Nu är alla brädorna på plats och har fått två väldigt tunna lager av Herdins hårdvaxolja. Problemet är att golvet är så glashalt att man knappt kan gå på det i strumplästen. När man slipar ett golv ska man tydligen sluta på 100-150 korns slippapper, men detta golvet är mycket blankare än så direkt ur förpackningen. Jag funderar på om man ska slipa golvet med 120-papper till grövre struktur och ytbehandla igen? Nyinstallerat trägolv behandlat med hårdvaxolja, verktyg och städmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Hur riktade du upp / skruvade du fast nya reglar utifrån de tidigare reglarna? :) Jag står själv inför ett ytterst snarlikt projekt på hela entréplan.

D Davion skrev:
Hur riktade du upp / skruvade du fast nya reglar utifrån de tidigare reglarna? :) Jag står själv inför ett ytterst snarlikt projekt på hela entréplan.
Jag la en ny regel intill den gamla och skruvade ihop dem genom bredsidan på regeln med 5x90 mm träskruv. Om den gamla regeln var högre än den nya på något ställe så tog jag bort lite material med hyvel eller stämjärn. På något ställe la jag till en extra regel med kortlingar för att mellanrummet var för stort. På bilden är de ljusa reglarna nya.
Tips är att fästa varje regel med två skruvar först tills du ser att allt är i plan. Sedan kan du dra fast dem ordentligt. Helst ska man nog ha trälim emellan också men det hade inte jag. Laser och långt vattenpass är bra att ha.

. Renovering av bjälklag med nya ljusa reglar skruvade bredvid äldre mörkare reglar, delvis osynliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
S stjärnan skrev:
Jag la en ny regel intill den gamla och skruvade ihop dem genom bredsidan på regeln med 5x90 mm träskruv. Om den gamla regeln var högre än den nya på något ställe så tog jag bort lite material med hyvel eller stämjärn. På något ställe la jag till en extra regel med kortlingar för att mellanrummet var för stort. På bilden är de ljusa reglarna nya.
Tips är att fästa varje regel med två skruvar först tills du ser att allt är i plan. Sedan kan du dra fast dem ordentligt. Helst ska man nog ha trälim emellan också men det hade inte jag. Laser och långt vattenpass är bra att ha.

.[bild]
Fasen vad snyggt, bra tips och komihåg om att bara dra två skruv ;) Rätt att ivern sätter i annars.

Mitt projekt berör 5 rum sett till berörda områden och ca 100 m2 men jag är övertygad om att den här metoden är applicerbar. Mitt enda krux blir nog hur jag ska börja/avgöra vilken höjd att utgå ifrån men att utgå från ytterdörr är kanske det bästa :) Tack igen för svar och bra jobbat, kul att se bilderna!

• Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
D Davion skrev:
Fasen vad snyggt, bra tips och komihåg om att bara dra två skruv ;) Rätt att ivern sätter i annars.

Mitt projekt berör 5 rum sett till berörda områden och ca 100 m2 men jag är övertygad om att den här metoden är applicerbar. Mitt enda krux blir nog hur jag ska börja/avgöra vilken höjd att utgå ifrån men att utgå från ytterdörr är kanske det bästa :) Tack igen för svar och bra jobbat, kul att se bilderna!
Kul att det var till hjälp! I mitt fall så utgick jag från att punkten där trappan ansluter (längst upp till höger på senaste bilden) fick vara "nollpunkt" så att det stämmer med steghöjden i trappan. Det funkade med resten av golvet så att jag kunde höja de andra reglarna. Annars vet jag inte hur jag hade gjort. I mitt fall var det två små rum på sammanlagt 15 m2, största nivåskillnaden var ca 6 cm.

• Gilla
Davion
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.