Hej

Vi ska flytta in snart i en lägenhet där hyresgästerna hävdar att de har gjort allt för att få bort svartmöglet / smutsen som de kallar det. Och hyresvärden säger att det är misskötsel och kosmetiskt fast jag påpekar att svartmöglet är inne i fogarna och ev återkommit bör åtgärdas av dem.
Det ska också vara några små hål där i kaklet som nu är spacklade men var inte innan och även de hade lite svart i. Kan det vara mögel bakom kaklet?? :surprised:

Nu till min fråga, jag vet att jag ska försöka ta tvisten att bevisa/tvinga hyresvärden att se över grundläggande problemet ( OVK nyligen godkänt i badrummet) samt ev byta ut gamla fogar o silikon ( 20-30 år gamla). Men är det som krävs? Vill annars ta in en firma privat o betala för det kan ju vara farligt!! Men de säger att jag inte får.

Har inte provat städa själv med klorin o diverse medel. Men jag är en rookie på sånt o aldrig haft liknande problem. En städfirma ska försöka imorgon.
Det rör främst två väggar där badkaret är, inte hela badrummet. Lägger med bilder nedan.

Tacksam för vägledning!

Vitt kakel i badrum med mörka fläckar i fogarna och intill rör. Potentiellt svartmögel på väggen bakom badkaret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på badrumsvägg med kakel som har mörka fläckar i fogarna, rör synliga till höger. Fläckarna kan indikera mögel eller smuts.
Skapa konto
Svartmögel syns i kakelfogarna bakom badkaret i badrummet. Litet hål spacklat och synliga mörka fläckar längs fogarna.
Skapa konto
Vitt kakel med svarta märken i fogarna och spacklade hål. Möjligen tecken på mögel mellan plattorna.
Skapa konto
Badrumsvägg med mögel i fogarna och en silverfärgad kran vid kakelplattor.
Skapa konto
Närbild av kakelvägg med svart missfärgning eller mögel i fogarna mellan kakelplattorna.
Skapa konto

• Vägg med vita kakelplattor som visar svart missfärgning och mögellika fläckar i fogarna i ett badrum.
    Skapa konto
M Melmel83 skrev:
för det kan ju vara farligt!!
Hur?

Så ser vartenda badrum ut om man inte skrubbar och står i.Gå loss med borste och klorvatten i fogarna, så blir det lite bättre. Värre är det med silikonbröst. De är svårare att få fläckfria, så du får nöja dig med att de är rena. Hur som helst påverkar det inte funktionen eller hälsan.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Jochi och 9 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hur?

Så ser vartenda badrum ut om man inte skrubbar och står i.Gå loss med borste och klorvatten i fogarna, så blir det lite bättre. Värre är det med silikonbröst. De är svårare att få fläckfria, så du får nöja dig med att de är rena. Hur som helst påverkar det inte funktionen eller hälsan.
Tack, men om detta inte går bort trots ihärdig städning eller kommer tillbaka snabbt ska man inte byta ut fogarna?

testa brunsåpa

• Gilla
Melmel83
  • Laddar…
Tack! Vart hittar man brunsåpa? Såg att det finns på nätet men det tar tid att få hem.

Som sagt så är det bara gneta på med rengöring, finns mögeltvätt också som kan testas. OVK säger inte så mycket i gamla hus, vilket jag gissar att det är? Är det självdrag så kan man inte förvänta sig en ventilation som uppfyller standarden i moderna hus. Då kommer det bli fuktigt, speciellt om man duschar mycket vilket man inte gjorde när huset byggdes.

• Gilla
Melmel83 och 1 till
  • Laddar…
Finns det ngt man kan göra själv för att få bättre ventilation förutom att inte duscha länge? Skaffa avfuktare att ha i badrum??
Ja lyan är från 90-talet. Sjuka är att de har lagt om golvet från plastmatta till klinkers vid en vattenskada för ett par år sen men gjorde inte om kaklet o fogarna då. Så dumt.

M Melmel83 skrev:
Finns det ngt man kan göra själv för att få bättre ventilation förutom att inte duscha länge?
Låt badrumsdörren stå öppen.
Ditt badrum är på inget sätt ett hälsoproblem, utan endast ett eventuellt estetiskt sådant.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ah inte så farligt gammalt hus då, finns det mekanisk ventilation? Med självdrag rekommenderar man att vädra ordentligt minst en gång i veckan. Öppna ett fönster/balkongdörr som är så långt ifrån badrummet som möjligt efter dusch så vädras det ut genom frånluftsventilen i badrummet. Brukar bli sämre på sommarhalvåret då temperaturskillnaden inne och ute är mindre. Då bör man istället vädra när det är som kallast, typ kväll/natt.

• Gilla
Melmel83
  • Laddar…
Vet inte riktigt vad mekanisk ventilation är. Jag kan typ inget om sånt så drf smått panikslagen. Tack för tips o feedback!!!
Hoppas städfirman eller jag lyckas få bort det. Tror inte att de förra har försökt få bort det men inte lyckats. På jakt efter brunsåpa.
Har köpt väteperoxid, bikarbonat, mögel-fri medel, klorin, ättiksyra och nu härnäst brun såpa då! 🙏🏼

M Melmel83 skrev:
Vet inte riktigt vad mekanisk ventilation är. Jag kan typ inget om sånt så drf smått panikslagen. Tack för tips o feedback!!!
Hoppas städfirman eller jag lyckas få bort det. Tror inte att de förra har försökt få bort det men inte lyckats. På jakt efter brunsåpa.
Har köpt väteperoxid, bikarbonat, mögel-fri medel, klorin, ättiksyra och nu härnäst brun såpa då! 🙏🏼
Spelar mindre roll, men hursom inget allvarligt bara estetiskt som nämnts innan. Kan vara knepigt att få bort men brukar lösa sig. Alternativ är att foga om, eller måla fogen. Men gissar hyresvärden borde godkänna det isf.

• Gilla
Melmel83
  • Laddar…
Hur funkar det med fogpennor som man kan köpa själv? Är de bra ens eller bara temporärt lösning på fogarna?

M Melmel83 skrev:
Vet inte riktigt vad mekanisk ventilation är.
en elektrisk fläkt som suger ut luften.
M Melmel83 skrev:
Jag kan typ inget om sånt så drf smått panikslagen.
Finns inget att vara rädd för alls.
M Melmel83 skrev:
Tack för tips o feedback!!!
Hoppas städfirman eller jag lyckas få bort det.
Skit i städfirma. De är ingen mirakellösning. De kan inget annat göra än att städa. Det hörs nästan på namnet😁.
M Melmel83 skrev:
Tror inte att de förra har försökt få bort det men inte lyckats. På jakt efter brunsåpa.
Glöm inte en sväng förbi systemet för inhandlande av mer potenta kemikalier. De lär behövas såväl före som under och efter städandet.

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
S
Hyr en annan lägenhet?

• Gilla
Melmel83
  • Laddar…
Önskar att vi kunde men visste inte att det var så omfattande när vi var på snabbvisning samt att hyresvärden menar att det ska gå att städa bort.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.