Mikael_L
  • Gilla
  • Wow
djac och 2 till
  • Laddar…
Är orolig att överdosera. Finns det en stödgrupp om man inte mäktar med intrycken? Vill minst hålla till avsnittet om tankstreck men tänker att de bör avnjutas i ordning.
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte riktigt svenska språket, men lokala utryck för underliga personer, som beter sig konstigt, ovårdade mm, som används vad jag vet i Götaälvdalen i min släkt.

BÖE: ovårdad person, som gärna klär sig lite underligt och eller använder allt för otvättade kläder
VASE: person som gör saker konstigt, beter sig konstigt, men också är underligt klädd, ovårdad
HAVJACK: person som beter sig underligt, men i övrigt ser ut och tycks vara normal, med vanliga kläder. Vet inte riktigt hur man stavar till HAVJACK, utan det är så det sägs.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Ungdomar i serviceyrken tilltalar kunder/gäster med ett nedlåtande ”Ni” i tron att de på så vis är mer artiga :thinking:
Man får väl vända på repliken som nån känd person använde i början av 1900-talet:
"Jag är inte Ni med dig, förbannade Du!"
 
  • Haha
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
Engelska skolan har uppenbarligen en del att lära sig gällande det svenska språket.

Olika böcker staplade, artikel om skolbibliotek och läsutmaningar, böcker på hylla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Engelska skolan har uppenbarligen en del att lära sig gällande det svenska språket.

[bild]
Engelska tillämpar särskrivningar, så är "on brand" 😁
 
Eller dålig programfunktion för stavningskontroll, men "sär skrivning" har blivit vanligare.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller dålig programfunktion för stavningskontroll, men "sär skrivning" har blivit vanligare.
Ja det är mycket särskrivning men "våran" är väl inte korrekt svenska? Och "motivira och accelerara". 😊
 
  • Gilla
  • Ledsen
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Fullständigt horribelt! Risken är stor att lärarna och övrig personal (deras kommunikatörer, t ex) är lika dåliga på engelska också.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Jag har sett den innan och skrattat rejält.

"Biblokteket" och alla särskrivningar a la Löken.
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
M Myckling skrev:
Engelska skolan har uppenbarligen en del att lära sig gällande det svenska språket.

[bild]
De är en scam, märkligt att de får hållas, antar att man skulle få det obehagliga svaret om man följde pengarna
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ja det är mycket särskrivning men "våran" är väl inte korrekt svenska? Och "motivira och accelerara". 😊
Och "medverkandes". Varifrån kommer denna sjuka att hänga på ett "s" på presens particip?
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Engelska skolan har uppenbarligen en del att lära sig gällande det svenska språket.

[bild]
är detta påhittad fakta? tycker det är allt för mycket!!!!!!!!!!!!!!!
 
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
är detta påhittad fakta? tycker det är allt för mycket!!!!!!!!!!!!!!!
Det var nog riktigt för skolan har lagt ut en förklaring och en ursäkt.
Ett inlägg publicerades på vår hemsida som inte hade översatts korrekt från engelska till svenska. Inlägget handlade om läsfrämjande arbete i samarbete med vårt skolbibliotek.
https://engelska.se/sv/vara-skolor/enskede/nyheter/information/

Maskinöversatt?
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det var nog riktigt för skolan har lagt ut en förklaring och en ursäkt.

[länk]

Maskinöversatt?
Haha, det skulle jag inte tro, det är bara stor humor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.