Vi får se, jag vet inte när jag får svarven ännu, tror inte detta går så snabbt.
 
Hämtade hem verktygshurtsen i söndags, verkar som det ingår några karbidhållare. Här verkar det vara en "boring bar" med karbidbett:
38056142811_6e45cfcb3f_b.jpg

Ser ut som den använder följande insert, någon som vet vad det är för sort?
37347082074_26330c2c5e_b.jpg

En till hållare men det såg inte ut att vara den triangelformade sorten:
38025128872_4d5f6a1a1b_b.jpg

Lite annorlunda design här på själva fästet, kan det här vara för att kapa av svarvämnet, alltså "parting tool"?
24203771088_d5c0480ef3_b.jpg

37348666114_96eb52abd6_b.jpg

24205832958_fcc1073500_b.jpg

Pengarna har bytt hand också, nu är det bara att vänta på att transportbolaget sköter sitt... Går och oroar mig dom ska välta det eller nåt så allt skiter sig i sista sekunden, så mycket pengar de handlar om så blir man ju nojig i huvudet...
 
Det första verktyget är en invändig stålhållare alltså för invändig svarvning.Skäret till den det trekantiga borde heta TPMR160304. Om skärlängden är 16mm och på bilden så finns en mm skala i bakgrunden så det verkar rimligt. Skären definieras oftast på följande vis om de börjar på T så är de triangelformade börjar på S (square) fyrkantig börjar på R runda.Bokstav 2 anger skärvinkel bokstav 3 toleransen bokstav 4 typ.Sifferkombinationen ger i detta fallet 16=16mm skärlängd 03=3mm tjocklek 04=0,4mm nosradie. Det andra verktyget vill jag kalla ett skrubbstål av äldre typ med lös spånbrytare för utvändig svarvning.skäret är fyrkantigt så det kan vara ett SPUN120304 om skärlängden är 12mm.Storlekarna är gissningar från bilderna du får mäta så får vi se om jag kom rätt. Verktyg 3 stickstålshållare med snabbstålsskär (hss) används som du trodde för att dela av detaljer. Verktyg 4 sparskärshållare. Verktyg 5 ser ut som ett bergströmsfäste med 2 sparskär sparskären slipar man själv till den skärgeometri man önskar finns tabeller för detta eller bra fantasi. Sparskären är också av snabbstål hss.Länk till fästet http://www.jebergstrom.se/index.php/produkter/bergstromfastet
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
S stomneby skrev:
Det första verktyget är en invändig stålhållare alltså för invändig svarvning.Skäret till den det trekantiga borde heta TPMR160304. Om skärlängden är 16mm och på bilden så finns en mm skala i bakgrunden så det verkar rimligt. Skären definieras oftast på följande vis om de börjar på T så är de triangelformade börjar på S (square) fyrkantig börjar på R runda.Bokstav 2 anger skärvinkel bokstav 3 toleransen bokstav 4 typ.Sifferkombinationen ger i detta fallet 16=16mm skärlängd 03=3mm tjocklek 04=0,4mm nosradie. Det andra verktyget vill jag kalla ett skrubbstål av äldre typ med lös spånbrytare för utvändig svarvning.skäret är fyrkantigt så det kan vara ett SPUN120304 om skärlängden är 12mm.Storlekarna är gissningar från bilderna du får mäta så får vi se om jag kom rätt. Verktyg 3 stickstålshållare med snabbstålsskär (hss) används som du trodde för att dela av detaljer. Verktyg 4 sparskärshållare. Verktyg 5 ser ut som ett bergströmsfäste med 2 sparskär sparskären slipar man själv till den skärgeometri man önskar finns tabeller för detta eller bra fantasi. Sparskären är också av snabbstål hss.Länk till fästet [länk]
Här finns det folk m koll!
 
Klockan 7 i morse ringde telefonen. Det har varit en jobbig natt med spysjuk 4-åring, den första tvillingen har sovit sin första friska natt efter en vecka med samma. Igår blev den andra sjuk...

Men men det var lastbilschauffören som ringde och sade han var här med en svarv! Fick den hela vägen dit jag ville ha den, så nu står den på sin plats, behöver bara få den upplyft en bit så jag kan dra bort pallen från under den.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Klockan 7 i morse ringde telefonen. Det har varit en jobbig natt med spysjuk 4-åring, den första tvillingen har sovit sin första friska natt efter en vecka med samma. Igår blev den andra sjuk...

Men men det var lastbilschauffören som ringde och sade han var här med en svarv! Fick den hela vägen dit jag ville ha den, så nu står den på sin plats, behöver bara få den upplyft en bit så jag kan dra bort pallen från under den.
En sån här post är liksom inte OK utan bilder! ;)
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Tyvärr men jag är fast i huset med barnen och den ena bara klagar på att han har ont i magen, jag kommer nog inte ut dit före sambon kommer hem från jobbet...
 
Barnen var lite lugnare och mår bättre så då smög jag in garaget och tog en bild:
38134310141_08850a9e2e_b.jpg
 
  • Gilla
Björn Melander och 7 till
  • Laddar…
Igpr började plocka isär de större komponenterna för att rengöra svarven samt kolla hur allt står till. Tvärsliden hade mycket glapp i skruven, var inte riktigt säker hur jag skulle få isär allting men det finns ett stift på veven som knackas ut åt ett håll endast, då slapp jag åt två muttrar som justerar glappet. Finns lite glapp i själva bronsmuttern som driver tvärsliden men det är OK såhär.

En annan sak är att svarven använder halvmuttrarna inte bara för gängning men även sidledes matning av sadeln.... Måste kolla slitaget men ett framtida projekt blir att försöka fixa reservdelar för dessa kommer att slita med tiden.

38087343436_b057b64bf9_b.jpg

24290055188_9378d30576_b.jpg

38087343596_595eb24a07_b.jpg

Nån som har tips på bra avfettning/rengöring annars, eller är det typ cillit bang och vatten som jag tycker mig läst tidigare? Jag har biltemas kallavfettning just nu. Står man ska skölja i vatten men helst undviker jag vatten på delarna ifall jag inte får bort allting och får rost. Gärna det ska avdunsta själv och lämna en ren yta. Bräkleen gör väl det men kommer bara i spray såvitt jag vet. Kanske diesel....
 
Smådelar som är riktigt skitiga kör jag i diskhon med kokande vatten och ett par diskmaskinstabletter. Det tar nästan allt.
Så länge vattnet är varmt så dunstar det väldigt snabbt och det hinner i princip inte rosta alls.

Stora delar tänker jag köra med högtryckstvätt och kallavfettning. Skrubba med mässingsborste! Detta blir det ju lite lätt rostigt av men eftersom jag ändå ska måla med hammarlack efteråt så gör det inget!
 
Jag köper bromsrengöring på dunk på Swedol, funkar bra tycker jag
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Idag har jag rengjort resten av delarna i avfettning, oljat och monterat ihop svarven igen. Färgen på svarven är i så bra skick att det är nästan bara sadeln och tvärsliden som behöver målas, resten fick jag helt OK med lite gnuggande och fint stålull.

Såhär ser spindeldockan ut ovanifrån, jag har inte lyckats hitta någon smörjningsmetod:
38111152016_89146cb973_b.jpg

Förklädet med skruven redo att återinstalleras:
38167191931_13216d084c_b.jpg

Monterat, smörjer glidytor med ballistol tillsvidare:
38111306886_89417f7b5f_b.jpg

Det här lilla mejselkittet för vapensmide som jag köpte för många år sen har varit väldigt användbart sååå många gånger genom åren.... Det innehåller en massa olika flatskruvar i olika storlekar, så jag får rätt passform, och så är formen på mejseln skålformat istället för en kil, så det motverkar att skruven slinter loss.
38167192401_86c14a11c3_b.jpg

24314680438_ca86031215_b.jpg

38111496826_d3ec65129e_b.jpg

När jag plockade bort chucken såg jag något mindre trevligt, en av skruvarna till skyddsplattan för spindellagren har ersatts med en skruv som inte passar så bra. Måste väl gå att svarva en ny...
38135459982_b6def45963_b.jpg

37457007184_e50bf7be72_b.jpg

38135297942_3856be1e6d_b.jpg

Nu duger det väl, dags att få bort den där jäkla pallen nästa.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
S stomneby skrev:
[bild]För att förvirra er lite till så finns det kombi-fyrbackschuckar som gör båda delarna alltså har fyra separat ställbara överbackar men också en centrisk justering av grundbackarna.Vid jobb där flera lika saker med ojämn form skall svarvas så är det väldigt bekvämt att ställa in chucken och sedan öppna och stänga med den centrala öppningen.

Jupp riktigt smidigt att köra med sån.

Dock gillar jag 3 backare bättre, om man kör mest runda bitar. Ett hästjobb att rikta bitar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det blev en svarv till sist. Så nu är man svarvägare.



Menar du denna? hur skiljer sig det du beskriver i funktion från en 4-backs chuck, dom är ju individuellt ställbara också så jag ser liksom inte skillnaden mellan en 4-backs chuck och vad du beskriver.

[bild]
Finns det bara 4 backare med dom backarna på? Det är för stora bitar att spänna med (ska finnas där man spänner på större yta än det jag ser på bilden).
 
DennisCA DennisCA skrev:
Idag har jag rengjort resten av delarna i avfettning, oljat och monterat ihop svarven igen. Färgen på svarven är i så bra skick att det är nästan bara sadeln och tvärsliden som behöver målas, resten fick jag helt OK med lite gnuggande och fint stålull.

Såhär ser spindeldockan ut ovanifrån, jag har inte lyckats hitta någon smörjningsmetod:
[bild]

Förklädet med skruven redo att återinstalleras:
[bild]

Monterat, smörjer glidytor med ballistol tillsvidare:
[bild]

Det här lilla mejselkittet för vapensmide som jag köpte för många år sen har varit väldigt användbart sååå många gånger genom åren.... Det innehåller en massa olika flatskruvar i olika storlekar, så jag får rätt passform, och så är formen på mejseln skålformat istället för en kil, så det motverkar att skruven slinter loss.
[bild]

[bild]

[bild]

När jag plockade bort chucken såg jag något mindre trevligt, en av skruvarna till skyddsplattan för spindellagren har ersatts med en skruv som inte passar så bra. Måste väl gå att svarva en ny...
[bild]

[bild]

[bild]

Nu duger det väl, dags att få bort den där jäkla pallen nästa.
Lådan ser fettsmord ut, inte oljebad med dom remmarna i lådan. Sen sitter det lameller troligen för motorn ska snurra men inte chucken (tittar i mobilen så ser inte så bra). Gejder smöjs med gejdolja, sen missanpassade skruven är det billigare och betydligt enklare att köpa en passande (om det inte är tum, då är det lite svårare att hitta).

Saker glappar är inte ovanligt på gamla svaravar, för säga om muter eller skruv är dålig behövs bättre bilder eller enklast se med egna ögon (är skruven dålig är gängorna tunnare mot mitten och tjockare i kanterna (där muttern inte går, är gänjorna i muttern spetsiga kan det betyda att den behöver bytas).

Sen en digital är guld värt även om det är dyrt (går troligen få tag i begagnat). Enklare än köra analoga systemet, med streck vid ratten. Sen blir det betydligt bättre precision (om du inte har riktigt glappig svarv eller dålig digital). Kan köra hundradelar den jag använder enkelt, sen om man ska bearbeta 10 mm eller liknande är det enklare hålla koll på än analogt (räkna varv i huvudet man vridit ratten).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.