Pellegnillot71
L Luigi89 skrev:
Där jag har tänkt ställa Swimspa är vid tomtgräns mot gata, inte mot grannen så kommer inte vara något som stör alls.
De flesta fastigheter som gränsar mot gator brukar ha en sträcka med prickmark vid tomtgränsen. Har inte du det? Där kan det väl vara tveksamt om man får ställa ett Swimspa.

Claes Sörmland
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
De flesta fastigheter som gränsar mot gator brukar ha en sträcka med prickmark vid tomtgränsen. Har inte du det? Där kan det väl vara tveksamt om man får ställa ett Swimspa.
Prickmark reglerar vanligen att byggnader inte får uppföras där, d v s bygglov kan inte ges för åtgärden att t ex uppföra en byggnad där. Även murar och staket som enligt PBF är bygglovspliktiga anläggningar får enligt praxis inte ges bygglov på prickmark.

Swimspa går bra på prickmark så länge det inte är en byggnad (har tak) eller utformas så att det är en del av en mur eller ett plank. Då krävs ju bygglov.

• Gilla
oxöga och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Prickmark reglerar vanligen att byggnader inte får uppföras där, d v s bygglov kan inte ges för åtgärden att t ex uppföra en byggnad där. Även murar och staket som enligt PBF är bygglovspliktiga anläggningar får enligt praxis inte ges bygglov på prickmark.

Swimspa går bra på prickmark så länge det inte är en byggnad (har tak) eller utformas så att det är en del av en mur eller ett plank. Då krävs ju bygglov.
Tror du det finns någon risk att kommunen kan klassa Swimspa som mur eller plank pga storleken? Känns väldigt konstigt om dem skulle göra det ärligt talat men man blir aldrig förvånad när det gäller kommuner

Claes Sörmland
L Luigi89 skrev:
Tror du det finns någon risk att kommunen kan klassa Swimspa som mur eller plank pga storleken? Känns väldigt konstigt om dem skulle göra det ärligt talat men man blir aldrig förvånad när det gäller kommuner
Vem vet hur en viss tjänsteman eller grupp tjänstemän i denna kommun resonerar. Det finns allt från skickliga till inkompetenta medarbetare anställda på våra kommuners bygglovsavdelningar.

Som redan har tagits upp i tråden så ska en mur eller ett plank se ut som sådana enligt praxis. D v s det har inget med om det hindrar insyn att göra vilket man lätt kan tro.

Enklast är kanske vara att bygga ditt swimspa. Allt är frid och fröjd och lagligt.

Om en granne skulle anmäla det för tillsyn enligt PBL så öppnas ett ärende om tillsyn. Då borde kommunens byggnadsnämnd lägga ned ärendet efter att ha besökt din tomt.

Gör tjänstemännen inte det och bedömer att ditt swimspa är en mur eller ett plank så kan du välja att rätta genom att flytta på det innan byggnadsnämnden fattar beslut i frågan och meddela nämnden det, lämpligen med foto. Då är frågan utagerad.

Eller om du inte kan flytta på det så får du bedöma om du orkar ta frågan i byggnadsnämnden. Ring då politikerna i nämnden och för fram din sak att detta inte är en mur eller ett plan. Fattar de fel beslut så får du överklaga. Det tar några år om du överklagar några vändor och är mest väntetid. Men kan av många upplevas som frustrerande. det du riskerar är ju att få betala en byggsanktionsavgift om du förlorar. Och att ta bort swinspaet. Det senare lär ju inte vara några problem för lagom till överklagandena är färdiga så har du troligen ändå avvecklat swimspaet av tekniska skäl, de är väl inga evighetsanläggningar?!

Redigerat:
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:

Fairlane
Om man istället för att bygga altanen 20 cm hög och ställer swimspa ovanpå ställer swimspa på marken (behövs nog ändå plintar, men de behöver ju inte sticka upp så högt) och höjer altanen till säg 40 cm ovan mark, så skulle inte poolen se lika hög ut. Skulle det påverka om det krävs bygglov eller inte?
Om det löser det problemet så skulle jag nog köra så. Då slipper man dessutom dimensionera altanen för den vikt som är. Jag har en bekant som ställde en mindre pool (rund, diameter kanske 240) på altanen och började fylla. Han hann inte fylla innan han började se hur altanen sviktade rejält och en plint såg ut att röra sig, så han tömde ut och flyttade ner på poolen på gräsmattan istället.

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Om man istället för att bygga altanen 20 cm hög och ställer swimspa ovanpå ställer swimspa på marken (behövs nog ändå plintar, men de behöver ju inte sticka upp så högt) och höjer altanen till säg 40 cm ovan mark, så skulle inte poolen se lika hög ut. Skulle det påverka om det krävs bygglov eller inte?
Om det löser det problemet så skulle jag nog köra så. Då slipper man dessutom dimensionera altanen för den vikt som är. Jag har en bekant som ställde en mindre pool (rund, diameter kanske 240) på altanen och började fylla. Han hann inte fylla innan han började se hur altanen sviktade rejält och en plint såg ut att röra sig, så han tömde ut och flyttade ner på poolen på gräsmattan istället.
Eftersom ett swimspa inte kräver bygglov (om man inte gör en byggnad av den via ett tak) så spelar höjden över mark ingen roll.

Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom ett swimspa inte kräver bygglov (om man inte gör en byggnad av den via ett tak) så spelar höjden över mark ingen roll.
Ja är det säkerställt så, men kommunen var inte säker enligt inlägg #1.

Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Ja är det säkerställt så, men kommunen var inte säker enligt inlägg #1.
Det skulle jag heller inte vara om jag var tjänsteman på kommunen. Den som frågar kanske bara kallar en mur för ett swimspa så som tjänsteman måste svaret alltid vara att det är osäkert tills en formell ansökan med detaljerade ritningar kommer in.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har TS pratat med sina grannar om det? En pool med massa barn kan låta mycket och vara väldigt störande om den står nära tomtgränsen, vet själv hur det kan vara fast med en studsmatta.

C Crank skrev:
Har TS pratat med sina grannar om det? En pool med massa barn kan låta mycket och vara väldigt störande om den stor nära, vet själv hur det kan vara fast med en studsmatta.
Svennemisstag! TS skriver iof att det är mot kommunal mark så….

L Luigi89 skrev:
Hej,

Har letat efter svar forumet/nätet om det finns regler/restriktioner på hur nära tomtgräns man får ha ett Swimspa. Uppskattar råd och tips om någon vet vad som gäller?
vi ska bygga ett trädäck på en del av tomten som inte har någon granne utan enbart bilväg. På trädäcket vill vi ställa ett Swimspa som är 4m långt och 2.30m brett. Höjden på Swimspa är 137cm och ska stå på altanen.

Min fråga är om det är tillåtet att bara ställa Swimspa nära tomtgräns, typ 1-1,5 meter från gränsen eller behöver man fråga kommunen om lov/bygglov eller liknande?

Verkar som att det är oklart även hos min kommun om vad som gäller för jag får inga tydliga konkreta svar.

Uppskattar om någon har ett hum om vad som gäller.
Mot gatan brukar marken vara ”prickad” och då får man inget bygglov. Oavsett hur ni gör kan jag rekommendera att ni gräver ner poolen så den sticker upp halva höjden ovan trädäcket. Gräv ut en kanal vid serviceluckan och såga ut en lucka i trädäcket, luckan blir osynlig när det är klart. Har själv gjort så med min bamsestora badtunna i glasfiber. Lätt att komma i och ur och framförallt smälter den in i omgivningen. Jag är rädd för att ert swimspa kommer att ta mycket synintryck, inte minst för er själva, om ni ställer den på det sätt ni tänker er. Prova att göra en provisorisk ram med samma storlek som swimspat och klä in med en billig pressening innan ni drar igång. Blir den för iögonfallande så kapa ner ramen 10 cm per test tills ni hittar ”det gyllene snittet” för höjd ovan mark. Det kostar inte så mycket att gräva upp ett hål om det går enkelt att komma fram med skopan. Har ni en jättealtan på 100 kvm så smälter den klart bättre in på trädäcket än om ni bygger 20 kvm. Fördelen med att ha hela höjden ovan mark är insynsskyddet när man badar/simmar, kommer den för långt ner har man insyn rakt in i poolen. Lycka till med ert projekt, det är den optimala poollösningen, lagom storlek att sköta och värma upp. Avundas era framtida simturer i vinter! -10 i luften och 38 i swimspat

L Luigi89 skrev:
Inte ofta med det går att flytta. Hur ofta flyttas en friggebod exempelvis som får byggas nära tomtgräns?
Friggebod gäller 4,5 m från tomtgräns om inte samtycke finns från granne. Skulle nog bedöma att samma regler gäller i detta fall gällande avstånd.

Fick svar från kommunen idag att det inte krävs bygglov för att Swimspa inte är ett bygge samt att den är flyttbar. Hade det varit en pool t.ex. som sticker upp över 50 cm från marknivå så hade det varit annorlunda och klassats som mur.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
L Luigi89 skrev:
Fick svar från kommunen idag att det inte krävs bygglov för att Swimspa inte är ett bygge samt att den är flyttbar. Hade det varit en pool t.ex. som sticker upp över 50 cm från marknivå så hade det varit annorlunda och klassats som mur.
Låter bra, då kan du plaska på utan att blanda in byggnadsnämnden. :)
Vill du säga vilken kommun det rör sig om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.