4 682 läst · 27 svar
5k läst
27 svar
Sveriges Arkitekter kritiska till politiker som lägger sig i arkitektur
Sen också värt att tillägga är ju att politiken styr kvalitén av det nyproducerade.
Vad definieras som en "låda"?
Alla hus är mer eller mindre en låda som vi sedan bor i, bara att husen inte har de traditionella knutarna eller takutsprången så är det fult? Smaken är som baken skulle jag säga. Men absolut, vi kan bygga traditionella faluröda hus med riktiga knutar och rejäla takutsprång. Eller varför inte gå tillbaka till stuckaturer och kristallkronor där vi har över 3 meter i takhöjd! Skulle ni bli nöjda då?
Länkar ett bra exempel på vad politiken gör för att försämra vår livsstil, kanske ett extremt exempel men hoppas att du fattar då.
Hur kan privatvillor knytas till detta argument?KnockOnWood skrev:
Alla hus är mer eller mindre en låda som vi sedan bor i, bara att husen inte har de traditionella knutarna eller takutsprången så är det fult? Smaken är som baken skulle jag säga. Men absolut, vi kan bygga traditionella faluröda hus med riktiga knutar och rejäla takutsprång. Eller varför inte gå tillbaka till stuckaturer och kristallkronor där vi har över 3 meter i takhöjd! Skulle ni bli nöjda då?
Länkar ett bra exempel på vad politiken gör för att försämra vår livsstil, kanske ett extremt exempel men hoppas att du fattar då.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
På vilket sätt styr politiken kvaliteten på det som byggs i Sverige?M Marcusskold skrev:Sen också värt att tillägga är ju att politiken styr kvalitén av det nyproducerade.
Hur kan privatvillor knytas till detta argument?
[media]
Det finns ett i grunden bra regelverk som ställer krav på miniminivå på hur byggandet får vara. Sen får du bygga hur mycket bättre du vill.
Sen kan regelverket ändras över tid, men den detaljstyr inte den enskilda byggnaden.
Sen kan detaljplaner vara olika bra och styra utseendet på byggnaderna, men de kan aldrig göra kvaliteten på huset sämre.
Att en bygghere blir "snål" efter vunnen markanvisning är ju att hålla i pengar efter den satta budgeten. Det är ju framförallt kommunen somR Robert-san01 skrev:
Att sänka kraven på kvalité och bostadsstorlek kan man möjliggöra en billigare och mer ekonomisk gestaltning i bekostnad för just resultatet. Att ett bygge ska bli lönsamt för entreprenören är viktigt för att de ska acceptera jobben, vem jobbar gratis?A Autodidak1 skrev:På vilket sätt styr politiken kvaliteten på det som byggs i Sverige?
Det finns ett i grunden bra regelverk som ställer krav på miniminivå på hur byggandet får vara. Sen får du bygga hur mycket bättre du vill.
Sen kan regelverket ändras över tid, men den detaljstyr inte den enskilda byggnaden.
Sen kan detaljplaner vara olika bra och styra utseendet på byggnaderna, men de kan aldrig göra kvaliteten på huset sämre.
Det vi gör i dagens samhälle kan efterlikna miljonprogrammet som tog plats under 60-70 talet.
"Det finns ett i grunden bra regelverk som ställer krav på miniminivå på hur byggandet får vara. Sen får du bygga hur mycket bättre du vill."
Att höja standarden för hyresrätter (vilket är det som efterfrågas mest) Skulle innebära en betydligt högre månadskostnad för den som sedan kommer bo där, vilket i sin tur innebär att bostäder kommer stå tomma p.g.a. den dyra hyran. Förvaltaren kommer inte tjäna mer pengar för att de höjer standarden... Det som byggs mycket av nu är prefabricerade betonghus som är i sig helt okej (men tråkiga). Men politiken ställer högre krav på att man ska få in mer på mindre ytor för att tjäna pengar på varje kvadratcentimeter i respektive lägenhet. Exempelvis så bygger man 2RoK lägenheter på ca 40 kvm och 4RoK på ca 70-80 kvm. Resultatet av detta i sin tur leder till att arkitekterna måste dra upp antalet plan och "kopiera lådorna uppåt" till flera lika plan för att projektet ens ska bli lönsamt eller genomfört i slutändan.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Tja, kan du inte se skillnad på en "låda" och ett traditionellt hus så är det väl lugnt, eller hur?M Marcusskold skrev:
Men varför inför du begreppet "fult"? Vem har använt det, utom du själv?
Är det något som ligger undermedvetet hos dig, och vaknar upp och stiger till ytan när du ser vissa hus?
Du verkar kritisk till den moderna arkitekturen så därför undrar jag om du tycker att den är just ful för att det är en såkallad "låda"? Alla tycker olika och jag är helt okej med det. Jag gillar alla olika stilar och har ingen direkt favorit. Sen att du verkar vara en trångsynt man. Det känns inte som att du har mycket att komma med när det gäller just gestaltning och arkitektur. lite "nej denna byggnad är för modern för mig, såhär gjorde man inte på min tid!"KnockOnWood skrev:
Du saknar erfarenhet av dessa frågor.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Det är väl positivt att folket, genom sina valda företrädare, får säga vad man vill få för stadsmiljö?
Eller är de (enligt LAS på om de vill livstids anställda) personerna på stadsbyggnadskontoret som ska få säga sitt? I artikeln verkar man ju dessutom inte bara tycka av egen smak utan politikerna har gjort en direkt undersökning av vad folk vill ha. Arkitektur är ju som bekant något som påverkar ALLA som ser husen. Det går inte att jämföra med tekniska frågor som huruvida man ska ha 300 eller 400mm isolering, om man ska ha elvärme eller bergvärme. Lite som en sång i melodifestivalen, den kan vara hur musikaliskt avancerad som helst, sångaren sjunga över 4 oktaver, dansarna kan utföra det absolut mest krävande nummer de någonsin kommer göra men är det inget som vi kreti och pleti uppskattar så går man inte ens till final.
Eller är de (enligt LAS på om de vill livstids anställda) personerna på stadsbyggnadskontoret som ska få säga sitt? I artikeln verkar man ju dessutom inte bara tycka av egen smak utan politikerna har gjort en direkt undersökning av vad folk vill ha. Arkitektur är ju som bekant något som påverkar ALLA som ser husen. Det går inte att jämföra med tekniska frågor som huruvida man ska ha 300 eller 400mm isolering, om man ska ha elvärme eller bergvärme. Lite som en sång i melodifestivalen, den kan vara hur musikaliskt avancerad som helst, sångaren sjunga över 4 oktaver, dansarna kan utföra det absolut mest krävande nummer de någonsin kommer göra men är det inget som vi kreti och pleti uppskattar så går man inte ens till final.
Ha!KnockOnWood skrev:
Jo jag bor i lägenhet för tillfället.
Jobbar som byggingenjör på en arkitektbyrå sen 3 år tillbaka
Har varit med och ritat närmare 1000 lägenheter i större delen av Sverige, några villaprojekt i olika stilar, skolor, förskolor, industrier m.m.
Varför skulle ett enstaka husprojekt gör mig till expert? Jag talar från erfarenhet där jag har jobbat med arkitekter, ingenjörer kommunpolitiker, entreprenörer osv.
Vill du ha ett CV också när vi ändå håller på min gode man?
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Tja, en lägenhet säger ju inte så mycket om själva husets utformningM Marcusskold skrev:
Men det var intressant att läsa artikeln
https://mitti.se/nyheter/fyrklovern-arkitekter-kritiserar/?omrade=upplandsvasby
Det påminner lite om vad som står i detaljplanen i området där jag bor:
Allvetare
· Östergötland
· 4 260 inlägg
Precis. Så är det att leva i en demokrati.R Robert-san01 skrev:
Väldigt förenklat;
Majoriteten ( i princip i alla fall) bestämmer vilka som ska styra och ställa. Om majoriteten sedan vill att vald person/parti ska lyssna på sakkunniga såsom Arkitekter/civilingenjörer/stadsplanerare e.d. så lär de nog göra det. Men tycker majoriteten inte det så lär det inte heller hända.
Intelligensen/kunskapen i en demokrati är inte bättre än summan av genomsnittet i majoriteten.
Och nej, ingen har påstått att det är ett perfekt system...
Renoverare
· Stockholm
· 18 593 inlägg
Fler arkitekter borde bygga i klassisk stil, skriver detta samtidigt som jag tittar ut över de staplade flyttkartongerna som utgör norra tornen
Självbyggare
· Stockholm
· 9 921 inlägg
Liknande trådar
-
Sveriges bästa och sämsta kommuner att bo i 2024 - topplistor
Artikelkommentarer -
Här är Sveriges dyraste gator landet runt
Artikelkommentarer -
Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder
Artikelkommentarer -
Vilken kommun vinner Sveriges Arkitekters planpris?
Artikelkommentarer -
Sveriges Arkitekter kritiska mot förslag på förenklade byggregler
Artikelkommentarer