Har ett Casa R5-H 5 månader gammalt och har problem med att frånluftfläkten ökar i hastighet när utetempen går under -10 och ökar mer ju kallare det blir utomhus.
Flöderna är injusterade i alla don så att frånluften ligger 10% högre som grundinställning, har även mätat flödet i kanalerna för att dubbelkolla att det verkligen stämmer.
Filtren är nya och alla kanaler är väldigt bra isolerade med 50cm lösull så minimala värmeförluster.
Alla smarta funktioner som fuktstyrning mm är avstängda för att inte påverka fläktarna. Aggregatet är ställt på Comfortläge och tilluft inställd på 17 grader med tilluftsreglering. Avfrostningsinställningen är inställd på låg och ställer jag den på hög så höjer aggregatet frånluften ytterligare.
Ikväll har vi eldat i kamminen därav att tillufts tempen ökat till 19 grader fast inställt värde är 17 men frånluften minskar ändå inte trots att tilluftstempen just nu är högre än inställt värde.
I hemma läget så är tilluften ställd på 46% och frånluften på 56% vilket motsvarar 10% högre frånluft enligt mätningarna.
Problemet som blir när det blir kallt ute som nu -19,4 grader så ligger tilluftfläkten kvar på 46% och frånluften ökar till hela 74% och ökar garanterat mer då det blir ännu kallare utomhus.
Blir väldigt dålig verkningsgrad på avluften då aggregatet trycker ut onödigt med frånluft och bildar även stort undertryck i huset.
Eftervärmaren startar aldrig heller i och med att frånluften ökar innan.
Skulle tippa på att styrningen för ökning av frånluften styrs av avluftstempen eller utetemperaturen.
Då vi har bergvärme så behövde eltilskottet på värmepumpen innan byte av vent aggregat gå in vid ca -20 grader men nu med vårt nya vent aggregat går eltilskottet på bergvärmen in vid -15 grader😞
Hade varit bättre om frånluften bara steg några procent och eftervärmaren värmer vid behov istället för att dra ur värme via överdrivet hög frånluft.
Har installerat ett Östberg Heru aggregat hos en bekant och där är det inga problem med förhöjda varv på frånluften vid kall väderlek.
Har kontaktat Swegon support en gång och ändrade avfrostinställningen till låg men problemet kvarstår.
Swegon kallar aggregatet smart men man kan inte uppdatera mjukvaran vilket känns märkligt.
Nån som har samma problem och har lyckats lösa det?

• Display av ett Swegon-ventilationssystem som visar temperaturer: uteluft -19,5°C, tilluft före eftervärmare 20,1°C, tilluft 19,4°C, frånluft 22°C, avluft -1,1°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av Swegon Casa R5-H inställningar för luftflöde, visar tilluft och frånluft procentsatser för olika lägen.
    Skapa konto
  • Graf som visar utomhustemperatur, tilluft och rumsluft från en ventilationstjänst den 17 dec 2024, med uteluften sjunkande till -20 grader.
    Skapa konto
  • Skärmbild av diagnos från Swegon Casa, visar temperatur, fuktighet och ventilationsnivå i ett ventilationssystem. Temperatur: -19°C till 21°C.
    Skapa konto
  • Graf över fläkthastigheter, visar tilluftsfläkt konstant vid 46% och frånluftsfläkt ökar till 74% under kall väderlek, från svegoncasa.io.
    Skapa konto
Redigerat:
Eftersom ditt aggregat är av senare årsmodell så misstänker jag att det är en ändring i mjukvaran gjorts efter att man upptäckt en svaghet i roterande växlare som vid vissa kalla ute temperaturer kontra frånluftsflödet ger en icke önskvärd återkoppling av utgående fukt till tilluftsflödet. Detta är inget man skryter med offentligt. Men hörde det på ett seminarium som branchorganisationen höll.

H Håbbe01 skrev:
Eftersom ditt aggregat är av senare årsmodell så misstänker jag att det är en ändring i mjukvaran gjorts efter att man upptäckt en svaghet i roterande växlare som vid vissa kalla ute temperaturer kontra frånluftsflödet ger en icke önskvärd återkoppling av utgående fukt till tilluftsflödet. Detta är inget man skryter med offentligt. Men hörde det på ett seminarium som branchorganisationen höll.
Hej!
Och tack för ditt svar som mycket möjligt verkar stämma, känns helt klart som att deras mjukvara är problemet.
Problemet börjar som sagt vid ca -10 och stegrar frånluften ju kallare det blir utomhus.
Känns inte bra när man ökar energiförbrukningen med ett nytt aggregat.
Mejlat Swegon supporten igen och dom kan tyvärr inte hjälpa mig mer med problemet utan hänvisar att göra en reklamation via grossisten där vi köpt aggregatet.
😥

B Byggnågot skrev:
Hej!
Och tack för ditt svar som mycket möjligt verkar stämma, känns helt klart som att deras mjukvara är problemet.
Problemet börjar som sagt vid ca -10 och stegrar frånluften ju kallare det blir utomhus.
Känns inte bra när man ökar energiförbrukningen med ett nytt aggregat.
Mejlat Swegon supporten igen och dom kan tyvärr inte hjälpa mig mer med problemet utan hänvisar att göra en reklamation via grossisten där vi köpt aggregatet.
😥
Prova o aktivera fuksensor om du ej testat. Mjukvaran möjligtvis göra ett bättre jobb men man vet aldrig

H Håbbe01 skrev:
Prova o aktivera fuksensor om du ej testat. Mjukvaran möjligtvis göra ett bättre jobb men man vet aldrig
Tack för tipset men utan framgång.

B Byggnågot skrev:
Har ett Casa R5-H 5 månader gammalt och har problem med att frånluftfläkten ökar i hastighet när utetempen går under -10 och ökar mer ju kallare det blir utomhus.
Flöderna är injusterade i alla don så att frånluften ligger 10% högre som grundinställning, har även mätat flödet i kanalerna för att dubbelkolla att det verkligen stämmer.
Filtren är nya och alla kanaler är väldigt bra isolerade med 50cm lösull så minimala värmeförluster.
Alla smarta funktioner som fuktstyrning mm är avstängda för att inte påverka fläktarna. Aggregatet är ställt på Comfortläge och tilluft inställd på 17 grader med tilluftsreglering. Avfrostningsinställningen är inställd på låg och ställer jag den på hög så höjer aggregatet frånluften ytterligare.
Ikväll har vi eldat i kamminen därav att tillufts tempen ökat till 19 grader fast inställt värde är 17 men frånluften minskar ändå inte trots att tilluftstempen just nu är högre än inställt värde.
I hemma läget så är tilluften ställd på 46% och frånluften på 56% vilket motsvarar 10% högre frånluft enligt mätningarna.
Problemet som blir när det blir kallt ute som nu -19,4 grader så ligger tilluftfläkten kvar på 46% och frånluften ökar till hela 74% och ökar garanterat mer då det blir ännu kallare utomhus.
Blir väldigt dålig verkningsgrad på avluften då aggregatet trycker ut onödigt med frånluft och bildar även stort undertryck i huset.
Eftervärmaren startar aldrig heller i och med att frånluften ökar innan.
Skulle tippa på att styrningen för ökning av frånluften styrs av avluftstempen eller utetemperaturen.
Då vi har bergvärme så behövde eltilskottet på värmepumpen innan byte av vent aggregat gå in vid ca -20 grader men nu med vårt nya vent aggregat går eltilskottet på bergvärmen in vid -15 grader😞
Hade varit bättre om frånluften bara steg några procent och eftervärmaren värmer vid behov istället för att dra ur värme via överdrivet hög frånluft.
Har installerat ett Östberg Heru aggregat hos en bekant och där är det inga problem med förhöjda varv på frånluften vid kall väderlek.
Har kontaktat Swegon support en gång och ändrade avfrostinställningen till låg men problemet kvarstår.
Swegon kallar aggregatet smart men man kan inte uppdatera mjukvaran vilket känns märkligt.
Nån som har samma problem och har lyckats lösa det?
Hej,
Har nyligen (~1 mån) installerat samma aggregat. Såg samma fenomen när temperaturen gick ner mot -15 och lägre. Frånluften ökade på rejält, kändes överdrivet.

Har min Avfrostning inställning/Verkningsgrad på "Normal", och gränsvärde på tilluft på 15gr.
Var det Swegon support som rekommenderade att ställa ned avfrostning/verkningsgrad till "Låg"?
Vad har du gränsvärde för tilluft inställd på?

M Mazz75 skrev:
Hej,
Har nyligen (~1 mån) installerat samma aggregat. Såg samma fenomen när temperaturen gick ner mot -15 och lägre. Frånluften ökade på rejält, kändes överdrivet.

Har min Avfrostning inställning/Verkningsgrad på "Normal", och gränsvärde på tilluft på 15gr.
Var det Swegon support som rekommenderade att ställa ned avfrostning/verkningsgrad till "Låg"?
Vad har du gränsvärde för tilluft inställd på?
Har inställningen på 15 grader men tilluften går aldrig ner till den temperaturen då frånluften ökar innan det. Provade att ställa aggregatet i bortaläge 30% tilluft och 36% frånluft. Aggregatet ökade frånluften till 59% vid -22.
Den dubblade nästan varven på frånluften, det innebär att vi suger in 24,5 L/sek kalluft genom dörrar/fönster mm. Vid normaldrift blir skillnaden ca 30L/sek och frånluftsdonen låter en hel del då den går upp så högt i varv.
Då det blir som kallast så suger den in mest kalluft i huset vilket inte känns bra då det finns tillberkare som klarar det utan att höja varven.
Den andra bilden som har vit bakgrund är från ett Östberg Heru S EC-Y2 aggregat jag loggat in på som ligger kvar på inställda värden trots -19,8 grader utomhus, 39% tilluft och 42% frånluft.
Hittar Swegon ingen åtgärd vill jag nog inte ha kvar aggregatet. 😞

• Illustration av ett ventilationssystem från Swegon med temperaturdata, visar -21°C ute, 20°C in och 22°C i huset, samt fuktighet och ventilationsnivå.
    Skapa konto
  • Skärmavbild av installations- och driftinformation från ett ventilationsaggregat, visar temperaturer och signalnivåer.
    Skapa konto
  • Gilla
Mazz75 och 1 till
  • Laddar…
Vad är vinterjusteringen på frånluften ställd på? Hjälper det om du sänker den?
Hade du elbatteri installerat och är den aktiv?

S svebbe skrev:
Vad är vinterjusteringen på frånluften ställd på? Hjälper det om du sänker den?
Hade du elbatteri installerat och är den aktiv?
Avfrostnings inställning har jag ändrat till låg.
Varven på frånluften verkar styras av avluft och utetemperatur eller en kombination av dessa.
Har ställt tilluft temp på 17 grader.
Skulle jag ställa ner frånluftsflödet manuellt så stiger varven automatisk efter några sekunder vid -10 och ökar ju kallare det blir.
Vid -10 och kallare går aldrig eltillskottet (eftervärmaren) in då frånluftvarven ökar innan. Har provat allt som finns i menyerna men kanske att Swegons tekniker kan komma in i fler inställningar.

Osäker på om du har samma modell som ett jag stötte på för ett tag sedan. Finns switchar som man kan ställa om för att komma in i avancerad menyer. Nu behövde jag aldrig ändra något där men jag minns att jag läste att det fanns ett vinterjusterings läge för frånluft.
Ska se om jag hittar manualen

Hej och tack för länken till manualen men misstänker att den manualen är till de äldre Casa aggregaten. Dom nya aggregaten har ett annat styrkort och andra inställningar.
Så här ser nya styrkortet ut.

• El-schema av R5-H Smart styrkort med anslutningar, komponenter och beskrivningar för temperaturgivare, motor, fläktar och tillbehör.
    Skapa konto
Attitudeswe
Det är inte så enkelt att -19 gradig luft väger dubbelt så mycket som +20 gradig, därav behöver fläktarna gå olika fort.

På min systemair vsr300 sänks fläkthastigheterna vid sträng kyla...

Jag har blockerat eltillsats, men bor i Göteborg, så sällan under -10.

B Byggnågot skrev:
Har inställningen på 15 grader men tilluften går aldrig ner till den temperaturen då frånluften ökar innan det. Provade att ställa aggregatet i bortaläge 30% tilluft och 36% frånluft. Aggregatet ökade frånluften till 59% vid -22.
Den dubblade nästan varven på frånluften, det innebär att vi suger in 24,5 L/sek kalluft genom dörrar/fönster mm. Vid normaldrift blir skillnaden ca 30L/sek och frånluftsdonen låter en hel del då den går upp så högt i varv.
Då det blir som kallast så suger den in mest kalluft i huset vilket inte känns bra då det finns tillberkare som klarar det utan att höja varven.
Den andra bilden som har vit bakgrund är från ett Östberg Heru S EC-Y2 aggregat jag loggat in på som ligger kvar på inställda värden trots -19,8 grader utomhus, 39% tilluft och 42% frånluft.
Hittar Swegon ingen åtgärd vill jag nog inte ha kvar aggregatet. 😞
Har kopplat in mig på aggregatets Modbus gränssnitt och plockar in div värden nu till Home assistant. Ska se om det kan ge mig bättre förståelse vad som händer.

• Gilla
Byggnågot
  • Laddar…
Har för mig att alt till varvtalsreglering är en extern tilluftsvärmare, "vid extrema temperaturer"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.