K karlmb skrev:
Undrar hur det skulle se ut ifall alla fjärrvärmevärmda bostäder som idag kräver tillskottsenergi i form av tex biobränsle som sedan med typ 60% effektivitet distribueras ut till husen från värmverken, gick över till efektiva bergvärmepumpar istället?
Det skulle dra mer el eftersom biobränslena inte räknas in i elkonsumtionen.

pacman42 pacman42 skrev:
Det skulle dra mer el eftersom biobränslena inte räknas in i elkonsumtionen.
Ja självklart. Frågan är hur mkt.

K karlmb skrev:
Ja självklart. Frågan är hur mkt.
Svårt att säga, de flesta sådana verk producverar både el och värme. Hade de bara producerat värme hade effektiviteten legat klart lägre.

Om jag skall gissa så kanske man skulle behöva 6-7 TWh, eller ytterligare en kärnkraftsreaktor. Men eftersom värmeverken nästan bara används på vintern så får du nog räkna med två reaktorer.

MultiMan
Jag fick EOn:s näst sista elhandelsräkning med rörligt pris innan bytet till Vattenfall 3 år fast. Nästan 68 öre/kWh i maj. Bara 6 öre från det fasta pris jag tecknade. Är det vattenbristen som gjort elpriset så högt även i område 2 vid en tid det brukat vara billigt?

pacman42 pacman42 skrev:
Svårt att säga, de flesta sådana verk producverar både el och värme. Hade de bara producerat värme hade effektiviteten legat klart lägre.
Det är ett missförstånd. Jag skulle bli förvånad om mer än 10% av verken även genererar el tyvärr.
De allra flesta står och dumeldar sopor eller något annat som tidigare var olja.

K karlmb skrev:
Det är ett missförstånd. Jag skulle bli förvånad om mer än 10% av verken även genererar el tyvärr.
De allra flesta står och dumeldar sopor eller något annat som tidigare var olja.
Det är bättre för miljön att verken eldar plasten än att man återvinner den. Detta då återvinning leder till att man facklar Etan i gasfälten.

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
S
MultiMan MultiMan skrev:
Jag fick EOn:s näst sista elhandelsräkning med rörligt pris innan bytet till Vattenfall 3 år fast. Nästan 68 öre/kWh i maj. Bara 6 öre från det fasta pris jag tecknade. Är det vattenbristen som gjort elpriset så högt även i område 2 vid en tid det brukat vara billigt?
Typ… svenska KKV ur drift också.

trähandtag trähandtag skrev:
En diskussion- fråga som sällan pratas om är hur mycket kan vi spara på el? Här menar jag inte minskad bekvämlighet, utan mer effektiviseringar. Jag gissar att vi i Sverige har mindre att spara än många andra länder.Men hur mycket? Vad fördelningen mellan privat, offentligt och företag. Vi kan se från statistik att elanvändningen minskar svagt nästan varje år, trots ökad befolkning och att maximal effektuttaget per år också minskar. Sedan har vi frågan kring världen, men det kanske är bästa att begränsa resonemanget för Sverige. Jag har ingen aning, men om jag får gissa så tror 10-20 %.
Det har sparats/effektiviserats mycket de senaste 30 åren eller så.
Alla lågt hängande frukter är plockade. Prognosen nu med datacenter är nog att elförbrukningen kommer öka rejält.

Sedan är inte produktionskostnaden så hög för t ex sol och vind. Så många är nog ok med att förbruka el till sådana priser. Problemet är att det tillkommer mycket skatter.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är bättre för miljön att verken eldar plasten än att man återvinner den. Detta då återvinning leder till att man facklar Etan i gasfälten.
För min del kan man gärna minska andelen plast i förpackningar. Och det är väl på gång.

trähandtag trähandtag skrev:
En diskussion- fråga som sällan pratas om är hur mycket kan vi spara på el? Här menar jag inte minskad bekvämlighet, utan mer effektiviseringar. Jag gissar att vi i Sverige har mindre att spara än många andra länder.Men hur mycket? Vad fördelningen mellan privat, offentligt och företag. Vi kan se från statistik att elanvändningen minskar svagt nästan varje år, trots ökad befolkning och att maximal effektuttaget per år också minskar. Sedan har vi frågan kring världen, men det kanske är bästa att begränsa resonemanget för Sverige. Jag har ingen aning, men om jag får gissa så tror 10-20 %.
intressant och lite knepigt ämne...

man kan anta att det finns besparingar att göra – men de kommer också med en kostnad, så om det finns lönsamhet blir en ytterligare dimension

en annan aspekt är tidskonstanten för åtgärder – antag en (helt fiktiv) trevlig besparing genom att införa fyrglasfönster, det torde ta decennier innan alla fastigheter har bytt till fyrglas; och så vidare

för vissa individuella aktörer finns det väl knappt någon övre gräns på besparingar, men för branschen/landet/klotet som helhet kan samma åtgärd vara marginell

men om vi tar en liten titt på elförbrukningen i Sverige den senaste tiden och använder den breda penseln så kan man rita elförbrukningen för lite olika brukarkategorier som:
Sveriges elförbrukning per sektor 2008 och 2024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tårtbitarnas storlek motsvarar elförbrukningen under 2024, procentsiffrorna anger hur förbrukningen för respektive tårtbit har förändrats sedan 2008

den svenska elförbrukningen fördelar sig på tre huvudkategorier – industrin, bostäderna, allt annat fint

elförbrukningen
– för industrin har gått stadigt neråt över åren, där spelar nog effektivisering en stor roll, liksom en och annan nedlagd industri (samtidigt som andra industrier har tillkommit)

– för småhus ligger förvånansvärt stadigt över åren (besparingar motverkas av ny elbilladdning?), medan den har sjunkit för flerbostadshusen

– för fritidshus synes ha ökat, men siffran ger en skev bild då 2008 hade osedvanligt låg förbrukning och 2024 ovanligt hög

– för övriga fastigheter ökade förbrukningen stadigt under den första delen av perioden (byggen av köplador och logistikcenter??), för att sedan plana ut

– för IT har sexdubblats, från 0.5 till 3 TWh/år – torde främst vara kopplat till datacenter

–för järnväg har sjunkit något trots kraftigt mer resande

det finns förstås brister i metodiken med att jämföra två separata årtal med varandra – det fångar inte andra fenomen för de två valda åren såsom hög-/lågkonjunktur, mild eller kall vinter, med mera – men ger en viss känsla ändå...

en mixad bild – men numera klarar vi av mer, samtidigt som vi förbrukar mindre el

blickar vi utåt världen ser utvecklingen helt annorlunda ut – där växer elförbrukningen mycket snabbare än vad man kan tänkas hämta hem i effektivisering
ökning av global elförbrukning från 2000 till 2025 [%].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

de senaste 25 åren har elförbrukningen ökat runt 15-20% i regioner med väl utbyggda elsystem sedan länge – läs Europa och Nordamerika – medan resten av världen har en mycket snabb tillväxt

den tillväxten kan tillskrivas större rörelser som en ökad världsproduktion av varor och tjänster, urbanisering med tillhörande livsnödvändigheter som luftkonditionering i ett allt varmare klimat, samt en aning basal elektrifiering (idag saknar mer än 700 miljoner människor el i hemmet, i början av seklet var det nästan dubbelt så många)

och sen beräknas elproduktionen behöva fördubblas inom de kommande 25 åren – så även om effektivisering erbjuder en hjälpande hand, så är det väldigt mycket mer elproduktion som måste till

i fjol tillkom det mer el från den sol- och vindkraft som installerades under året, än vad tillväxtbehovet i elförbrukning ökade – solen och vinden höll jämna steg

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
S
Antar att alla känner till Vattenfalls projekt på Arholma som avser mikro-nät, framför allt ni visionärer lär väl följa det med lupp.
Jag får löpande information om det via mitt arbete av olika anledningar.

Sedan 2019, när inledande dimensionerande analyser genomfördes - så har effektuttaget hos kunder nära nog fördubblats. Energianvändningen verkar inte ha ökat i motsvarande omfattning.

Därför har man nu utmaningar att upprätthålla samma driftmarginaler som systemet dimensionerades för, särskilt vintertid.

Detta är inget misslyckande i sig, utan det är nog både ganska önskvärt och förväntat från projektets sida.
Många kunder på ön är engagerade i projektet och det går nu in i en fas där man ska försöka hantera "problemet" utan att i motsvarande grad bygga ut batterikapacitet eller tillgänglig effekt, genom efterfrågeflex.

Tvärtom vad många av er säkert tror så finner jag såna här utvecklingsprojekt både nyttiga för framtiden och intressanta.

Det ändrar dock inte min allmänna syn på frågorna i stort.

Nu har vi inte pratat effektavgifter så mycket i denna tråd, men den som är avogt inställd till dem bör studera Arhoma - jag får inte ihop hur vissa kan vara emot effektavgifter, men samtidigt vurma för övergång till inverterstyrd elproduktion och nät med hög kapacitans och låg svängmassa, låg kortslutningseffekt och "smarta nät".

Jag anser att detta projekt visualiserar ganska tydligt, varför exempelvis nätkostnader bara kommer att fortsätta öka - när elsystemet optimeras för låg produktionskostnad, samtidigt som efterfrågan på hög tillgänglig effekt kvarstår utan motsvarande prisstyrning.

Det finns en alternativkostnad som det sällan pratas om, när kärnkraften anklagas för att vara så dyr.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Om man i ett system hamnar i att man inte riktigt kan/vill hantera volatilitet i flödena, så har man lösningen bufferering att tillgå. (Görs t ex i internet).

Med bufferering kan man då lägga det antingen hos producenten, så att denne så skickar på att anpassat sätt.
Eller så har man lagringen hos konsumenten, så denne förbrukar på ett anpassat sätt.

Det går naturligtvis att ha hos båda. Gör man det kan producenten då försöka leverera konstant effekt. Och konsumenten försöka förbruka konstant effekt. Och med en sådan åtgärd bör då distributionsnätet kunna dimensioneras minimalt.

Och detta är välkända systemlösningar.

Bufferering hos konsumenten behöver inte i el-fallet vara nere på lägenhetsnivå. Utan kan ligga kanske på stadsdelsnivå. Med antagandet om att därifrån är det iaf tillräckligt dimensionerat.

Exakt hur en affärsmodell som ordnar detta skulle se ut tål väl att tänka på.

Redigerat:
D daVinci skrev:
Om man i ett system hamnar i att man inte riktigt kan/vill hantera volatilitet i flödena, så har man lösningen bufferering att tillgå. (Görs t ex i internet).

Med bufferering kan man då lägga det antingen hos producenten, så att denne så skickar på att anpassat sätt.
Eller så har man lagringen hos konsumenten, så denne förbrukar på ett anpassat sätt.

Det går naturligtvis att ha hos båda. Gör man det kan producenten då försöka leverera konstant effekt. Och konsumenten försöka förbruka konstant effekt. Och med en sådan åtgärd bör då distributionsnätet kunna dimensioneras minimalt.

Och detta är välkända systemlösningar.

Bufferering hos konsumenten behöver inte i el-fallet vara nere på lägenhetsnivå. Utan kan ligga kanske på stadsdelsnivå. Med antagandet om att därifrån är det iaf tillräckligt dimensionerat.

Exakt hur en affärsmodell som ordnar detta skulle se ut tål väl att tänka på.
Om det är lönsamt att lokalt buffra el så kommer marknaden att lösa det åt oss. Är det inte lönsamt och det görs ändå, då får vi betala för det. Det är verkligheten helt enkelt...

pacman42 pacman42 skrev:
Om det är lönsamt att lokalt buffra el så kommer marknaden att lösa det åt oss. Är det inte lönsamt och det görs ändå, då får vi betala för det. Det är verkligheten helt enkelt...
I en marknadsekonomi kommer marknaden göra det när det är lönsamt.

Men i Sverige bestäms det mycket av skatter, regleringar och vilken affärsmodell staten tvingar på oss.

S
D daVinci skrev:
I en marknadsekonomi kommer marknaden göra det när det är lönsamt.

Men i Sverige bestäms det mycket av skatter, regleringar och vilken affärsmodell staten tvingar på oss.
Du förordar privata TSO?
Ja Spanien kör ju så - fint track record där.... :)
(kunde inte låta bli)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.