen för att djuret dragit iväg med sladden och eftersom inget kadaver är funnet så gjorde djuret nog det först innan den började mumsa på kabeln...
En smart rackare med andra ord!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det räcker att köpa en rulle FK 1.5 mm2 ledare (100 m 189 kr på elbutik.se) ansluta en stickkontakt och lägg ut i trädgården. OBS! Detta är absolut ingen fackmannamässig anordning! Du måste förklara din trädgård till laboratorium och håll familjen borta!
Har du en länk till vilken kabel du menar - hittar nog inte rätt och det finns ju en hel djungel där...

Eller menar du att jag bara ska lägga ut EN ledare - räcker det eller ska det vara en 3-ledare 1.5mm2?
 
Redigerat:
rampante rampante skrev:
Det borde väl smällt rejält i käken på djuret annars menar jag?!
Det hade det säkert gjort.
 
rampante rampante skrev:
Hittade även dessa spår på stranden. Något men inte mycket större än Cavalierens tassar, men med långa klor. kan det vara räven som vi vet finns härikring som fått smak för mina kablar?
Ja, det kan det vara. Kanske inte en fullvuxen med tanke på beteendet.
 
Immobil Immobil skrev:
Ja, det kan det vara. Kanske inte en fullvuxen med tanke på beteendet.
Hade fullvuxen räv i vintras, men den fick 3 ungar i våras vet jag. Den räven jag själv såg tidigare i veckan var nog nån av ungarna, även om den var vuxen/stor nu. Och väldigt orädd. Gick först på vår tomt, och sen en stund senare hade den följt efter mig och hunden, och gick in på en grannes tomt, upp på deras altan på ena sidan huset och ner på andra sidan... Sprang inte iväg till skogs förrän jag klampade rejält i marken...
 
7ender
Åtelkamera kanske kan vara nåt?
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Har du en länk till vilken kabel du menar - hittar nog inte rätt och det finns ju en hel djungel där...

Eller menar du att jag bara ska lägga ut EN ledare - räcker det eller ska det vara en 3-ledare 1.5mm2?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationskablar/kopplingsledning-2000017928

En enkel enledare. Du stoppar ände i ett uttag eller om du vill göra det lite stabilare så monterar du en lös stickkontakt på den och sätter den i uttaget. Se bara till att ledaren är ansluten till fas och inte nolla. (det kan du prova med en spänningsprovare).
Men som sagt, håll borta alla människor och husdjur!
Det är något konstigt där. Vilket djur drar ut en stickkontakt?
 
Var bara försiktig :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.