R Rejäl skrev:
Du ser lite skakig ut på stegen😂
Det var först nu jag började använda stege. Hela bygget har gjorts klättrandes utan ställningar eller dylikt :) inte jag som syns på stegen, men en klättrare så inte så skakigt!
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Att hyvla ett plankgolv till rätt dim och tro att det ligger kant i kant efter en sommar är nog att ta i en del. Troligtvis måste du slipa eller hyvla det efter ett år eller så. Inget virke är sig likt i stocken och rör sig olika med årstiderna. Så hyvla med någon mm över vad det ska vara i slutändan, så finns det plats att slipa det.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att hyvla ett plankgolv till rätt dim och tro att det ligger kant i kant efter en sommar är nog att ta i en del. Troligtvis måste du slipa eller hyvla det efter ett år eller så. Inget virke är sig likt i stocken och rör sig olika med årstiderna. Så hyvla med någon mm över vad det ska vara i slutändan, så finns det plats att slipa det.
Jag har furustockar som är barkade och torkat ett par år. Vad jag förstått så rör sig furu inte så mkt efter det är torrt. Tänkte kilsåga 30mm och hyvla till 28 cirka, fräsa ur not på just golvet med en överhandsfräs om jag orkar och sätta ihop med lös fjäder. Sen låta det ligga ett år innan jag skruvar fast det. Så är planen iallafall och behöver inte bli perfekt heller så överväger att skippa rikthyvlingen. Sätter jag på nytt band på bandsågverket så kan jag få det någorlunda rakt ändå förhoppningsvis. "Råsponten" är sågat med gammalt band och det är bara väldigt små glipor nu trots att jag spikade fast det i våras och inte är spontant
 
Det jag är lite sur över med golvet är att hyveln jag köpt bara klarar 25cm :/ hade annars kunna få ut en del på 30-35cm från stockarna jag tänkt använda till golv. Men för bli 25 max pga hyveln
 
R
Kjpil Kjpil skrev:
Det jag är lite sur över med golvet är att hyveln jag köpt bara klarar 25cm :/ hade annars kunna få ut en del på 30-35cm från stockarna jag tänkt använda till golv. Men för bli 25 max pga hyveln
250mm golvplankor blir rejält😉
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
250mm golvplankor blir rejält😉
Då har man marginal för att kunna slipa "några" gånger. 👍
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Då har man marginal för att kunna slipa "några" gånger. 👍
Det är ju bredden hoppas jag vet inte hur tjocka han har tänkt🙃
 
R Rejäl skrev:
Det är ju bredden hoppas jag vet inte hur tjocka han har tänkt🙃
Tjockleken tror jag 30mm innan hyvling. Eller möjligen lite tunnare
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.