Nu är det så att växlingen på värmen är helt beroende på flödet genom den, för att få en högre verknigsgrad ska frånluften ha en fart och tilluften en fart , att bestämma farterna på flödena är ett mysterium och måste mätas under en tid. Hög fart på utluft gör att den inte kyls av och hög fart på tilluft så hinner den inte värmas, ett moment 22 inträffar. Att då hitta maxärden vid olika utetemperatuer blir omöjligt.
 
J jonaserik skrev:
Nu är det så att växlingen på värmen är helt beroende på flödet genom den, för att få en högre verknigsgrad ska frånluften ha en fart och tilluften en fart , att bestämma farterna på flödena är ett mysterium och måste mätas under en tid. Hög fart på utluft gör att den inte kyls av och hög fart på tilluft så hinner den inte värmas, ett moment 22 inträffar. Att då hitta maxärden vid olika utetemperatuer blir omöjligt.
Jo, det stämmer, absolut. Värmeöverföringen mellan frånluft till tilluft är en funktion av flera variabler. Om jag komer ihåg min gamla termodynamik rätt så löd den:

Q = k*A*dT

Q = värmeöverföring

k = specifik värmeöverföringsförmåga för en värmeväxlare

A = ytan på värmeväxlaren

Däremot så är säkert "k" väldigt flödesberoende. Mycket flöde = ingen tid att värma upp, inget flöde = ingen värme som flödar ut i tilluften...

Men det är lite pga sådana här saker som jag är sugen på att logga hur mycket / hur ofta elektriska batteriet faktiskt startar och därifrån från en känsla av om det faktiskt är ekonomiskt lönsamt att byta ut aggregatet redan nu, eller om det snarare är bättre att avvakta tills det haverera osv.
 
Det med när elen går in ? Min gick in ( vet inte riktigt när ) i princip 24/7 :devilish: när tempen ute föll ner mot minusgrader. En korsväxlare av den lilla typen har inte stor effekt, det ska vara en av större modell för att få en bra växling.
 
  • Gilla
Andreas Westberg
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Bytet till ett nyare aggregat gjorde en del för elförbrukningen?
Ja, elförbrukningen sjönk när vi bytte till en Heru år 2012. Vi kan inte säga hur mycket, annat än att minskningen var påtaglig.
I övrigt känner jag mig lite tveksam till om en (tämligen enkel) FTX någonsin kan bli lönsam. Den kostar ju ganska mycket i inköp och installation. Vi fick även byta ut köksfläkten, som var kopplad till den gamla husfläkten men inte kompatibel med en nya. Där blev det en standard köksfläkt med den egen kanal.
Jag sätter dock stort värde på den mängd friskluft som FTX-fläkten ger. Efter att tidigare ha bott i ett dåligt ventilerat hus - och länge upplevt ventilationsproblem på jobbet - är jag glad över att ha en FTX.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
C Cider skrev:
I övrigt känner jag mig lite tveksam till om en (tämligen enkel) FTX någonsin kan bli lönsam. Den kostar ju ganska mycket i inköp och installation. Vi fick även byta ut köksfläkten, som var kopplad till den gamla husfläkten men inte kompatibel med en nya. Där blev det en standard köksfläkt med den egen kanal.
Jo, jag har haft den lilla funderingen också. Och då gäller det som du skriver att förstå vad de övriga nyttorna med systemet är och om de då gör att det är värt att byta ändå.

C Cider skrev:
Jag sätter dock stort värde på den mängd friskluft som FTX-fläkten ger. Efter att tidigare ha bott i ett dåligt ventilerat hus - och länge upplevt ventilationsproblem på jobbet - är jag glad över att ha en FTX.
Det systemet vi har är tydligen projekterat väldigt väl. Vi hade en ventilationsfirma här som genomföra en OVK. Det projekterade luftflödet är något högre t.om. än vad dagens standard. Sen vet jag ju inte om aggregatet lyckas byta ut luftflödet enligt projektering, men grundutförandet är iaf positivt, och fläktarna fungerar ju fortfaradne.

Därefter så får jag försöka se över både till-/frånluftskanaler samt fjälktskovlarna, värmeväxlaren och filter så att dessa är rena och uppfyller funktionen....
 
WestbergA WestbergA skrev:
Vi har ett hus från 1978 med i princip orginaldetaljer överallt.

FTX system med Svenska Fläkts - Rexovent (RDAA 1-4-1) som fortfarande tuggar på och går, så vitt jag ser just nu.

Frågan:
- När är det värt att byta ut Rexovent (RDAA 1-4-1) aggregatet mot en nyt modernt FTX från ett ekonomiskt perspektiv?

Krasst, när är det dags att "reinvestera" i ett nytt aggregat? Eller är det fortfarande lönt att underhålla systemet och låta det tugga vidare? Det "verkar fungera just nu".

Vad bör jag kontrollera för att förstå aggregatets tillstånd? Vad för "checklista" kan man nyttja för att besluta om nytt system? Jag har t.ex. tänkt kring:
- Göra rent aggregatet till en början iaf...
- Logga temp. / fuktighet / effektförbrukning över tid med t.ex. Arduino-system för att förstå aggregatets effektivitet och förbrukning. Kanske over-kill, men det går också mycket på nöjeskontot.

Vi köpte huset nu under våren så jag har tänkt spendera delar av sommaren nu till att bättre förstå huset skick innan vi tar tag i renoveringar etc. Pengar finns att spendera, men behoven överstiger just nu kassan så jag måste prioritera bland alla saker, därav mitt försök till att förstå hur bra aggregatet "mår" och om det finns en ekonomisk vinning i att byta ut aggregatet redan nu.

Husfakta:
- Byggår: 1978

- FTX-aggregat: Svenska fläkts - Rexovent RDAA 1-4-1 - [länk]
i) Värmeåtervinning med värmeväxlare
ii) "Elbatteri" (=doppvärmare i luften) på 1800 W för att förhindra isbildning vid kallgrader som förvärme tilluften till c.a 11 C
iii) Elmotor 150 W

FTX systemet finns på vinden där det finns gott om plats, ink. ståhöjd.

- Värmesystem: Bergvärmepump (Thermia Calibra) + vattenelement från '78 (troligen högtemperatursystem)

Tackar på förhand!
Gammal tråd men har samma system i huset.

Fick du till någon arduino övervakning?

Jag har kopplat ur "elslukaren"(tillsatsvärmen) på vårat system så nu går den inte in runt nollan o bränner 1800w hela vintern. Dock när de blir runt -7 ute så slår "extremtermostaten" till o stänger av tillluft fläkten, den går en stund sen stannar den en stund o håller på så. Lite smått irriterande när man ska sova men man vänjer sig.

Har en ventilationsstyrning jag tänkte koppla in till aggregatet så att den mäter tempen på inluften efter korsväxlaren o sänker varvet på tillluftfläkten successivt istället för o stänga av.

Elförbrukning vet jag inte vad den drar, dock sjönk elräkningen till nästan hälften vintertid efter jag drog ur "elslukaren"

Effektiviteten vet jag inte hur man räknar ute men idag har vi 21grader inne -1 ute o den blåser in 15 gradig luft.
 
Rätt okej tilluftstemperatur ändå. Visst nya aggregat är säkert lite effektivare.

Imorse va de några minusgrader ute och tilluften låg på 18°C. Över nollan håller aggregatet inställda 19°C.
 
DandanRacing DandanRacing skrev:
Gammal tråd men har samma system i huset.

Fick du till någon arduino övervakning?

Jag har kopplat ur "elslukaren"(tillsatsvärmen) på vårat system så nu går den inte in runt nollan o bränner 1800w hela vintern. Dock när de blir runt -7 ute så slår "extremtermostaten" till o stänger av tillluft fläkten, den går en stund sen stannar den en stund o håller på så. Lite smått irriterande när man ska sova men man vänjer sig.

Har en ventilationsstyrning jag tänkte koppla in till aggregatet så att den mäter tempen på inluften efter korsväxlaren o sänker varvet på tillluftfläkten successivt istället för o stänga av.

Elförbrukning vet jag inte vad den drar, dock sjönk elräkningen till nästan hälften vintertid efter jag drog ur "elslukaren"

Effektiviteten vet jag inte hur man räknar ute men idag har vi 21grader inne -1 ute o den blåser in 15 gradig luft.

Nope

Det blev n reinvestering i en ny FTX istället. Vi ville tilläggsisolera vinden och då passade det bra att göra iordning ett FTX byte innan lösullen kom på plats :).
 
  • Gilla
DandanRacing
  • Laddar…
Ah exakt samma situation för mig! Mitt hus är från 1978 och tror de har sedan dess bytt fläkt en gång, men det är fortfarande ett jädra missljud i ljudkanalerna som varierar vilket gör en galen då man ska sova.

Också väldigt misstänksam till att dendär 1800W-värmaren kör bra ofta utan något sätt att dra ned den.

Så less på den nu så är öppen för att byta ut den till en modernare lösning med app så man kan få bättre kontroll på vad som händer. Jag har dock platttak utan vind så min sitter på en låda på taket, men beroende på storlek kanske man kan lyfta ur den gamla och montera en ny på samma plats i lådan.

Mitt hus är på 240kvm, vad har ni gått med för nya moderna lösningar?
Appstyrd (eller padda), Energiklass A och gärna ljud under 40db är mina initiala krav utan att vara påläst, tar gärna emot erfarenheter!
 
WestbergA WestbergA skrev:
Vi har ett hus från 1978 med i princip orginaldetaljer överallt.

FTX system med Svenska Fläkts - Rexovent (RDAA 1-4-1) som fortfarande tuggar på och går, så vitt jag ser just nu.

Frågan:
- När är det värt att byta ut Rexovent (RDAA 1-4-1) aggregatet mot en nyt modernt FTX från ett ekonomiskt perspektiv?

Krasst, när är det dags att "reinvestera" i ett nytt aggregat? Eller är det fortfarande lönt att underhålla systemet och låta det tugga vidare? Det "verkar fungera just nu".

Vad bör jag kontrollera för att förstå aggregatets tillstånd? Vad för "checklista" kan man nyttja för att besluta om nytt system? Jag har t.ex. tänkt kring:
- Göra rent aggregatet till en början iaf...
- Logga temp. / fuktighet / effektförbrukning över tid med t.ex. Arduino-system för att förstå aggregatets effektivitet och förbrukning. Kanske over-kill, men det går också mycket på nöjeskontot.

Vi köpte huset nu under våren så jag har tänkt spendera delar av sommaren nu till att bättre förstå huset skick innan vi tar tag i renoveringar etc. Pengar finns att spendera, men behoven överstiger just nu kassan så jag måste prioritera bland alla saker, därav mitt försök till att förstå hur bra aggregatet "mår" och om det finns en ekonomisk vinning i att byta ut aggregatet redan nu.

Husfakta:
- Byggår: 1978

- FTX-aggregat: Svenska fläkts - Rexovent RDAA 1-4-1 - [länk]
i) Värmeåtervinning med värmeväxlare
ii) "Elbatteri" (=doppvärmare i luften) på 1800 W för att förhindra isbildning vid kallgrader som förvärme tilluften till c.a 11 C
iii) Elmotor 150 W

FTX systemet finns på vinden där det finns gott om plats, ink. ståhöjd.

- Värmesystem: Bergvärmepump (Thermia Calibra) + vattenelement från '78 (troligen högtemperatursystem)

Tackar på förhand!
Hej.Har inga svar.Har en likadan.Men en dum fråga ( nyss köpt huset).Har en vridbar strömställare till ventilationen.Vad reglerar man med den?Märker ingen skillnad på fläktmotorn när jag vrider på den.Finns ett avläge också,men motorn påverkas ej av den heller.Tacksam för svar.M.v.h Per
 
P Per Norgren1 skrev:
Hej.Har inga svar.Har en likadan.Men en dum fråga ( nyss köpt huset).Har en vridbar strömställare till ventilationen.Vad reglerar man med den?Märker ingen skillnad på fläktmotorn när jag vrider på den.Finns ett avläge också,men motorn påverkas ej av den heller.Tacksam för svar.M.v.h Per
På aggregatet hade vi ett vred, jag har för mig det var för att justera vid vilken temperatur som elbatteriet skulle starta vid.
 
L lindstroem4 skrev:
Mitt hus är på 240kvm, vad har ni gått med för nya moderna lösningar?
Appstyrd (eller padda), Energiklass A och gärna ljud under 40db är mina initiala krav utan att vara påläst, tar gärna emot erfarenheter!
Jag valde ett Östberg Heru 100 S EC till mina 155m² och det fungerar kanonfint. Fick iofs inte plats med ett större aggregat.
Appen är precis värdelös. Du kan bara välja de olka driftlägena, fyra stycken eller va det är.
På den trådlösa manöverpanelen kan du istället göra ALLT du kan tänka dig. Jag gör inget annat än ser så att temperaturerna är som de ska. Jag ville oxå ha en frän app men nu känner jag inte att det är nödvändigt. Aggregatet ska ju bara ventilera huset och det gör det utan minsta protest. Elförbrukningen ligger på 68W och då går aggregatet på strax under 70%. Ca 50kWh per månad och lite drygt 600kWh per år känns klart rimligt.
Rördragningen med allt vad det innebär på storlek, isolering och ljuddämpare är från 1984. Tilluften är tyst men det susar lite i frånluften. Inget störande.
-18,6°C utomhus gav en tilluftstemperatur på 14-15°C helt utan elvärmare eller larm mm.
 
  • Gilla
Mr Steed
  • Laddar…
Hej!

Bumpar denna tråd då jag inte hittat något tydligt svar trots googlande. Det jag söker svar på är vilken kapacitet ett RDAA 2-4-1 från slutet av 80-talet egentligen har? Själva aggregatet är ju relativt litet men jag är lite nyfiken på vad som skulle vara ett motsvarande modernt aggregat kapacitetsmässigt? Jag är alltså ute efter jämförelse i form av L/s.

Någon som vet?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
W antonw86 skrev:
Hej!

Bumpar denna tråd då jag inte hittat något tydligt svar trots googlande. Det jag söker svar på är vilken kapacitet ett RDAA 2-4-1 från slutet av 80-talet egentligen har? Själva aggregatet är ju relativt litet men jag är lite nyfiken på vad som skulle vara ett motsvarande modernt aggregat kapacitetsmässigt? Jag är alltså ute efter jämförelse i form av L/s.

Någon som vet?
Det finns ingen sådan info i gamla instruktionsmanualen eller?

http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=b47f9779-289a-4bd4-8bac-d86a413c7098
 
WestbergA WestbergA skrev:
Det finns ingen sådan info i gamla instruktionsmanualen eller?

[länk]
Haha jag har faktiskt försökt utröna det men förstår inte riktigt om det går att se det på ex. grafen över ljudnivå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.