Hej,jag har precis sålt min bostadsrätt och köpt hus. Idag ringde köparen av Brf och ville att jag skulle komma och titta och lukta på golvet (betong, trä) som ligger under trösklarna, där svartlim finnes. I huset vi köpt har jag också fått fram svartlim vilket var vanligt lim under 60-70 talet. Jag åkte dit för att köparen ska känna sig trygg med mig som säljare. Vi pratade där och då och han frågade om jag kände någon lukt (ståendes) det gjorde jag inte. Sen bad han mig gå ner och lukta på betongen/ spånskiva vilket jag gjorde och då kände man en väldigt svag lukt lite som tjära/gammal spånskiva. Vi bodde där i fem år och har inte känt av någon lukt alls med barn. Sen sa han att vi kunde dela kostnaden för omläggning av nytt golv. Jag sa då att ni har köpt det i befintligt skick, samt att jag inte kommer att stå för några utgifter. Skall tilläggas att de besökte lgh två ggr innan kontraktskrivning och dagen innan affären gick ihop tillsammans med viceordförande från Hsb.
#golv #asbets #juridik #bostadsrätt
 
  • Gilla
pimpinett
  • Laddar…
Du kan lugnt bara säga nej.
Finns ingen anledning att ta någon fortsatt diskussion.
Han har haft möjlighet att inspektera så du behöver inte oroa dig.
En okunnig köpare som inte vet hur reglerna är.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
C
Är det lukt eller asbest som är problemet? Har aldrig varit med om att svartlim luktar. Och inte asbest heller. Dock förekommer det ju en del asfaltsbaserade produkter i golvsammanhang.
 
  • Gilla
MrHoerlin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det lukt eller asbest som är problemet? Har aldrig varit med om att svartlim luktar. Och inte asbest heller. Dock förekommer det ju en del asfaltsbaserade produkter i golvsammanhang.
Svartlim som ligger på spånskiva kan ibland avge en doft. Jag har själv arbetet med asbest men har aldrig känt en doft så som köparen beskriver. Jag har upptäckt som jag skrev i vårat hus, men det är inget jag tar vidare då jag vet att förr användes det svartlim. Jag vet också att låter man bara det vara så är det ingen fara. Man kan lägga golv över det tillexempel.
 
S saltet skrev:
Du kan lugnt bara säga nej.
Finns ingen anledning att ta någon fortsatt diskussion.
Han har haft möjlighet att inspektera så du behöver inte oroa dig.
En okunnig köpare som inte vet hur reglerna är.
Tack för ditt svar. Känns bara så tråkigt. Köparen ringde även mäklaren för att de droppade från kranen, ej gjort det när vi bodde där, så antagligen en packning som gått. De är Förste köpare av en brf.
 
Är väl bara att förklara vänligt att de köpt en ”begagnad” produkt i befintligt skick. Det finns inget ni behöver stå för om det inte finns fog att hävda att köparen fått något annat än vad ni beskrev i kontraktet. Inklusive objektbeskrivningen om den signerades som en del av kontraktet.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är väl bara att förklara vänligt att de köpt en ”begagnad” produkt i befintligt skick. Det finns inget ni behöver stå för om det inte finns fog att hävda att köparen fått något annat än vad ni beskrev i kontraktet. Inklusive objektbeskrivningen om den signerades som en del av kontraktet.
Tack för ditt svar. Nä det är så jag också tolkar det men blir lite nojig över när de kommer med sådant utfall. Tackar för dina ord.
 
Trist med sådana köpare. Va väldigt försiktig med att försöka hjälpa dem, både praktiskt och med råd. Det kan snärja in dig.
 
  • Gilla
nybbstrom och 5 till
  • Laddar…
I en lägenhet finns ju inte riktigt så mycket att gå på djupet i. Ytskikten äger/ansvarar den boende för men rör och bärande väggar är ju föreningens så det finns lite fog för att som säljare behöva ha en relation till köparen efter de fått nycklarna. Har de frågor kan de ju oftast få hjälp av styrelsen. Men visst kan det uppstå frågor som, kod till garage, vart va källarförrådet, hur hittar jag till grovsopsrummet mm. Men har man haft tid att tänka innan tillträde kan man ju göra ett eget infoblad med bra att veta info och lämna för att visa välvilja och slippa fler frågor.

Kort o gott är det ju annars så att det är Köplagen som reglerar köp av bostadsrätt, nästan alltid står det i kontraktet att lägenheten säljs i befintligt skick (värt att kolla) och att det ligger på köparen att undersöka att lägenheten är i ett skick de förväntar sig. Om detta framgått så kan köparen enbart reklamera köpet om det framkommer fel som köparen inte kunde hitta vid en noggrann undersökning samt att antingen säljaren bevisligen känt till men undlåtit att meddela köparen fast det är uppenbart att det skulle påverkat köpet, eller att uppgifter som säljaren lämnat innan köp inte visar sig stämma, eller att skicket visar sig vara betydligt sämre än vad köparen har fog att anta utifrån pris och andra omständigheter.
Så med ett standard avtal är det rätt mycket Fire-and-forget.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Hänvisa köparen styrelsen och att eventuell kontakt med dej via mäklaren skriftligt och blockera deras telefonnummer.
Framför allt hjälp dom inte med någonting överhuvudtaget.
 
  • Gilla
pimpinett och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Hänvisa köparen styrelsen och att eventuell kontakt med dej via mäklaren skriftligt och blockera deras telefonnummer.
Framför allt hjälp dom inte med någonting överhuvudtaget.
Tack,men det är väl mitt dumma jag som ställer till det där. Att jag vill vara en schysst kille men jag ska ta dig ordagrant nu och inte svara dem i telefon. Utan det får gå via mäklaren.
 
  • Gilla
Alti och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
I en lägenhet finns ju inte riktigt så mycket att gå på djupet i. Ytskikten äger/ansvarar den boende för men rör och bärande väggar är ju föreningens så det finns lite fog för att som säljare behöva ha en relation till köparen efter de fått nycklarna. Har de frågor kan de ju oftast få hjälp av styrelsen. Men visst kan det uppstå frågor som, kod till garage, vart va källarförrådet, hur hittar jag till grovsopsrummet mm. Men har man haft tid att tänka innan tillträde kan man ju göra ett eget infoblad med bra att veta info och lämna för att visa välvilja och slippa fler frågor.

Kort o gott är det ju annars så att det är Köplagen som reglerar köp av bostadsrätt, nästan alltid står det i kontraktet att lägenheten säljs i befintligt skick (värt att kolla) och att det ligger på köparen att undersöka att lägenheten är i ett skick de förväntar sig. Om detta framgått så kan köparen enbart reklamera köpet om det framkommer fel som köparen inte kunde hitta vid en noggrann undersökning samt att antingen säljaren bevisligen känt till men undlåtit att meddela köparen fast det är uppenbart att det skulle påverkat köpet, eller att uppgifter som säljaren lämnat innan köp inte visar sig stämma, eller att skicket visar sig vara betydligt sämre än vad köparen har fog att anta utifrån pris och andra omständigheter.
Så med ett standard avtal är det rätt mycket Fire-and-forget.
Ja, jag har varit hjälplig under processen, de klaga på kranen under en visning att den var lös, så den spände jag fast. De hade en massa olika frågor om el, fläkt och värme under deras egna undersökning och svarade på de frågor de hade. Jag sa även till dem att om de skulle renovera badrummet att de först ska kolla med styrelsen om de hade en inplanerat badrumsrenovering, mest för de själva då inte skulle lägga en massa pengar som de sedan blev tvungna att riva.
 
H hempularen skrev:
Trist med sådana köpare. Va väldigt försiktig med att försöka hjälpa dem, både praktiskt och med råd. Det kan snärja in dig.
Jag förstår det men det är väl läraren i mig som vill tillgodose alla.
 
A
Världen är full av idioter. Ignorera och lägg din energi på något skoj istället.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
En bostadsrätt säljes i befintligt skick och då ska köparen bevisa att det finns en avsevärd skada (i kostnad, eller värdeminskning) för att man ska kunna åberopa dolt fel. Om köparen hänvisar till en lukt som uppstått efter att han tagit bort en tröskel skulle jag inte säga att det är någon avsevärd värdeminskning direkt...

Ofta, när det gäller bostadsrätt, kan man låta försäkringsbolaget avgöra. Om försäkringsbolaget går in och täcker en skada/fel kan man hävda att det kan vara ett "dolt" fel.

EDIT: Insåg nu att jag riskerar mata trollen här! OBS! "kan man hävda att det kan vara ett "dolt" fel" betyder alltså inte att det är det, utan köparen får lite mer på fötterna för att kunna begära ersättning, sen om det är ett dolt fel eller inte är en annan sak!
Dolt fel i bostadsrätt är ofta saker som vattenläckor som inte syns ytligt eller att en tidigare ägare tagit ner bärande vägg, eller dylikt.
 
  • Gilla
MrHoerlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.