L Lars3344 skrev:
Visst har jag tÀnkt byta bank ibland men för Swedbank Àr jag bara en droppe i havet, de skulle inte bry sig eller mÀrka det.

Att byta bank skulle vara som "same shit different day".
Kolla Landshypotek för bolÄn. Ingen förhandling, bra rÀnta som sÀtts i förhÄllande till belÄningsgrad

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Min fru har 'ganska' mycket pengar och blev kontaktad av Swedbank som frÄgade om inte hon ville öka saldot pÄ sitt konto pÄ Swedbank (hon har lönen via Swedbank), hon tyckte rÀntan var ett skÀmt, och de frÄgade var hon fick bÀttre rÀnta, hon svarade att hon Àgde aktier i Swedbank och de gav typ 5 gÄnger deras rÀnta i tillvÀxt, det fick dem att hÄlla kÀften.
5*0=0

NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
Är det verkligen det? Det Ă€r nog mer vad folk tror Ă€n hur det faktiskt Ă€r.

För egen del bytte jag lÀnge bolÄnebank vart femte Är eller sÄ frÄn första bostadsköpet. Ibland av service- ibland av rÀnteskÀl.

Har nu övergÄtt till bank med automagiska rabatter. Lite sÀmre villkor, man man slipper prata med en okunnig banksÀljare en gÄng om Äret för att fÄ behÄlla sin rabatt.

Det allra minsta man borde göra om man Àr missnöjd med sin rÀnterabatt Àr att begÀra ut ett amorteringsunderlag frÄn banken. DÄ ringer deras klockor om att man Àr pÄ vÀg och sÄ erbjuds man normalt bÀttre villkor för att stanna.
NÀr vi bad om amorteringsunderlag frÄn handelsbanken (efter att ha blivit missnöjda med nya rÀnterabatten som var sÄ usel att vi trots att rÀntorna generellt hade sjunkit skulle fÄ högre rÀnta efter avdragen rabatt Àn vi haft tidigare) blev vi uppringda av banken och utskÀllda för att vi ville byta bank. Denna taktik funkade dock dÄligt frÄn deras sida, vi bytte bank.

• Gilla
  • Wow
SÄgspÄnPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N Nybyggerska skrev:
Ja, det var vÀl ungefÀr det jag skrev? Det Àr inte jag som tycker det Àr svÄrt att byta bank. Se ovan.
Det Àr ju allt runtomkring som Àr jobbigt, kolla att alla autogiron finns kvar, Àndra lönekonto, nya bankkort osv.

Åkte pĂ„ 2000 i avgifter pĂ„ försenad trĂ€ngselskatt för att handelsbanken hade missat att flytta det autogirot nĂ€r jag och min exman bytte bank för en massa Ă„r sen. Som kompensation fick vi ett ”oj dĂ„, det var ju inte sĂ„ bra”.

T Tela80 skrev:
NĂ€r vi bad om amorteringsunderlag frĂ„n handelsbanken /
/ blev vi uppringda av banken och utskĂ€llda för att vi ville byta bank
OvÀntat. Handelsbanken Àr den bank jag haft och lÀmnat som jag tyckte var smidigast att byta frÄn, vilket jag gillar. Deras upplÀgg med evigt Äterkommande möten med stÀndigt nya sÀljare lockade mig inte alls, och inte heller deras nÀstlade tjÀnster som gjorde det svÄrt att bara betala för det man ville ha. Just avslutet fick de dock 5/5 av mig för.

SĂ„ olika erfarenheter man kan ha.

G Gunnar Stoltz skrev:
BYT BANK, jag hade med Swedbank i 30 Är katastrof !!!!!!
Du funderade aldrig pÄ att byta bank nÄgon gÄng under dessa 30 katastrofala Är?

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Men varför sÀger alla BYT.

Har inte de allra flesta mÀnniskor flera banker?

Öppna nytt konto pĂ„ annan bank görs via bank-id pĂ„ nĂ„gon minut. Sen beroende pĂ„ vad man ska göra sĂ„ Ă€r det vĂ€l bara maila lönekontoret om man vill ha in lön pĂ„ ett annat konto.

Sen ta kontakt och prata bolÄn.

Tar ni upp era telefoner sÄ har ni sÀkert 3-5 timmar skÀrmtid varje dag men att byta bank Àr nÄgot som Àr ett helt projekt och inget man vill lÀgga tid pÄ...

• Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Vi snackar 5 minuter. UngefÀr lika mycket tid man borstar tÀnderna pÄ EN dag.
Du jobbar snabbare Àn jag. PÄ fem minuter skulle jag inte ens hinna researcha vilken bank jag borde byta till.

• Gilla
Tela80
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Man kan ju inte bara gÄ dit och sÀga att man vill prova Private Banking eller Premium. KrÀvs ju att man uppfyller villkoren för det. Sparande eller viss lön osv. Jag hade deras Premium och har nog aldrig varit med om nÄgot mer meningslöst. NÀr dom sen ville ha mer Àn 1000 kr betald för tjÀnsten sa jag bara att det inte blir nÄgot. Fanns inte en enda fördel med det. Aldrig hört nÄgot och den rÄdgivning kring sparandet gav mig inget. Men Swedbank har rent allmÀnt ett riktigt uselt utbud för sparandet. Tror finns ingen bank som har sÀmre fondutbud.
DÄligt fondutbud via Robur!! Nu Àr du allt ute och cyklar - LÀs pÄ lite!!

K
L Lars3344 skrev:
Har haft Swedbank sedan urminnes tider. Fick 0.09 sÀnkning pÄ bolÄnerÀntan, de gillar verkligen premiera trogna kunder.

• Screenshot_20260618-070449.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Max R70 skrev:
DÄligt fondutbud via Robur!! Nu Àr du allt ute och cyklar - LÀs pÄ lite!!
Vad pratar du ens om? Vad har jag skrivit om Robur? BÀst du lÀser min kommentar ordentligt först. Vad har Robur med deras allmÀnna utbud att göra?

NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
OvÀntat. Handelsbanken Àr den bank jag haft och lÀmnat som jag tyckte var smidigast att byta frÄn, vilket jag gillar. Deras upplÀgg med evigt Äterkommande möten med stÀndigt nya sÀljare lockade mig inte alls, och inte heller deras nÀstlade tjÀnster som gjorde det svÄrt att bara betala för det man ville ha. Just avslutet fick de dock 5/5 av mig för.

SĂ„ olika erfarenheter man kan ha.
Ja, den handlĂ€ggaren kanske hade haft en dĂ„lig dag, hon kom inte med nĂ„t bra erbjudande utan pratade om hur uselt jag skulle fĂ„ det hos alla andra banker. Inget om varför jag skulle stanna hos dem đŸ€”.

Jag bytte Àrligt talat ocksÄ efter ett möte med en kass privatsÀljare. Alla bra gick ju vidare till företagsförsÀljningen, sÄ insÄg att jag hamnat med Svarte Petter. Hen skulle inte knuffas uppÄt, om man sÀger sÄ.

Och dÄ Àr det ju bara att klaga till kontorschefen eller byta bank. Det senare kÀndes lÀttare dÄ de pÄtvingade sÀljmötena ÀndÄ inte gav annat Àn tillfÀlle att fÄ behÄlla den rÀnterabatt man redan förhandlat fram.

D DanielSt81 skrev:
Vad pratar du ens om? Vad har jag skrivit om Robur? BÀst du lÀser min kommentar ordentligt först. Vad har Robur med deras allmÀnna utbud att göra?
Utveckla gĂ€rna vad du saknar. Är inte fondutbudet pĂ„ över 500 st fonder tillrĂ€ckligt?

F
S Saelen skrev:
Liten nyfiken frÄga.. Ni som sÀger stt det tar fem minuter att byta bank, hur kommer ni runt tjafset med KYC?
Trycker nej pÄ allt? Det tar 60 sekunder max.

• Haha
Saelen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.