8 189 läst · 33 svar
8k läst
33 svar
Svart ludd under matta...
Det gör det kanske, kom på att det kan vara en bra ide att kolla efter asbest så jag har beställt ett test.Fotografen skrev:
Problemet är att det inte finns något ställe i min omgivning som hyr ut sånt, så det blir till att leta lite. Jävligt besvärligt är det i alla fall
Edit: Fick ett tips av en kompis att lägga ett tunt lager byggplast över luddet och sen lägga golvet ovan på den! vad tror ni om det?
Golvmattan som är i det angränsande rummet är troligast asbesthaltig, känner igen typen av matta och luddet. Det är inte dubbla mattor i sovrummet?R Robin Brännström skrev:Det gör det kanske, kom på att det kan vara en bra ide att kolla efter asbest så jag har beställt ett test.
Problemet är att det inte finns något ställe i min omgivning som hyr ut sånt, så det blir till att leta lite. Jävligt besvärligt är det i alla fall
Edit: Fick ett tips av en kompis att lägga ett tunt lager byggplast över luddet och sen lägga golvet ovan på den! vad tror ni om det?
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
En bekant på en rivningsfirma sa att man kunde blöta upp det och sen ta det med spackelspaden, detta var på betong förvisso men värt ett försök
Det ligger dubbla mattor i sovrummen. Det rummet jag renoverade tidigare så låg det också dubbla mattor. Jag har använt munskydd men det är ju inte optimalt om det nu skulle vara asbest .B Backlund89 skrev:
R Robin Brännström skrev:
Avvakta provsvaret men tyvärr är det nog positivt.R Robin Brännström skrev:
Det är själva mattan som troligtvis innehåller asbest i det nedersta skiktet som stegdämpning.
Okej, då känns det inte lika farligt i alla fall. Det är ju luddet som yr omkring mest! Ska inte vara och riva mer i det i alla fall tills jag får konkret svar från labbet! Tack för hjälpen!B Backlund89 skrev:
Jag har skickat iväg lite prover till ett labb som ska kolla om det finns asbest i golvet. Är sjukt orolig nu. Finns det asbest i mattan så har jag och min sambo nog fått en rätt så stor dos av det när jag renoverade min sons sovrum. Hur farligt är asbest om man får i sig det när man renoverar?
Hittar dock ingenting som liknar min plastmatta eller luddet när jag googlar, så jag hoppas ju att det betyder att det inte innehåller asbest...
Hittar dock ingenting som liknar min plastmatta eller luddet när jag googlar, så jag hoppas ju att det betyder att det inte innehåller asbest...
Funderar på att bara låta limmet vara kvar och lägga byggplast över det och sen lägga underlagsfoam+golv. Vet inte hur tätt det är mellan spånskivorna men det skulle vara kul att testa för att se om det biter på limmet.A ansic skrev:
Fick resultatet från labbet och det finns ingen asbest i varken mattorna eller i luddet. Jävligt skönt att veta.
Jag kommer vara försiktig dock för huset är från 1972 så det kan ju finnas asbest lite varstans.
Tack för hjälpen alla!
Jag kommer vara försiktig dock för huset är från 1972 så det kan ju finnas asbest lite varstans.
Tack för hjälpen alla!