466 480 läst · 11 920 svar
466k läst
11,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Skogsägare
· 20 050 inlägg
Det är ena sidan av myntet. Den andra är att någon annan måste avstå från samma energi. Och om den som får den till det lägre priset är mindre effektiv (vilket den lätt kan vara om det finns en stor prisskillnad) så blir resursutnyttjandet suboptimerat.S Snikholt skrev:
Skogsägare
· 20 050 inlägg
Effektiv på vad? Generera mer vinst? Som tar vägen var?Nötegårdsgubben skrev:
😐 det är när jag hör sånt som dina resonemang från boomers, som jag inser att det kommer ske en reset i framtiden. Av våra barnbarn.Nötegårdsgubben skrev:
Det där svaret var kasst 😂, & du har absolut inga belägg för vad du skriver/svarar.Nötegårdsgubben skrev:
Visa mig dina påståenden i fakta!
Sverige hade flest ingenjörer per capita, var kända ute i världen för sin kompetens, Ericsson, NMT och GSM mobiltelefoni, magsårsläkemedlet Losec, blåtand, lcd skärm, Saab, Volvo, stridsplanet Tunnan. Draken,Viggen.
Om du uppriktigt tycker att Sverige är "bättre" nu, så har du missat dem viktigaste kvalitéerna.
Jag bodde i just miljonprogrammet mellan typ 82- till 96.Mikael_L skrev:
Nej, miljonprogrammet syftade till att bota en enorm bostadsbrist och trångboddhet och eländig bostadsstandard.
Och det var verkligen inte "lägre klass" som flyttade när de nya bostadsområdena började växa fram, (och inom miljonprogrammet så blev ca 1/3 av bostäderna hyresrätter, 1/3 bostadsrätter och 1/3 egnahem).
Den stora ökningen av tillgängliga bostäder gav också möjligheten till att börja rusta upp storstädernas nästan slumlika bostadsområden då det nu började finnas anings "luft" i bostadsmarknaden, så ett hus/kvarter här och var kunde tömmas och få en rejäl rot-renovering, att utedassen på innegårdarna försvann osv.
Men vid programmet slut så hade vi för många bostäder i Sverige, och det började bli fint igen att bo inne i staden (när stadsdelarna hade börjat bli upprenoverade), så hyrorna i miljonprogrammets hyresområden blev låga och det fanns lediga lägenheter, så dit fick alla flytta som hade det aningens sämre ställt.
Och på den vägen är det.
Det var där, typ under 80 och 90-talet, som vi tillät segregationen ske.
Jag hade mycket låg inkomst då (under 10kkr per månad om jag minns rätt) men trots det var det inget problem att hyra en 4:rummare på 100 m2 med dubbla inglasade balkonger i Gårdsten göteborg ( muskotgatan 20) från bostadsbolaget...hyran var typ under 4000 med en gratis månad per år om jag kommer ihåg rätt.
Jättefin lägenhet med parkeringsplats under tak med egen låst grind.
Jag bodde i "ungdomslägenhet" 2003-2007 med rabatterad hyra.D Dilato skrev:Jag bodde i just miljonprogrammet mellan typ 82- till 96.
Jag hade mycket låg inkomst då (under 10kkr per månad om jag minns rätt) men trots det var det inget problem att hyra en 4:rummare på 100 m2 med dubbla inglasade balkonger i Gårdsten göteborg ( muskotgatan 20) från bostadsbolaget...hyran var typ under 4000 med en gratis månad per år om jag kommer ihåg rätt.
Jättefin lägenhet med parkeringsplats under tak med egen låst grind.
2000:- i rabatt första två åren och 1000:- sista två åren.
Hyresbolaget såg det som vinst att slippa renovera ytskikt. (Fast den var helt OK)
Bodde således i en fyra för 4000:- första två åren.
Sen 5000:- resterande två år innan jag sa upp lägenheten.
Det skulle aldrig inträffa idag men hur världsbilden utvecklats...
Nyanlända får nyproducerade lägenheter idag, just för ingen skattebetalare har råd med hyresnivån...
Dom sista lägenheterna jag byggde personligen företagsmässigt, kostade över 12,000:- i månaden av hyresbolaget när allt var slutfört.... + garage ska tilläggas. Hur står sig det idag?
Hur kunde bli på detta viset? 🤔🤔
Om inte skattebetalarna har råd med hyresnivån, varför ska då nyanlända ens kunna bo i samma lägenheter?
Redigerat:
Precis !Krilleman skrev:
Och jag är absolut inte det minsta rasist, fick 1977 en kille från Irak i min klass han var kanon!
Men släpper jag av min döttrar på MOS så är det 85% "nyanlända" icke skidåkande land som går runt & handlar i butikerna, jag har alltid reagerat på det.
Hur har dom råd med Iphone 15, när jag har Huawei´s pisslur för 720 kr?
Nybyggd lägenhet idag är få förunnat, Socialtjänsten bokar 50% av dom nybyggda lägenheterna runt där jag bor, men det gör inget bra samhälle för "framtiden", skattepengarna slukas i ett stort bottenlöst hål.
Något har gått fel 😉
Skogsägare
· 20 050 inlägg