Nissens
J Josth skrev:
Bergvärme kan sänka driftskostnaden med 75% jämfört med direkt-el.
Skicka gärna en länk till något som styrker det…

Det hade ju varit helt fantastiskt om det vore sant…

Citat från wikipedia:
”Att komplettera eller ersätta direktverkande el (elelement) eller elpanna med en värmepump kan typiskt minska elkostnaden för en villa med 20 till 25 procent.”

Länk till wiki:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Värmepump
 
J Josth skrev:
T.ex. NIBE S1255. Med golvvärme är COP uppe i nästan 5, med radiatorer lite under COP 4. [länk]
Det stämmer
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det måhända ett drag av en hederlig avundsjuka? Tänk om folk skulle göra som du säger så skulle många bli arbetslösa och staten skulle förlora skatteintäkter, men ökade utgifter.
Det är tur att de flesta väljer att shoppa.
Även om jag inte har råd med ett spa så får andra gärna.köpa ett. Jag har inga problem med det!
jag har ett spabad. Men stör mig mer på att de blir vi ”snåla” (sparsamma) som ska få betala för andras slöseri. Ex, extra pengar för el nu i vår, bensinpengar, nu blir det väl snart ett räntebidrag… och då har vi haft 10 år med bra tider
 
H heimlaga skrev:
Nej jag vill inte ha någon sån där apparat. Inte avundsjuk. Bara totalt oförstående.
För att det alltid har varit självklart för mig att allt som är utanför bostadshusets väggar måste gå att kallställa till vintern.
För att energi kan bli dyr eller för att man kan bli sjuk eller arbetslös. Det har alltid varit självklart.

Egendomligt att folk som skaffar dyra och onödiga och bekymmersamma saker alltid tror att andra är avundsjuka på dem. När vi helt enkelt inte förstår.
Tja eftersom hela diskussionen om shopping så var inte frågan huruvida du var avundsjuk på ett spa. Jag vet inte om jag skulle vilja ha ett spa men vet att frugan vill inte. men jag är inte heller avundsjuk på de som har. men jag är övertygad om att det hela handlar om avundsjuka för er stackare som inte kan unna folk att handla
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Josth skrev:
T.ex. NIBE S1255. Med golvvärme är COP uppe i nästan 5, med radiatorer lite under COP 4. [länk]
Japp, utvecklingen har gått framåt! :)
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja eftersom hela diskussionen om shopping så var inte frågan huruvida du var avundsjuk på ett spa. Jag vet inte om jag skulle vilja ha ett spa men vet att frugan vill inte. men jag är inte heller avundsjuk på de som har. men jag är övertygad om att det hela handlar om avundsjuka för er stackare som inte kan unna folk att handla
Ojoj..... det är ju också ett sätt att inte behöva uträtta någonting. Att kalla folks faktabaserade åtgärder för avundsjuka och avfärda dem.
 
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Bra tänkte jag när jag såg ditt inlägg!
Har haft samma funderingar och tänkte att nu kommer det många kloka förslag.
Och det har det gjort men även mycket som egentligen borde fått egen uppmärksamhet.

Oavsett så beslöt jag mig för att tömma, plocka bort pumpar och förvara dessa frostfritt.
Tömde värmaren och slutligen körde med tryckluft i alla munstycken.
Nu får framtiden utvisa om detta var tillräckligt.

Till saken hör att vi badade max 5 ggr förra året så det är ingen större förlust.


Lycka till med vad du än bestämmer dig för och tack för att du startade denna tråden!
 
  • Gilla
Magnushåkansson
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Bra där! Tack för vettigt tips!
Du vet värma upp vatten är väldigt energikrävande och vatten leder värme ca 2000 ggr bättre än luft, så att just enbart värma upp dom ca 2 kubikmetrarna luft inunder pool-locket är i praktiken "gratis"

Såg inte ens skillnad på min elräkning när jag själv gjorde detta vintern 2019, efter att jag köpt ett demo-ex och fick den levererad mitt i vintern & varken hade förberett med el eller något.
Så den stod så från nov-maj, bara med en termostatstyrd 2 kw snik-värmare på botten i karet, & det fungerade perfekt!

/Jawen
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du vet värma upp vatten är väldigt energikrävande och vatten leder värme ca 2000 ggr bättre än luft, så att just enbart värma upp dom ca 2 kubikmetrarna luft inunder pool-locket är i praktiken "gratis"

Såg inte ens skillnad på min elräkning när jag själv gjorde detta vintern 2019, efter att jag köpt ett demo-ex och fick den levererad mitt i vintern & varken hade förberett med el eller något.
Så den stod så från nov-maj, bara med en termostatstyrd 2 kw snik-värmare på botten i karet, & det fungerade perfekt!

/Jawen
2 kw, behövs ens en sådan kraftig? Antar att den slås på och av relativt ofta när det är så liten volym som ska värmas och den volymen kommer väl att kallna väldigt fort?
Kommer att följa ditt råd! Tack!
 
H heimlaga skrev:
Ojoj..... det är ju också ett sätt att inte behöva uträtta någonting. Att kalla folks faktabaserade åtgärder för avundsjuka och avfärda dem.
Ojdå... där trampade jag på en öm tå....
Men nu börjar du ännu mer gå från det du själv skrivit från början. Ditt vänsterprat långt ifrån verkligheten. utan något egentligt snack om miljön
Sen som vanligt, vi skyller på miljön. Men ingen har visat någon seriös undersökning utan bara massa tyckande. Dina exempel har ingenting med shopping utan rena självklarheter som inte alls har med ämnet. typiska tecken på att det inte några argument.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du vet värma upp vatten är väldigt energikrävande och vatten leder värme ca 2000 ggr bättre än luft, så att just enbart värma upp dom ca 2 kubikmetrarna luft inunder pool-locket är i praktiken "gratis"

Såg inte ens skillnad på min elräkning när jag själv gjorde detta vintern 2019, efter att jag köpt ett demo-ex och fick den levererad mitt i vintern & varken hade förberett med el eller något.
Så den stod så från nov-maj, bara med en termostatstyrd 2 kw snik-värmare på botten i karet, & det fungerade perfekt!

/Jawen
Men vatten borde å andra sidan hålla kvar temperaturen bättre än luft.
Men det intressanta det är om det kommer värma pump och filter? Det är dyrare än någon slang.
 
T
M Mange123556 skrev:
Låt badet vara igång, staten går in o kompenserar för de dyra elpriserna…
Lätt och för att få kompensationen så kommer jag inte ens lägga på locket i vinter.

Heima du är välkommen att bada när du vill.
 
  • Gilla
Opus
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
2 kw, behövs ens en sådan kraftig? Antar att den slås på och av relativt ofta när det är så liten volym som ska värmas och den volymen kommer väl att kallna väldigt fort?
Kommer att följa ditt råd! Tack!
Nej du kan säkert använda en typ kupe-värmare till bilen, jag bara nämnde just lilla byggfläkten 2 kw för att jag använde sådan & många har en sån hemma. ( kostar typ 250 kr )

Och värmaren kommer ju att värma upp hela den totala vikten på karet, även om största värmen är inuti karet & sedan mindre och mindre utåt.
Kanske har 10 grader i "baljan", & 3-5 på "utsidan" där slangar & det går ( mellan utsida poolpanel & "baljan")


Bananskalare Bananskalare skrev:
Men vatten borde å andra sidan hålla kvar temperaturen bättre än luft.
Men det intressanta det är om det kommer värma pump och filter? Det är dyrare än någon slang.
Ja men eftersom vatten leder värme/kyla 2000 ggr bättre än luft, så blir energiförlusten gigantiskt mycket större.
Värmekapaciviteten för vatten är 4,2 kJ/kg C, vilket betyder att det går åt 4,2 kJ energi för att värma 1 liter vatten 1 grad C.

Höja 100 liter vatten 20 grader drar 2,4 kWh ( om inga förluster finns)
Så har du 2000 liter vatten blir det x 20 d.v.s 48 kWh

Värma 1 liter vatten 1 grad = 0,00116 kWh
Värma 1 kubik luft 1 grad = 0,0003kWh

Du har också enbart poolens inre som kontaktyta d.v.s sidor & lock, & eftersom luft leder värme mycket sämre än vatten så blir energiförlusterna mycket små & i detta fallet positiva eftersom vi vill ha lite värmeläckage ut till slangar & pumpar.

/Jawen
 
J jawen skrev:
Ja men eftersom vatten leder värme/kyla 2000 ggr bättre än luft, så blir energiförlusten gigantiskt mycket större.
Värmekapaciviteten för vatten är 4,2 kJ/kg C, vilket betyder att det går åt 4,2 kJ energi för att värma 1 liter vatten 1 grad C.

Höja 100 liter vatten 20 grader drar 2,4 kWh ( om inga förluster finns)
Så har du 2000 liter vatten blir det x 20 d.v.s 48 kWh

Värma 1 liter vatten 1 grad = 0,00116 kWh
Värma 1 kubik luft 1 grad = 0,0003kWh

Du har också enbart poolens inre som kontaktyta d.v.s sidor & lock, & eftersom luft leder värme mycket sämre än vatten så blir energiförlusterna mycket små & i detta fallet positiva eftersom vi vill ha lite värmeläckage ut till slangar & pumpar.

/Jawen
Det innebär väl att vatten är trögare än luft? eftersom det tar längre tid att värma upp.
sen hittade jag den här länken som säger nått liknande
https://www.isover.se/varme-och-isolering-hur-funkar-det-egentligen

sen tänker jag på din tanke med att sätta i ett element av något slag i badkaret. Jag tänker, det är inte själva spa badet vi behöver värma upp. Det är egentligen allt utanför som måste värmas. Är själva karet isolerat? Jag är bara nyfiken för jag vet inte alls själv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.