Utan att vara någon svetsexpert känns migen du hittat lite klen :-/

Pinne & tunnplåt är ingen enkel kombination så jag tror ändå att mig är det bästa alternativet för dig.
Det är f.ö inte så tjock plåt i frontlastaren heller ;)

Ubbe skrev:
Utan att vara någon svetsexpert känns migen du hittat  lite klen :-/

Pinne & tunnplåt är ingen enkel kombination så jag tror ändå att mig är det bästa alternativet för dig.
Det är f.ö inte så tjock plåt i frontlastaren heller  ;)
Jag är medveten om att detta inte är proffsgrejer, men jag skall bara ha det till att fylla ut ledigt utrymme i garaget. ;) Sedan kanske man kan använda skiten om det skulle behövas.
Så frågan återstår. Mig eller pinn?

Om du inte har svetsat mycket så är en MIG lättare att använda. Däremot är de så kallade miggarna utan gas inga höjdare direkt. Klen strömstyrka på inte ens 100 A. Tråden till dessa är dessutom rätt dyr. Satsa på en begagnad MIG med gas istället för en ny om det sitter i slantarna, då kan man få rätt bra prylar för lite pengar, ofta inklusive gasflaska. Vill du köpa nytt har faktiskt Jula en liten nätt sak till rätt kurs (3995:- ), men då tillkommer ju flaskan då för i runda slängar 2000 spänn:

211698_b.jpg

Ska du köpa pinnsvets så köp en inverter, betydligt enklare att svetsa med för nybörjare än en vanlig svetstransformator. Sen att de inte väger nåt heller gör ju inte saken sämre ;D

210026_b.jpg

// Lidman

Köp en bra liten migsvets och en billig enkel pinnsvets.

När det är tunnplåt och småsaker är det finlir och bra grejor som gäller för att inte bli vansinnig! Gärna också en skärm som slocknar själv så att du har båda händerna fria för att svetsa.

När det gäller rep av traktorlastaren och båtvagnen då är det grovsmide som gäller och då är det inte så noga om det inte blirr 100% och "licenssvetsat" bara att lägga på lite extra för att vara säker utan vidare estetiska aspekter. Då går det också bra med en enkel handhållen skärm eftesom lyset tänds när man väl kommit igång! Och oftast ska man ju svetsa en bit så början är inte kritisk!

skogstomten skrev:
Köp en bra liten migsvets och en billig enkel pinnsvets.

När det är tunnplåt och småsaker är det finlir och bra grejor som gäller för att inte bli vansinnig! Gärna också en skärm som slocknar själv så att du har båda händerna fria för att svetsa.

När det gäller rep av traktorlastaren och båtvagnen då är det grovsmide som gäller och då är det inte så noga om det inte blirr 100% och "licenssvetsat" bara att lägga på lite extra för att vara säker utan vidare estetiska aspekter. Då går det också bra med en enkel handhållen skärm eftesom lyset tänds när man väl kommit igång! Och oftast ska man ju svetsa en bit så början är inte kritisk!
Det var detta jag hade tänkt mig. migen till finare arbeten och pinn till govjobbet.
Fast jag ju bara tänkt att köpa en svets.
Undrar just vilken man skulle ha mest nytta av.
Hur tjokt material kan man svetsa i med en mig utan gas?

Men varför inte satsa på gas t.ex Dillon Jag svetsar ramen på min landrover och löder ihop smycken med samma utrustning utan problem!

louise-malmsten skrev:
Men varför inte satsa på gas t.ex Dillon Jag svetsar ramen på min landrover och löder ihop smycken med samma utrustning utan problem!
Kostnad för denna pryl?

http://www.scandria.se/Dillon.htm

Kolla även under frågor och svar.
Dillon kräver acetylen och syrgas med reduceringsventiler, har du inte det blir det dyyyyyyyrt :surprised:

Min "gubbe" som jobbat med bl a bilplåt i alldeles för många år tycker att du ska gå på Lidmans inverterförslag. Köp en rejäl så kan du svetsa allt från tunnplåt till rostfritt ;D Behöver du värma någon gång så finns det speciella munstycken för gasol (det finns ju i småflaskor) som du även kan löda med

Ranchn skrev:
Hur tjokt material kan man svetsa i med en mig utan gas?
Inte tjockare är 2-3 mm, då det blir inte bra (hållbart)

// Lidman

Lidman skrev:
Om du inte har svetsat mycket så är en MIG lättare att använda.  men då tillkommer ju flaskan då för i runda slängar 2000 spänn:

// Lidman
Inte om du kör med kolsyra. då kostar det ca 1000:-, och återfyllning ca 250:-

Dock att tänka på. då måste man byta muttern på reducerventilen eller en en reducervent för kolsyra och så kan man inte svetsa saker som kräver ädel gas /aluminium mm).

p_palm skrev:
Inte om du kör med kolsyra. då kostar det ca 1000:-, och återfyllning ca 250:-
Ja ja, men jag syftade ju förstås på en en femmas blandgasflasa t ex Mison 25. :p

// Lidman

Lidman skrev:
Ja ja, men jag syftade ju förstås på en en femmas blandgasflasa t ex Mison 25.  :p

// Lidman
Den jag köpte var en 6kg k :-*

Det är mycket lättare att få bra inrängning i grundmatrialet med en pinnsvets. Kanske inte lika snygga som en en mig/mag men starkare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.