Desto sämre svk gör sitt jobb i kombination med politiskt beslutad stor intermittent elproduktion och nedstängning av baskraft, desto mer flaskhalsar och slutkunderna ska betala mer. Är detta logiskt? Tyskland och Finland har tänkt på sitt land och inte infört några delområden då det skadar elintensiv produktion och skadar sammanhållningen i landet mellan norr och söder. De prioriterar sitt land, svenska politiker prioriterar grannländer då de naturligtvis vill mjölka Sverige på elkraft.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har du någon susning om vad det handlar om?

D Daniel 109 skrev:
Tråden handlar om flera elområden i Sverige pga flaskhalsar i elnätet, jag jämförde med länder som sätter landsintesset först och främst och grundorsakerna till Sveriges flaskhalsar i elöverföringen. Dålig synk mellan politiska beslut på produktion och svk tid för att utveckla nätöverföringen.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Så brister i elöverföring så straffar man kunderna med effekttariffer och vilt svängande elpriser om det blåser eller inte.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag håller inte med om just någon av dina slutsatser

N
D Daniel 109 skrev:
Vad i det han skriver är felaktigt?

PFO PFO skrev:
En bra saklig artikel om energiflöden och vindkraft:
[länk]
Saklig? Det håller jag inte med om.

P
A anderols skrev:
Jepp. men av någon anledning vill dom som bygger kärnkraft ha statliga garantier lång tid frammåt. Märkligt om det är den bästa energiformen...:-/
Kärnkraft har extra höga krav på sig jämfört med andra elproduktionsformer. Samma höga krav kanske borde ställas på annat än kärnkraft?

Statliga garantier är också ett sätt att binda upp staten så att den inte hittar på att kärnkraft ska läggas ner igen.

P
O Ossian K Olsson skrev:
Måste ju vara perfekt då kärnkraftverk är det renaste och mest ofarliga vi kan bygga tydligen. Med dagens regering kan man ha ett sånt på plats inom 5-10 arbetsdagar!
Jag tror att det bor för många miljöpartister i Stockholm för att din plan ska vara realistisk.

P
F Funker skrev:
Vilka partikamrater tänker du på?
Det bör väl vara CDU/CSU som är partikamrater med KD.

P pmd skrev:
Det bör väl vara CDU/CSU som är partikamrater med KD.
Bara till namnet. I övrigt vill jag påstå att de inte har särskilt mycket gemensamt.

KD har ju styrt om och försöker distansera sig från sitt ursprung. De har ju flera gånger hänvisat till de tyska kristdemokratiska rötterna än sina egna. KD har förändrats mycket under Ebba.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Inrätta SE5 där vi placerar alla exportkablar.

Men framförallt borde na..tyskarna tvingas till elområden precis som vi blev.
Helt rätt, håller med till. EU reglerna som jag förstått det är att om man producerar energi så har man rätt att förfoga över 30% av det man själv producerar, resten 70% (skulle kunnat vara SE5) måste man enligt EU lag sälja till den öppna EU-marknaden. Om Sveriges totala elförbrukning ryms inom de lagstadgade 30% jag nyss beskrivit (SE1-4) hade vi haft en helt annan ekonomisk frihet och självbestämmanderätt. Men nu har de korkade MP m.fl stängt ned våra fina miljövänliga non carbon kraftverk, med dem i drift hade vi varit närmare dessa nyss beskrivna 30% och vi hade kunnat säkra arbetstillfällen, skattepengar och möjligheter till att ställa om från carbon till non carbon fordon på ett helt annat sätt än vi kan idag.
Det är alltid bra att kolla runt lite och vara öppen för nya förslag (MP) innan man själv tar korkade beslut som helt förstör Sverige och våra möjligheter till positiv utveckling.

• Gilla
AnneKerstin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.