911 läst · 24 svar
911 läst
24 svar
Swegon Casa - eftervärmare förbrukning
I IngaGrönaFingrar skrev:
Vad har du för andra värmekällor i huset?Radiatorer eller kanske golvvärne? Problemet kanske ligger där.I IngaGrönaFingrar skrev:
Om du ställt 18 grader och tilluften visar nästan samma så fungerar din Casa smart tycker jag i alla fall. Roterande värmeväxlaren har en verkningsgrad om man beräknar den på dina siffror på displayen mellan 50% (tilluftberäkning) och 84% (frånluftberäkning). Men.. Så om givarna visar rätt temperatur har du nog lite dålig balans mellan tilluft- och frånluftflödet. Hoppas inte det blev för tekniskt😀
Lite tekniskt var det allt ☺️T Toolfix skrev:Vad har du för andra värmekällor i huset?Radiatorer eller kanske golvvärne? Problemet kanske ligger där.
Om du ställt 18 grader och tilluften visar nästan samma så fungerar din Casa smart tycker jag i alla fall. Roterande värmeväxlaren har en verkningsgrad om man beräknar den på dina siffror på displayen mellan 50% (tilluftberäkning) och 84% (frånluftberäkning). Men.. Så om givarna visar rätt temperatur har du nog lite dålig balans mellan tilluft- och frånluftflödet. Hoppas inte det blev för tekniskt😀
Vi har golvvärme på BV med radiatorer på Övervåningen, fjärrvärme! Systemet är inställt på 20’grader, men vi har fått skruva ner några rum / termostater för annars hade det blivit för varmt!
Ska försöka svara på alla frågor!
Det är ca 23 grader inomhus (faktiskt temperatur)
Ingen rem, bara två fläktar!
Filtret byttes nyligen men jag bytte det igen för säkerhets skull.
Jag testar att stänga av eftervärmaren (vad är dess funktion?)
Det är ca 23 grader inomhus (faktiskt temperatur)
Ingen rem, bara två fläktar!
Filtret byttes nyligen men jag bytte det igen för säkerhets skull.
Jag testar att stänga av eftervärmaren (vad är dess funktion?)
😃i och med att det är för varmt så är min rekomendation att du sänker kurvan fram till golvvärmesystemet samt till radiatorerna några grader. Kurva ?I IngaGrönaFingrar skrev:
Det är så att i din undercentral så är det någon ventil som reglerar ut önskad temperatur på dina rör fram till golvärmefördelaren samt till dina radiatorer. Ventilen reglerar på en utetemperaturkurva via en temperaturgivare som sitter i röret på tilloppet (ut till radiatorerna).
Önskad temperatur är olika beroende på utetemperaturen på en inställbar kurva i ditt system. Så ställ ner din börvärdeskurva på den enhet som nu sköter detta. Kurvan ställs om vid olika utetemperaturer. Sänk den ca 3 grader vid brytpunkterna mellan den utetemperatur du har just nu. Vänta något dygn och se om det blir bättre. Du kommer då att spara lite energi.
Du har ingen roterande växlare utan en korsvärmeväxlare.. Är den där plåtlådan som styrs via det där spjällställdonet.I IngaGrönaFingrar skrev:
Vad värmer din Casa upp för rum/ utrymme?
I IngaGrönaFingrar skrev:
Klicka här för att svara