A Anders_Nilsson skrev:
Frankrike har ju ett pris internt och ett pris för export och vi borde titta på den modellen.
Sverige har en enorm tro på "marknaden" (oavsett vilket bisarr form den tar sig) inga politiker är intresserade av att begränsa eller styra ekonomin.

Vad jag vet har sverige fortfarande inte gjort en seriös ansökan om att låta allmännyttan frångå "marknadsmässighet". De flesta andra länder har fått begärd sådana avsteg för sina bostadspolitiska modeller.
 
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
EU:s regler är ju direkt till för att plundra Sverige och Norge.
Gå med i MP eller V och kräv att partiet återgår till sin tidigare ståndpunkt.

Du lär inte lyckas bättre med att ändra detta genom att skriva här än att du börjar jobba partipolitiskt.
Visst kan du gå med L också, men då har du en ohyggligt värre uppförsbacke att få partiet att börja jobba för att begränsa EU/eller göra en swexit.
 
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Frankrike har ju ett pris internt och ett pris för export och vi borde titta på den modellen.
Polen har också något skumt för sig, t.ex. exporterar vi rätt ofta el dit fast de har lägre elpris den timmen.

Kan du inte rota lite i hur dessa två länder fungerar i detta?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Seriöst, vad har du för lösning? Antingen blir svenskarna rånade eller så får de frysa.

Enda lösningen om vi skall vara kvar i EU är att bygga 50-100 reaktorer. Eller så får vi hitta ett sätt att begränsa exporten.

EU:s regler är ju direkt till för att plundra Sverige och Norge.

En annan metod är ju att progressivt beskatta vinster inom produktion och överföring av el så att man kan införa ett konstant elprisstöd. Frankrike har ju ett pris internt och ett pris för export och vi borde titta på den modellen.

Vindkraft kommer ju drabbas av precis samma problem.
Ser du övrig export som plundring också? Om vi inte exporterade något skulle vi inte kunna importera. Det skulle inte funka särskilt bra.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ser du övrig export som plundring också? Om vi inte exporterade något skulle vi inte kunna importera. Det skulle inte funka särskilt bra.
Vilken jämförelse. Fem tummar ner, även för att komma från dig. Jag håller inte med OP, men kom igen.
 
M Mulvaden skrev:
Vilken jämförelse. Fem tummar ner, även för att komma från dig. Jag håller inte med OP, men kom igen.
Jag undrar också lik Daniel. Motivera istf 5 tummar ned utan nån övrig argumentation
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ser du övrig export som plundring också? Om vi inte exporterade något skulle vi inte kunna importera. Det skulle inte funka särskilt bra.
Normalt exporterar man när man har ett överskott. Vi har inget överskott och befolkningen lider under prisnivån men ändå skall vi exportera. Problemet med EU:s regler är att de inte tar hänsyn till det lokala behovet utan kräver att priset skall vara samma över hela Europa.

Eftersom vissa nationer tar emot jordbruksstöd anser jag att Sverige skall få elprisstöd från EU.
 
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Ja, vattenkraften är ett fantastiskt batteri både på årsbasis och för snabbare reglering.
Dessutom är det gratis att använda vattenbatteriet. I liten skala fungerar det ju utmärkt, men skalar det uppåt hur långt som helst?
Själv tvivlar jag på att vattenkraften skalar upp till att kunna bli reglerkraft för hela Europas energibehov, när fossilt ska bort.
Jag tror inte att "vi" kommer klara biffen med endast sol/vind och vatten, (Sorry Ted).

Men jag har haft fel förr, så osvuret är väl bäst.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Normalt exporterar man när man har ett överskott. Vi har inget överskott och befolkningen lider under prisnivån men ändå skall vi exportera. Problemet med EU:s regler är att de inte tar hänsyn till det lokala behovet utan kräver att priset skall vara samma över hela Europa.

Eftersom vissa nationer tar emot jordbruksstöd anser jag att Sverige skall få elprisstöd från EU.
Vi exporterar alltid överskottet, aldrig något annat!
Annars får du berätta vilka som fick mörkt här i landet, för att trygga exporten!

Och vet du, det är precis likadant med t.ex. virke, papper och stål, andra sakar som vi exporterar, och alltid har ett överskott av.
Går virkespriset i Europa upp till det dubbla, så kommer det blir det dubbla även här i Sverige, det behövs inget Nordpool, utan det är en naturlig följd av fri handel och billiga transporter.

Sverige tar också emot jordbruksstöd.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Normalt exporterar man när det lönar sig att exportera. Varför skulle vi få elstöd från EU när vi har ett av Europas lägsta elpriser?

Har vi haft brist på el?
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men även om jag inte gillar sättet att prata om subventioner är vi rörande överens om att det här är helt ohållbart.
[bild]

Jag ser det bara inte som ett subventionsproblem.
Det där är väl hela Världen?
Jag tänker att det är Kinas tillväxtresa mot den ekonomiska stormakt med en dryg miljarder människor de har blivit idag, som är mest synlig i den här grafen.
Sen har vi kvar en del andra Asiatiska länder och de flesta Afrikanska länder, som också vill göra samma resa i termer av ekonomisk tillväxt.
Det ser tyvärr rätt mörkt ut !!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är väl hela Världen?
Ja, Sverige är inte alls så illa ens med fordonsflottan inräknad.

Men det är en ödmjukande bild som i mina ögon visar att diskussionen kärnkraft eller vindkraft är en ankdammsfråga.

Ska vi globalt kunna ersätta fossilkraften krävs massiva förändringar. Att då bara satsa på rätt häst kommer vara omöjligt – det behövs ett gott investeringsklimat där många vägar framåt kan testas.

Tyvärr tror jag motsatsen kommer ske. Mer restriktioner kring allt. Mer statligt pekande med hela handen om vad som är rätt väg att gå.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Det var det lägsta priset i Sverige som helhet på 15 år, om man räknar varje elområde som ekvivalent. Priset var nämligen lågt i SE1 och SE2. I SE3 och SE4 finns det ett annat år som hade lägre pris, nämligen 2015. Dvs när man la ner kärnkraftverken. Vad var speciellt då? Jo, det var bra vattenår. Vattenkraftproduktionen var skyhög.

Så varför var priset lågt i SE1 och SE2? Jo, 2020 var ett exceptionellt vind- och vattenår. Sverige producerade mer vindkraftel under 2020 än 2021, trots att det installerades flera gigawatt ny kapacitet. 2020 var också ett bra år för vattenkraften, där tillrinningen var ca 10 TWh större än normalt på årsbasis, och tillrinningen var hög redan tidigt på året. (Se. t.ex. jämförelsestaplarna här.) Varför ger det här lågt pris? För att hög tillgång och låg efterfrågan i elområden med begränsad exportkapacitet ger lågt pris.

Vilka andra hade också mycket vatten i magasinen? Jo, norrmännen. (Lägg till år 2020 och beundra deras all time high någonsin i magasinsfyllnad.) Detta ledde förstås till sköna möjligheter att importera billig el från Norge till Sverige för vidare export söderut. Hög tillgång och låg efterfrågan i elområden med begränsad exportkapacitet ger lågt pris.

Sen borrade norrmännen ett par hål i sin ända av ekan, samtidigt som man inte längre hade magiska lottovinster i form av regn och vind. Eftersom det går att exportera mer, så går förstås exporten upp totalt sett. Helt plötsligt har inte södra Norge så låga priser längre, utan blir mer kopplade till UK och kontinenten. Däremot har fortfarande NO3 och framför allt NO4 fortfarande låga priser. Varför? För att hög tillgång och låg efterfrågan med begränsad exportkapacitet ger lågt pris.
Du får det att låta som att det det låga priset 2020 var ett Svenskt fenomen, ...berodde på vår vattenkraft.
Men det rekordlåga priset gällde i hela Europa, även nere i Italien, tänk att Sverige lade ner en reaktor och sen hade vi ändå energi nog till att sänka priset i HELA Europa, ett helt år.

Eller kan det möjligen vara så att vårt elpris helt enkelt i praktiken sätts i Europa, utom i vissa få undantagsfall? Ungefär som med alla andra varor som vi handlar med, tomater, malm bildäck.
Gaspriset på dutch TTF var också historiskt lågt.

Poängen är väl att en reaktor på 800MW uppe i Sverige inte påverkar marknadsläget i Europa så mycket som vissa vill lura oss att tro.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Poängen är väl att en reaktor på 800MW uppe i Sverige inte påverkar marknadsläget i Europa så mycket som vissa vill lura oss att tro.
Nja, det är din poäng. En lika sann position är att en sådan reaktor genom de överföringsbegränsningar som finns påverkar de sydsvenska priserna signifikant om de kontinentala priserna skenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.