Hemmakatten
Nej,Nej, Nej!!!!!
råkade sätta på TV:n just när det var ett alldelse rörande reportage om hur vi kan tacka svartmyrorna för att vi har blåsippor. Myrorna tar nämligen med sig blåsippfröna o sprider dem till glädje för oss alla. Upptäckte en blåsippa i vår trädgård för ett par veckor sedan och undrade hur den kom dit. Nu vet jag ;D
 
yonna skrev:
Tänk nu på att blåsippan är fridlyst i dina trakter, Katt!!! Så släpar myrorna ett blåsippefrö till din garageuppfart så ... fixa ny infart  ;D ;D ;D

Jag trodde den var fridlyst överallt ???
Är gullvivan oxå bara fridlyst i vissa områden?
 
Hemmakatten
Oh, Yonna! Vad härligt det vore med en infart täckt med blåsippor :D Tror du man kan dressera myror? ;D
 
Hemmakatten
Adoptera behöves icke!

Har själv minst 10 myrsamhällen under plattorna, vilket jag vet med bestämdhet eftersom man får lägga om plattorna med jämna mellanrum när myrorna puttat upp dem. De är rackars starka, de myrorna.
Nä, lite tolerans för biologins mångfald får man väl ha. (fast jäklar ifall de kommer in i huset >:( , DÅ blir det stora giftsprutan som gäller)

Men eftersom man hört talas om allt från dresserade grisar till kantarellhundar till loppcirkusar så borde man väl kunna dressera några myror att sprida lite blåsippsfrön :) En sockersträng från (den enda) blåsippsplantan till garageinfarten kanske.... ::)
 
´är inte helt fridlysta, utan endast fridlysta mot plockning för försäljning samt uppgrävning.´


Vad e det man inte får göra om den e helt fridlyst ???

Det kan väl inte vara mer man Kan göra med en blomma eller har jag missat nåt.... jaja, ´nån´ kan ju kanske få för sig att ta fram sitt ´ det gamla slöa luftgeväret´ ;D

 
Hemmakatten
DragonLady skrev:
´är inte helt fridlysta, utan endast fridlysta mot plockning för försäljning samt uppgrävning.´
Jag tolkar det som så att man får plocka en bukett till sig själv.
 
Hemmakatten
DragonLady skrev:
´nån´ kan ju kanske få för sig att ta fram sitt ´ det gamla slöa luftgeväret´  ;D
Väck inte den björn som sover.....
:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.