Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var ju halvrätt åtminstone ;), med att bygga in tänker nog många att bara bomma igen allt, vilket nog sotaren har synpunkter på då hen vill kolla skicket ibland.

Här ska vi inte skämmas för att vi utökar vårt vetande. Skämmas ska man hellre göra om man vägrar att lära sig nytt utan tror man redan kan allt.
Ingen fara, jag bara skrev så för att ge sken av att vara ödmjuk, men tala inte om det högt......

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Åsa Lund
G Gustaf Nilsson skrev:
Jo egentligen, har du några tips hur man kan gå tillväga?
Omöjligt att gissa på distans...

Jag var nyss uppe på vinden och noterade att det var tomt med sånt tätningsmaterial runt röret, jag petade ned tätning runt röret så det ligger jämt runt röret som på bilden, kan det vara en sån enkel sak som skapat kylan i hörnet, att det helt enkelt var för lite tätning runt röret?

• Isoleringsmaterial ordnat runt ett rör på en vind för att förbättra tätningen och minska kallras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
G Gustaf Nilsson skrev:
Jag var nyss uppe på vinden och noterade att det var tomt med sånt tätningsmaterial runt röret, jag petade ned tätning runt röret så det ligger jämt runt röret som på bilden, kan det vara en sån enkel sak som skapat kylan i hörnet, att det helt enkelt var för lite tätning runt röret?
Det kan det alla gånger vara, men vad är det för lösull? Anledningen till att det inte fanns någon isolering där kan vara att det krävs 10 cm marginal till brännbart material (är dock inte 100% vad som gäller ett sådant rökrör). I så fall får du lägga glas- eller stenull närmast röret.

• Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Åsa Lund
Det där ser ut som stenull i lös variant

• Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Det blev inte bättre av mina åtgärder. Sotaren tipsade om att isoleringen runt skorstenen kan ha åkt ned i "lådan" och det stämde, på bilden har jag lyft upp isoleringen igen. Tipset från sotaren var att fästa den svarta mattan som också ramlat ned i lådan på skorstenen med någon tejp (osäker på vilken typ) men vet någon var isoleringen runt skorstenen ska vara? Direkt ovanför lådan så den skyddar mot stenullen eller längre upp? Hur ska jag se till att inte isoleringen ramlar ned igen och trycker ned den svarta mattan på nytt så kylan åter söker sig ut i huset?

• Isoleringsmaterial vid skorsten återuppsatt, synlig stenull och svart matta på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Täckplåt?

• Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Nej ingen sådan, det där är allt som fanns under stenullen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.