S Stabbsson skrev:
Pratade nyligen med Ljungby fuktkontroll och de sa att det är mest största sannolikhet inte mögel, de har väldigt svårt att säga bara från en bild men det skulle kunna vara tjära som har trängt in.. är det någon annan som har råkat ut för detta?
Jag har massor o det syns även i nätterna hur får man bort svarta fläckar vid fönster o vägar? Kom nämligen nyss över allt

Jag lånar tråden lite!
Jag kollar på att köpa ett hus just nu. I källaren så har det blivit fukt då stuprännan är precis utanför i höjd med toppen av betongen. Jag bifogar ett par bilder från innifrån hörnet, och en mäkarbild från utifrån. Ursäkta den dåliga bildkvalitén...

Vad tror ni man kan göra åt något sånt? Vi är med i budgivningen just nu så uppskattar skyndsamt svar! 🎉👍

• Källare med fuktskador på vägg nära fönster, synliga mögelfläckar och skadat betong, dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med gult träpanel och stupränna ovanför en betongkällare med garageport.
    Skapa konto
  • Fukt och mögelskador på en källarvägg med synlig skadad betong och vitmålade ytor runt ett fönster.
    Skapa konto
R
Marreluring Marreluring skrev:
Jag lånar tråden lite!
Jag kollar på att köpa ett hus just nu. I källaren så har det blivit fukt då stuprännan är precis utanför i höjd med toppen av betongen. Jag bifogar ett par bilder från innifrån hörnet, och en mäkarbild från utifrån. Ursäkta den dåliga bildkvalitén...

Vad tror ni man kan göra åt något sånt? Vi är med i budgivningen just nu så uppskattar skyndsamt svar! 🎉👍
Det absolut första är att gräva fram en ny dagvattenanslutning så att inte stupröret går in i väggen för det är den som orsakar vattenskadan..
När det är åtgärdat så får det torka ut innan man kan målningsåterställa..

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Står det något i prospektet om dränering av grunden är gjord på senare tid? Om så kan det räcka med att leda bort det extra vatten som stupröret tillför och låta grunden torka upp. Är dränering inte gjord i närtid kan det behöva göras. Om du inte gör det själv kan det lätt dra iväg i klassen hundratusentals kronor. Så bedöm buden utifrån informationen ni får i prospektet, eller fråga mäklaren om det inte står där.

Nu ser jag inte på bilderna, men sitter det gips på insidan? I så fall ska gips och allt organiskt material bort också. Sen om ni vill ha annat ytmaterial som inte är puts, ska väggen byggas med tanken att det är en riskkonstruktion. Det finns råd om att regla källarväggar att tillgå.

Vi har redan planerat med en ny dränering ASAP ifall vi får huset, men är grunden kass tror ni och man måste bila bort och kanske renovera husgrunden? Eller borde jag oroa mig över att fukten vandrat uppåt i huset? 🥴

Bart Bart skrev:
Står det något i prospektet om dränering av grunden är gjord på senare tid? Om så kan det räcka med att leda bort det extra vatten som stupröret tillför och låta grunden torka upp. Är dränering inte gjord i närtid kan det behöva göras. Om du inte gör det själv kan det lätt dra iväg i klassen hundratusentals kronor. Så bedöm buden utifrån informationen ni får i prospektet, eller fråga mäklaren om det inte står där.

Nu ser jag inte på bilderna, men sitter det gips på insidan? I så fall ska gips och allt organiskt material bort också. Sen om ni vill ha annat ytmaterial som inte är puts, ska väggen byggas med tanken att det är en riskkonstruktion. Det finns råd om att regla källarväggar att tillgå.
Ingen dränering gjord på länge. Ingen gips på insidan heller dock. Jag räknar med att en dränering kostar 100000-150000kr? Låter rimligt?

Om vi tar frågan om risk för fuktvandring uppåt så tror jag att den risken är liten. Det syns ganska tydligt var fukten stannat upp och torkat ut. En enkel fuktmätning av syllen borde ge snabbt besked, eller så när som möjligt. Grunden borde bara vara att låta torka ut. Det är sten, betong, puts mm. Inget som far illa av lite fukt. Putsen kanske kan behöva göras om ifall det finns.

Angående priset är det en gissning, men 150 000 tror jag minst att du får räkna med. Sen verkar det ju vara rea på vissa typer av hantverkare just enligt vissa trådar på forumet, så med lite tur kanske det går att pruta ned priset rejält?

Fantastiskt bra hjälp!
Jag passar på att fråga en annan fråga som visserligen rör samma ämne men annat material :)

Uppe på andra våningen, under taket så ser det ut som att det blivit blött vid något tillfälle så träet har mörknat (se bilder). Det var torrt när vi var där, och besiktningsmannen skrev också ner att det var torrt vid besiktningstillfället. Bilden här är alltså inne på "kattvinden" tagen uppåt, och det man ser är sponten som taket ligger på.

Givet att man byter taket, måste man även byta sponten tror ni?

• Osammanhängande, suddig bild av ett rum med öppen dörr och synlig mörk kattvind.
    Skapa konto
  • Takspont med mörknade vattenskador på en kattvind, med isolering synlig, torrt vid inspektion.
    Skapa konto
  • Vattenfläckar på träspont i tak på kattvind, indikerar tidigare fuktighet.
    Skapa konto
Stabilt att utkastaren är vriden in mot väggen. Bara att vända på den hjälper en del.
Vattenutkastare vriden in mot en husvägg med sprucken stenläggning framför.
Skapa konto

• Gilla
Marreluring och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.