Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Nej då, ber så hemskt mycket om ursäkt att jag missade dessa 6%. Det var en av de detaljer jag skulle lyfta fram men råkade tydligen försvinna i editeringen av inlägget.

Vi har nog båda två cherry-pickat ur den rapporten tidigare. Den är väldigt användbar till att visa eller avisa vad som hels om man bara tar någon liten detalj ur den.
Exakt, den är väldigt bra att cherry-picka ur.
Ibland har jag faktiskt funderat på ifall den skrivits i något speciellt syfte, särskilt som de själva lite gömt undan den lägsta prisdifferensen, ty de har också skapat click-bait-rubriker i själva rapporten.

Men ett annat problem är att som ingångsdata har det valts historiska priser på kol och naturgas, så den situation som folk är förbannade på, under 2021 och 2022, är inte alls modellerad.
Låt mig säga att jag tror att ifall de gjorde om jobbet med faktiska data från topparna av naturgaspriser så tror jag att prisdifferensen pga nedlagda ringhalsreaktorer bara skulle vara max 1 %.
(Och fortfarande kräva nätförstärkningar (som inte alltså finns idag) för att bli synliga).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är ledsen jag inte hunnit svara, ville gärna svara lite bättre men inte haft tid att sammanställa, tveksamt om jag kommer hinna innan detta runnit förbi i tråden :(

Som en dålig ersättning kanske denna kan vara av intresse, en metatracker för fossilsubventioner, de beskriver både metod och datakällor väldigt enkelt och transparent på sin sida.

[länk]
Ingen fara, jag har ingen brådska och de flesta andra blir nog gladare ju färre inlägg om detta vi skriver.

Jag tittade in på den där sidan men förstod ärligt talat ingenting, så får nog lägga lite mer tid. Jag brukar alltid börja med att titta bara på Sverige i sådana här datasamlingar för att se hur mycket utslag det blir på min ryggradsmässiga bullshit-mätare. Ganska mycket blev svaret.

Såhär säger den alltså om fossilsubventioner i Sverige. Alla former, alla sorter:
Stapeldiagram visar Sveriges fossila bränsleanvändning i dollar från 2010 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I förhållande till vad!?!? skriker bullshit-mätaren. Vad är subventionensgraden jämfört med icke-fossilkraft, och ekonomin i stort? Jag fattar ingenting och förevisas inget som hjälper mig ett dyft. Jag hoppas att jag hade otur och att en noggrannare läsning av sajten tvättar bort propagandakänslan.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingen fara, jag har ingen brådska och de flesta andra blir nog gladare ju färre inlägg om detta vi skriver.

Jag tittade in på den där sidan men förstod ärligt talat ingenting, så får nog lägga lite mer tid. Jag brukar alltid börja med att titta bara på Sverige i sådana här datasamlingar för att se hur mycket utslag det blir på min ryggradsmässiga bullshit-mätare. Ganska mycket blev svaret.

Såhär säger den alltså om fossilsubventioner i Sverige. Alla former, alla sorter:
[bild]

I förhållande till vad!?!? skriker bullshit-mätaren. Vad är subventionensgraden jämfört med icke-fossilkraft, och ekonomin i stort? Jag fattar ingenting och förevisas inget som hjälper mig ett dyft. Jag hoppas att jag hade otur och att en noggrannare läsning av sajten tvättar bort propagandakänslan.
Jag laddade ner rådatan, kikade bara snabbt, och den är kategoriserad med länkar till vilken rapport den kommer ifrån, misstänker att man då får kika i respektive sådan.

Men i stort redogör de ju för att de tittar på subventioner som något som favoriserar ett energislag över ett annat, så bara detta förhållande, vilket jag håller med om är så man får titta.

Helt ointressant jämföra med matmoms osv.

Jag ser det som positivt att Biden har uppmärksammat detta och ska börja skära i de amerikanska subventionerna, mycket skrivet om detta men här en artikel: https://www.theenergymix.com/2023/0...but-oil-and-gas-still-lining-up-for-billions/
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur menar du då? Jag tänker på att under 2021 och 2022 hade vi en fantastisk tillgång till el i Sverige, den bästa någonsin under hela mänsklighetens historia faktiskt.
Och efterfrågan var rekordlåg, lägre än på många år bakåt.
Förklara det med tillgång/efterfrågan-modeller du.
Nordpol kan inte ha fel. 😀

Mikael_L Mikael_L skrev:
(edit: det är ju naturligtvis så att det finns ytterligare faktorer som bestämmer priset, produktionskostnad är en sådan, ingen producerar något med förlust)
Jo, man kan producera el med förlust för att kunna producera mer senare. Att det blir så beror på att det tar tid att ändra produktionen.
Det är därför elpriserna kan bli negativa. Hade man kunnat stänga av produktionen hade vi inte haft negativt elpris ibland.

Sen har väl inte extremtopparna någon större påverkan på snittpriset över tid, varken + eller -.

Jag drömmer om någon typ elfond där olika produktionsbolag kan kosta olika mycket beroende på tillverkningskostnaden. Sen summerar man och delar med produktionsvolymen för att få priset mot kund.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är den riktiga knäckfrågan. Men vad ser du själv komma?
Det finns ju reservdelar till F3 och O3. De är uppgraderade och fullt moderna med säkerhetskrav etc.
Kunskap finns, ritningar finns, konstruktionen är väl beprövad. Det är bara de erfarna byggjobbarna som saknas.
Största problemet är att de inte skulle vara lönsamma och vi inte säker vet när de behövs.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet ärligt talat inte. Men för 30 år sedan kunde jag meddela att vindkraft var en kul grej förvisso, men det kunde aldrig bli något som gav något vettigt bidrag, ty t.o.m fysiken säger detta, t.ex. är luftens densitet för låg. Jag blev rätt förvånad när jag för några år sedan insåg hur det var då, och nu är det ju dessutom ännu mera.
Likaså kunde jag inte alls förutse elbilar, för bara 5-7 år sedan, typ, så trodde jag fortfarande inte att de skulle kunna bli ett realistiskt alternativ på än flera decennier.
Jag är också förvånad.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Potentialen i människan och innovation slår mig ibland med häpnad, så jag försöker tänka att det kanske löser sig på något vis, som det hela tiden har gjort under mänsklighetens gång.
Nja, snarare är det så att utveckling som tar fart fortsätter i samma riktning.
Jag hoppas på ”outslitliga” batterier som överlever bilen. Kan bli användbara inte bara som reservdelar. Det finns lovande batterikemier på gång.
Annars blir kanske svenska småstäder och landsbygd som Cuba fast med gamla volvobilar för de som inte har råd med elbilar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du inte hela tiden skulle hålla på och svara på något annat, eller byta fokus, så skulle jag slippa krångla med så här jobbiga citeringar.

Du kunde ju helt enkelt bara svarat på vilket beslut som ledde till dina högre elpriser.


Eller det kanske du gjorde, bara broderade ut det lite extra.
Att det var nedläggningen av R2 och R1.

Men har du inte läst tråden?
När R2 lades ner så fick Sverige de lägsta elpriserna på över 15 år, hela året.
Det var ju alltså väldigt lyckat !!!

Det dumma var att lägga ner R1, utan vi skulle lagt ner R2 en gång till.

Sen har vi ju konstaterat att Sveriges elproduktion var bättre än någonsin tidigare, producerat mer, exporterat mer, aldrig importerat så få timmar under året osv.

Själv är jag väldigt negativ till att två fungerande reaktorer stängdes ner, R2 hade iofs en skada i bottenplåten, som jag inte vet tillräckligt om, men R1 var i prima skick!
Men detta betyder ju inte att jag måste måla allt helt svart eller vitt, när vi ändå fick mer elproduktion så var det väl inte helt katastrofalt. Men jag tycker ändå att det var dumt, vi vaskade rätt stora värden, samt att det var en otjänst mot klimatet.
Men hade det påverkat elpriset.
NEJ, faktiskt inte ...
Att elproduktionen ökade berodde på att MP genom att lägga ner reaktorerna fick upp priset en aning så att den nyetablerade vindkraften kunde konkurrera med den redan avbetalda kärnkraften. Detta var hela idén med att lägga ner R1 och R2.

Till priset av minskade marginaler i systemet vilket manifesterade sig i exploderande elprishöjningar gen gånga vintern. Som bekant leder marginalprissättning i kombination med små marginaler lätt till prisexplosion.

Varför fick vi tå en prisexplosion? Tja, det var en bomb som bara väntade på en tändsticka, i det här fallet Putins angreppskrig mot Ukraina. Samtidigt som fransmännen hade lite problem med kärnkraften och hälften stod stilla och tyskarna i sant tyskt vansinne skulle lägga ner all kärnkraft.

Det som räddade oss var den relativt milda vintern.

Det går naturligtvis att hävda att det var Putin som orsakade priserna men det är som att säga om du kör utan bilbälte och krockar i 50 km/h och blir skadad så var det krockens fel. Nej, det var ditt dåliga omdömes fel.

Som jag skrivit måste vi med nuvarande idioti mätta exportledningarna och då hjälper det inte med att lägga ner kraftproduktion, vi måste öka den och en del i detta är som jag skrivit en massiv satsning på kärnreaktorer. Eller hävdar du att det gör att bygga ut vindkraften så mycket att vi all5id kan mätta exportledningarna?

En annan lösning är att värma husen med stenkol eftersom Tyskland gör så. Enormt mycket elkraft frigörs om vi löser värmedrivande. Men man vill ju absolut sabotera detta för att tvinga in alla i små överprisets lägenheter som skall värmas med fjärrvärme.

Sedan borde vi undersöka varför Frankrike har specialregler eftersom de kan hålla ett pris för export och ett annat internt. En lösning vore ju att bygga reaktorer i hela Skåne för att sälja till kontinenten och så begränsa överföringen från övriga Sverige.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Att elproduktionen ökade berodde på att MP genom att lägga ner reaktorerna fick upp priset en aning så att den nyetablerade vindkraften kunde konkurrera med den redan avbetalda kärnkraften
“Att elproduktionen ökade berodde på att MP genom att lägga ner reaktorerna fick upp priset en aning så att den nyetablerade vindkraften kunde konkurrera med den redan avbetalda kärnkraften”

Gick elpriset upp efter nedläggningarna?
Kan du verifiera det?
 
D
A Anders_Nilsson skrev:
Som jag skrivit måste vi med nuvarande idioti mätta exportledningarna och då hjälper det inte med att lägga ner kraftproduktion, vi måste öka den och en del i detta är som jag skrivit en massiv satsning på kärnreaktorer. Eller hävdar du att det gör att bygga ut vindkraften så mycket att vi all5id kan mätta exportledningarna?
Hur tänker du att detta ska gå till, exportkapaciteten kommer öka i samma takt som det skulle byggas nya verk, det går snabbare med nya kablar så de kan vänta lite och låta varje verk börja byggas för att minska risken?

Hur många verk beräknar du att vi behöver hålla här för att mätta alla länder runt omkring?
 
Z Zodde skrev:
“Att elproduktionen ökade berodde på att MP genom att lägga ner reaktorerna fick upp priset en aning så att den nyetablerade vindkraften kunde konkurrera med den redan avbetalda kärnkraften”

Gick elpriset upp efter nedläggningarna?
Kan du verifiera det?
Och observera att nedanstående var förra vintern, inte den nyss gångna.
https://sverigesradio.se/artikel/slutsatsen-ringhals-stangning-drog-upp-vinterns-elpris-rejalt
Ok, Halland är inte Sverige men tänk dig effekten med en 1000MW reaktor i varje län. Sedan om man inte gillar Energiforskaren så får det väl vara så. Men SR kan knappast beskyllas för att ligga i samma klass som Fria Tider.
 
A Anders_Nilsson skrev:
A Anders_Nilsson skrev:
Och observera att nedanstående var förra vintern, inte den nyss gångna.
[länk]
Ok, Halland är inte Sverige men tänk dig effekten med en 1000MW reaktor i varje län. Sedan om man inte gillar Energiforskaren så får det väl vara så. Men SR kan knappast beskyllas för att ligga i samma klass som Fria Tider.
En prissimulering med en mängd osäkra inputs kan knappast kallas för sanning. Att SR refererar till en analys gör den inte mer sann

Nedläggningarna vi hade INNAN oroligheterna startade visar snarare tvärtom n
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men har du inte läst tråden?
När R2 lades ner så fick Sverige de lägsta elpriserna på över 15 år, hela året.
Det var ju alltså väldigt lyckat !!!

Det dumma var att lägga ner R1, utan vi skulle lagt ner R2 en gång till.
Det här resonemanget är som att bli arbetslös och vinna på lotto samtidigt, och sedan säga "om jag bara kunde bli arbetslös dubbelt upp så skulle jag bli jätterik!"

Några detaljer:

Det var det lägsta priset i Sverige som helhet på 15 år, om man räknar varje elområde som ekvivalent. Priset var nämligen lågt i SE1 och SE2. I SE3 och SE4 finns det ett annat år som hade lägre pris, nämligen 2015. Dvs när man la ner kärnkraftverken. Vad var speciellt då? Jo, det var bra vattenår. Vattenkraftproduktionen var skyhög.

Så varför var priset lågt i SE1 och SE2? Jo, 2020 var ett exceptionellt vind- och vattenår. Sverige producerade mer vindkraftel under 2020 än 2021, trots att det installerades flera gigawatt ny kapacitet. 2020 var också ett bra år för vattenkraften, där tillrinningen var ca 10 TWh större än normalt på årsbasis, och tillrinningen var hög redan tidigt på året. (Se. t.ex. jämförelsestaplarna här.) Varför ger det här lågt pris? För att hög tillgång och låg efterfrågan i elområden med begränsad exportkapacitet ger lågt pris.

Vilka andra hade också mycket vatten i magasinen? Jo, norrmännen. (Lägg till år 2020 och beundra deras all time high någonsin i magasinsfyllnad.) Detta ledde förstås till sköna möjligheter att importera billig el från Norge till Sverige för vidare export söderut. Hög tillgång och låg efterfrågan i elområden med begränsad exportkapacitet ger lågt pris.

Sen borrade norrmännen ett par hål i sin ända av ekan, samtidigt som man inte längre hade magiska lottovinster i form av regn och vind. Eftersom det går att exportera mer, så går förstås exporten upp totalt sett. Helt plötsligt har inte södra Norge så låga priser längre, utan blir mer kopplade till UK och kontinenten. Däremot har fortfarande NO3 och framför allt NO4 fortfarande låga priser. Varför? För att hög tillgång och låg efterfrågan med begränsad exportkapacitet ger lågt pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur tänker du att detta ska gå till, exportkapaciteten kommer öka i samma takt som det skulle byggas nya verk, det går snabbare med nya kablar så de kan vänta lite och låta varje verk börja byggas för att minska risken?

Hur många verk beräknar du att vi behöver hålla här för att mätta alla länder runt omkring?
Det beror på hur stor andel av tiden man vill mätta ledningarna. För ett ändå ganska vanligt fall - vindkraften producerar 10% av installerad kapacitet - behöver du rimligen 10 GW ny installerad kapacitet för varje GW installerad exportkabel. Ingen privat ägare kommer rimligen bygga nya vindkraftverk i ett sådant läge, speciellt inte nu när räntorna gått upp globalt.
 
C
W witten skrev:
Det är bra men det är så begränsad mängd att det inte räcker till alla bilar. Använd det i långdistansflyg istället.
Långdistansflyg på biogas??
Vet att det finns de som fantiserar om detta, men jag skulle inte hålla andan om man säger så...
 
D djac skrev:
Men i stort redogör de ju för att de tittar på subventioner som något som favoriserar ett energislag över ett annat
Nej, det är inte vad de säger. De säger att de utgår från en defintion där "[a] fossil-fuel subsidy is a government intervention that provides a benefit or preference for fossil-fuel production or consumption relative to alternatives."

Inget säger att alternativen bara skulle vara andra energislag, utan det är som vi pratat om så många gånger förr marknaden i stort. Så enligt deras definition ingår exempelvis alla avgasbilars reseavdrag, vilka som sagt är snedvridande mot marknaden i sig, som att gå och klippa sig för pengarna, men inte mot att köra en elbil istället, då ju den får samma subvention.

Tittar vi exempelvis på elsubventionerna till hushåll och företag pga. energikrisen så skriver exempelvis OECD att "[o]ur analysis shows that, over the last year, many new government measures were implemented that limited the passing on of high international fossil fuel prices to consumers."

I just Sverige är dessa subventioner främst av ickefossil el, då det är sådan vi har, men oavsett vilket är det som sagt en subvention jämfört med marknaden i sin helhet, inte inom energisystemet.

Så, föga oväntat, en propagandasajt som egentligen inte säger någonting om man inte menar att varje skattelättnad eller subvention inom energisektorn alltid med klinisk precision ska exkludera dem som nyttjar fossila bränslen.
 
Men även om jag inte gillar sättet att prata om subventioner är vi rörande överens om att det här är helt ohållbart.
Stapeldiagram visar olika energikällor över tid; fossila dominerar, övriga är mindre. Data från 1965 till strax före 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ser det bara inte som ett subventionsproblem.
 
  • Gilla
  • Ledsen
harka och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur tänker du att detta ska gå till, exportkapaciteten kommer öka i samma takt som det skulle byggas nya verk, det går snabbare med nya kablar så de kan vänta lite och låta varje verk börja byggas för att minska risken?

Hur många verk beräknar du att vi behöver hålla här för att mätta alla länder runt omkring?
Seriöst, vad har du för lösning? Antingen blir svenskarna rånade eller så får de frysa.

Enda lösningen om vi skall vara kvar i EU är att bygga 50-100 reaktorer. Eller så får vi hitta ett sätt att begränsa exporten.

EU:s regler är ju direkt till för att plundra Sverige och Norge.

En annan metod är ju att progressivt beskatta vinster inom produktion och överföring av el så att man kan införa ett konstant elprisstöd. Frankrike har ju ett pris internt och ett pris för export och vi borde titta på den modellen.

Vindkraft kommer ju drabbas av precis samma problem.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.