ölk skrev:
vad tror du i nuläge vinden vill ha öppna eller stängda luftspalter:))
Det vet jag inte. Eftersom du sett till att du har frånluft så du får undertryck i huset skulle jag nog inte själv ha gått upp och öppnat mer takfotsventilation. Vinden ser ju frisk ut, och du har hittat orsaker till de ställen som verkar ha blivit fuktiga. En risk är ju att det blåser in snö om man har för stora öppningar också. Kolla om du har isbildning eller istappar på taket, för det kan bero på att isoleringen ligger för tätt mot taket och kan leda till att vatten rinner in.

vad tror ni mulpac och mikael L....kan nuvarande grava svartmögelfläckar utveckla sej till röta? eller kan dessa områden vänta med div behandling till framåt sommaren känns ju inte så lockande att sätta igång med detta just nu.....i och med att vi också endast för tillfället är i huset 2 helger i månaden....blir ju inte så mycket matlagning:)) ps.beträffande värmen från bottenvåningen kör vi på ca 19-20 varmgrader oavsett om vi inte är där.....har som sagt fått för mej att denna varma ickefuktiga inomhusluft gör det bra för vinden....samt sotlucka öppen konstant i pannrummet:))

Redigerat:
ölk skrev:
kan nuvarande grava svartmögelfläckar utveckla sej till röta? eller kan dessa områden vänta med div behandling till framåt sommaren
Ja, jag tror att det kan utvecklas till röta. Eftersom det inte verkar vara några akuta problem med vattenläckage genom yttertaket tror jag inte det är någon panik med åtgärder, men jag tror det är viktigt att få ner fuktbelastningen på sikt. Luftläckage (och därmed fukt) från främst kök och badrum upp på vinden kan lätt ge skador. Får du det att torka upp tror jag inte det skadas mer, men det kan säkert vara en bra extra försiktigetsåtgärd med någon form av antimögelbehandling.

skall ta till mej dessa råd...eftersom jag är totalt novis så blir det ju blåljus på en gång med sådana här saker,har i och med husövertagandet också blivit livrädd för mögel och rötor....just i detta fallet så har jag ju blivit klokare då man får lägga ihop ett och ett...förmodligen:)

Kommer ju att bli lite merarbete som jag inte räknat med men då är det ändå skönt att vi verkar kunna invänta sommaren och semestern till ett dylikt litet problem,är ju inte den mest tekniske men:)....och tänker man efter så...........huset med kanal är ju gammalt,överlag så verkar mycket annat ha klarat sej bra takpapp etc,att döma av frånfälle av synligt läkage i alla fall....alltså kanske ej så stora fel, på det hela,en fin vind:)

så tackar för svaren och återkommer säkert här på forumet med lite flera frågor vad det lider............

Redigerat:
ölk skrev:
Kommer ju att bli lite merarbete som jag inte räknat med men då är det ändå skönt att vi verkar kunna invänta sommaren och semestern till ett dylikt litet problem,
Tänk dock på att det kan vara väldigt varmt på vinden på sommaren och finnas getingar där, så det är inte säkert att det är så jättetrevligt att jobba där då. Tidig vår tycker jag själv är bästa tiden för att fixa saker på vinden.

ölk skrev:
Ps. kanske det finns ngn slags pasta att laga ev hål på imrör med??
Tja, det kanske det gör. Hittade jag inget bättre skulle jag kolla på produkter som pannkitt, brandtätmassa och brandfogmassa.

angående getingar mulpac.......:)upptäckte redan i höstas då jag bara tittade in på vinden,säkert ca 25-30 bon i olika storlekar,allt från golfbollar till större än handbollar.......

Har tänkt lite på en annan sak också........när jag nu krupit omkring på vinden rätt rejält på olika ställen så har jag då plattat till kutterspånen rätt bra.....har försökt efter bästa förmåga att jämna till efter mej,antar att det sjunkit ihop mycket på sina ställen ändå där jag legat/suttit, då spånen varit lite fuktiga.......finns det ngn fara i att spånen då får svårare att "andas" när de blivit mera sammanpressade?samt märkte jag att på sina ställen så fanns det ej så mycket spån över vissa tvär balkar efter golvet..endast ett tunnare lager,skall jag kanske fylla upp med lite extra över dessa balkar? eller kanske fylla upp mera i huvudtaget där jag varit och bökat?

tackar för tipset angående div massa:)

och du......... imröret från köksfläkten är nog sannorligt av eternit.....kom just på att jag faktiskt sett ett par rörstummpar liggandes löst på vinden....skickar med en bild,dock rätt suddig,men materialet liknar just eternitplattor:)

• PICT5245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ölk skrev:
när jag nu krupit omkring på vinden rätt rejält på olika ställen så har jag då plattat till kutterspånen rätt bra.
Försök att gå på bjälkarna och ta gärna med någon planka eller skiva du kan lägga mellan bjälkarna och sitta på när du jobbar, så inte isoleringen packas ihop så mycket. Eftersom det som är mellan bjälkarna egentligen bara är till för att hålla upp isoleringen och inte är avsett som golv kan det vara rätt klent dimensionerat i vissa hus, så det kan i värsta fall finnas en risk att trampa igenom innertaket också om man inte är försiktig. Fluffa till den isolering du packat ihop så gott det går. Visst kan du fylla på mer om du tycker att huset behöver för mycket effekt till uppvärmning, men tyvärr försämras klimatet på vinden när man isolerar mer i vindsbjälklaget.

happ:)
Så gjorde jag då slag i saken....ringde ventilationskillen som satte in vårat mek. frånluftssystem....diskuterade problemet.Han kommer nu att åka dit och åtgärda detta i veckan...då jag nämnde det där med den starka stekosen(köttfärssåsen) så var det liksom inga tvivel kvar.(inkl. den så markerade missfärgningen)....istället för det gamla eternitröret så blir det nu ett spirorör med isolering:).....kommer att hamna på under 2000 kr,stryker också på antimögelmedel på det redan svarta.

Åter igen tack ni inblandade i diskutionerna kring detta och dej mulpac:)
Nu får väl jag och sambon koncentrera oss i första hand på lite utvändigt måleriarbete vad det lider:)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.