2 749 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Svart vatten handdukstork
B Björkskär skrev:Det som får mig att tro att det är kopplat på tappvarmvattnets cirkulation är att din tidigare handdukstork gick sönder tidigare.
Jag har själv flera gånger hittat liknande exempel.
För att kontrollera det så kan du spola ut en del vatten ur rören.
Om temperaturen snabbt stiger mot ca 50 grader är det troligen vvc. Känn även på en radiator i lägenheten som jämförelse, vid den utomhustemperatur vi har nu i Sverige borde inget värmesystem ha sådan hög framledningstemperatur.
lycka till !
Ok ska testa så här nerifrån alltså? Det kommer inte forsa vatten? ☺️Feån den till höger eller vänster spelar det roll?B Björkskär skrev:Det som får mig att tro att det är kopplat på tappvarmvattnets cirkulation är att din tidigare handdukstork gick sönder tidigare.
Jag har själv flera gånger hittat liknande exempel.
För att kontrollera det så kan du spola ut en del vatten ur rören.
Om temperaturen snabbt stiger mot ca 50 grader är det troligen vvc. Känn även på en radiator i lägenheten som jämförelse, vid den utomhustemperatur vi har nu i Sverige borde inget värmesystem ha sådan hög framledningstemperatur.
lycka till !
V Vesna73 skrev:
Det svarta vreden är för avstängning av ventilerna. När de sår som på bilden är dom stängda, vrider du dum ett kvarts varv är de öppna.
lossa det mässingsfärgade locket/proppen och ha en liten balja till hands. Öppna sedan ventilen försiktigt på det svarta vredet tills det kommer lite vatten. Låt det sedan stå och rinna en lite stund och känn efter på vattnet om det blir riktigt varmt ( typ 50 grader ).
Jämför med någon radiator i lägenheten.
Om det nu är jättevarmt vatten kan man nog anta att handdukstorken är inkopplad på vvc och inte på värmesystemet.
Du kan också jämföra med vilken temperatur det är när du spolar varmvatten i tex handfatet.
Lycka till!
HejAlfredo skrev:
Jag har själv varit med om detta flera gånger och vattnet har varierat mellan klart rostrött till kolsvart som detta.
Det beror nog på vilket material handdukstorken är tillverkat i och om det varit cirkulation hela tiden.
Jag är ju inte säker så därför föreslår jag de test jag beskrev för att utesluta det ena eller andra alternativet.
/ Björkskär
Inte nödvändigtvis, om det nu är helt stopp i handdukstorken så cirkulerar det ju inte ut i vattensystemet.Alfredo skrev:
Som jag skrev tidigare så föreslår jag en mycket enkel kontroll för att utesluta det ena eller andra alternativet så men inte gör fel ”igen” och kopplar in en radiator på vvc om det nu är det.
D Dilato skrev:Är det föreningen som ansvarar för uppvärmningen så borde dom sätta in magnetitfilter i systemet.
Jag hade själv enorma problem med magnetit som satte igen mitt golvvärmesystem och värmepumpen stoppade med fel: för lågt flöde och cirkulationspumpen förde sånt oväsen i elementen att man hade svårt att sova.
Installerade ett sånt här filter (se länk nedan) efter renspolning av systemet och det fångade upp allt svart skit och vattnet var rent sedan dess
[media]
Jag håller helt med om att magnetitfiler bör installeras på de flesta värmesystem vilket löser många problem och förlänger livslängden avsevärt på alla komponenter i systemet.
Detta ihop med en ordentlig undertrycksavgasare sparar mycket pengar i form av längre livslängd på systemet.
Om värmevattnet ser ut som i ts bilder kan man ju ställa sig frågan om hur det ser ut i vvx, expansionskärl och övriga radiatorer ?
Ett annat exempel är ju värmesystem som har öppna tryckhållningskärl där vattnet i värmesystemet kan tillföras syre. Slutna expansionskärl är alltid att föredra då ett kontinuerligt tillflöde av syre i värmesystemet ökar bildning av just magnetit.
/ Björkskär
Är det verkligen så?B Björkskär skrev:
Har lärt mig att öppna expansionskärl inte orsakar syresättning av radiatorkretsen eftersom inget vatten cirkulerar i expansionsledningen.
Skulle det vara så skulle ju ett sådant system inte vara så långlivat, och det finns det ju gott om kontraexempel på.
C cpalm skrev:
HejC cpalm skrev:
Jag skrev öppet tryckhållningskärl och menar då typen öppet kärl med pump som håller systemtrycket konstant som oftast står i undercentralen inte öppet kärl på vinden som i många äldre villor.
Ett avluftat värmesystem är ju helt ”stumt” och vattenvolymen förändras kraftigt beroende på systemteperatur.
Tryckhållningskärlet har där en magnetventil som släpper ut vattnet i ett öppet kärl när inställt tryck blir för högt och en pump som pumpar in vatten när trycket blir för lågt. Vattnet i detta kärl är ju i direkt kontakt med omgivande luft = syre tillförs i vattnet.
Beroende på hur stor volym värmesystemet har så är ju volymförändringen i liter självklart olika system till system men är extra påtaglig när vädret är som nu.
Kalla nätter med högre framledningstemperaturer som ger större volym och varma dagar med låg framledningstemp.
Långlivat i förhållande till vad då? Ett värmesystem som är syrefritt kommer alltid ha en längre livslängd än ett system som innehåller syre förutsatt att radiatorer och rör är tillverkat av stål.
Det finns gott om exempel på värmesystem som är över hundra år som fungerar väl utan läckage samtidigt som det även finns exempel på system där radiatorer och rör rostat sönder mycket snabbare.
/ Björkskär
Blandade uppenbarligen ihop det med traditionellt öppet expansionskärl på vinden.B Björkskär skrev:
Nej, syre är så klart värmekretsens värsta fiende. Vad jag menar med långlivat är att det, precis som du säger, finns gott om hundraåringar som är i alldeles utmärkt skick, trots öppet expansionskärl och avsaknad av magnetitfilter. Bara man skött det på rätt sätt och inte låter vattnet bli syresatt mer än absolut nödvändigt.
Liknande trådar
-
Ikea diskmaskin vatten på bottenplattan – rinner ut genom två små svarta slangar?
Vitvaror -
Läcker svart vatten ur ventil under handfatet
Vatten & Avlopp -
Svårt att installera vattenmantlad insats?
Ved, Pellets, Flis -
Strypa returen på vattenburen handdukstork?
Värme allmänt -
Åtgärd för vatten i "kakelfogfix" samt svarta/problematiska inslag i badrumsfogar?
Badrum